A kortárs német filmművészet egyik remekműve, a 2001-ben készült A kísérlet sem kerülhette el a sorsát és a hollywoodi gépezet sikeresen bedarálta: pár éve ugyanis megszületett a remakeje, amivel készítői minden lehetséges hibát elkövettek és minden olyan dolgot, amiért az eredetit szeretni lehet elegánsan kihagytak. Így lett a szerintem zseniális eredetiből egy B kategóriás szutyok, amiben annyi idegesítő és ostoba dolog van, hogy türtőztetnem kellett magam, hogy sikerüljön egyáltalán végignéznem.
Mert ami ebben a filmben zajlik kéremszépen, az az eredeti történet seggbeszuszakolása szárazon. A karakterek motivációi (amik a német változat sava-borsát adták) teljesen felületesek, a 1,5 órás játékidő annak ellenére lassabban telik, hogy fél órával rövidebb a 2001-es verziónál és teljes mértékben képtelenek bármiféle hangulatot varázsolni akár vizuálisan, akár zeneileg... Ez a film a legjobb iskolapéldája a "hogyan ne csináljunk remake-et" kurzusnak.
A történet hasonló az eredeti verzióhoz, egy megtörtént kísérleten és annak megdöbbentő eredményén alapul, de ennek részletesebb ismertetésével már nem untatom ismételten az olvasót, a német változatról szóló írásomban utána lehet nézni. Főhősünk Adrian Brody, azaz Travis, aki nyugdíjas otthonban dolgozóként hirtelen munka nélkül találja magát és mivel kell neki a pénz, jelentkezik egy kísérletre napi 1000 dolláros juttatás fejében. De fogalma sincs, valójában mire vállalkozott...
Szóval a Stanfordi börtönkísérlet meglepő eredményéből születő könyvet és a belőle készült német filmet alapul véve született meg ez a nagy halom bűzölgő trágya. Igen, haragszom rá, de nem azért, mert önmagában nem állja meg a helyét, mert éppenséggel egynek elmegy, hanem mert tudom, hogy mi lehetett volna ebből, ha nem rontják így el. A tettes Paul Scheuring - jegyezzük meg ezt a nevet és kerüljük a munkásságát messziről. Ez volt az első komolyabb rendezése és mostanáig az utolsó is, szóval bizakodhatunk.
Többek közt ő jegyzi a forgatókönyvet is. Nem is tudom, hogy a Szökés című sorozat egyik alkotója hogy volt képes ennyire félreértelmezni és aránytalanul hangsúlyozni az eredeti verzióban történt dolgokat. A legnagyobb hibaként egyértelműen a kontroll/kísérlet vezetőinek teljes hiányát lehet felhozni, amihez egy teljesen értelmetlen magyarázatot fingtak a végén, csak úgy mellékesen, hogy ne agyaljon rajta az ember annyit (ez, vagyis hogy hogyan csúszik ki az irányítás a kísérletvezetők kezéből a német filmben nagyon szépen be volt mutatva).
A főszereplő motivációja egy nagy nulla: ismét csak a 2001-es változatot kell felhoznom, ahol a feszültségkeltő és hangulatfokozó viselkedésére nagyon jó magyarázatot találtak. Itt simán el kell fogadnunk, hogy azon felül, hogy micsoda erkölcscsősz, még egy irdatlan nagy p*cs is. A beépített katonát egy náci börtöntöltelékre cserélték (aki persze kreol, csak hogy igazán összezavarodjon mindenki), a tejallergiát cukorbetegségre, ami egy lényegesen komolyabb dolog (épp ezért nem érteni a szívózást sem emiatt a foglárok részéről), a kis szemétláda fő-főgonoszt pedig egy benga négerre.
Forest Whitaker karaktere hiperkatolikus, ahol csak lehet mutatnak egy feszületet vagy egy képet Jézusról a lakásában, hogy tisztában legyünk vele, hogy nem 100-as a pali (miért is nem az, btw?). Ezt követően sikerül a lehető leghiteltelenebbül elkezdenie szemétkedni, ami egyrészt a gyatrán megírt karakter, másrészt viszont a színész hibája. Igen, Whitaker elképesztően durván túljátssza a karakterét, minden mimika és félmondat erőltetett. Egy Oscar díjas fószertől ennél jobbat vár az ember.
A kevés pozitívum közé tartozik, hogy a német verzió értelmetlenül túlművészkedett szerelmi szálát itt szimplán elhagyták a börtön idejére. Annak, aki azt látta, semmiképpen nem ajánlott a remake megtekintése, mert óriási csalódásként könyvelheti majd el - ahogy én is tettem. Sajnos a 2001-es változat büdzséjéről nincs adat, de az érdekelne, hogy ezen a Brody-féle verzión mi az isten került ~22 millió dollárba? A színészek? Egy direct-to-dvd filmre ennyit költeni azért nem semmi...