Amire egy ország várt, végre itt van! A nyár óta tartó kutatómunkámból születő utolsó cikk, amiben a 10 - szerintem - legjobb börtönös filmet mutatom be nektek. Mondanom sem kell, ezek egytől egyig szigorúan kötelező darabok, ha a téma iránt akár csak egy kicsit is érdeklődik az ember. Persze tudom, szinte mindegyik filmcím ismerős lehet már a többségnek, de hát a legjobbakat általában mindenki ismeri... A cikk legvégén tartottam egy kis közvélemény kutatást a következő 50-es listával kapcsolatban. Szavazni már nem lehet, de a választási lehetőségeket bent hagytam a rájuk leadott szavazatok számával.
A témában megjelent cikkeim:
41-50: 10 jó börtönös film
31-40: 10 jobb börtönös film
21-30: 10 még jobb börtönös film
11-20: 10 még annál is jobb börtönös film
01-10: A 10 legjobb börtönös film
+ A bónusz: 10 film, ami kimaradt
Javaslom, hogy az eddigi munkáim bevezetőit mindenképpen olvasd el, ezekben leírtam minden fontos dolgot: mi számít az én olvasatomban börtönös filmnek, mik azok, amik kimaradtak és miért maradtak ki, stb... A mai témánk természetesen a lista "legjei", ha már a 10 legjobb következik a felsorolásban:
A legnagyobb csalódás: rögtön egy nehéz kérdés... Mert ugye a legnagyobb csalódás nem feltétlenül egy rossz film, csupán egy olyan, aminél az előzetes elvárások és a végeredmény közt a legnagyobb szakadék tátong. Talán az Őrület fészkét mondanám kapásból, abban lényegesen több potenciál volt, mint ami végül lett belőle... De megemlíthetem még a Bilincs és mosolyt is, aminek az lett a veszte, hogy ultra magas elvárásokkal ültem neki. Talán pont ez az oka, hogy nem a TOP10-ben végzett.
A legkellemesebb meglepetés. Itt két filmet emelnék ki: egyrészt az általam először látott I love you Phillip Morrist, amit az előzetes kritikák alapján leírtam, de mégis nagyon pozitívan csalódtam. A másik pedig a Bronson, amit ráadásul nem először láttam, de másodszorra valamiért sokkal jobban tetszett - magam sem értem teljesen a dolgot.
A legviccesebb a Kegyenc fegyenc, egyszerűen engem telibe talált ez a fajta, kicsit bugyuta humor. A legkegyetlenebb a Pillangó, elképesztő, mi mindent kellett átélnie főhősünknek. Szoros volt a verseny a Hajnali mentőakcióval, de végül azért esett Steve McQueen klasszikusára a választásom, mert vele a saját honfitársai csinálták mindazt, nem pedig az ellenség. A legakciódúsabb a Con Air, ehhez semmi kétség sem férhet, ennél több akciót belezsúfolni fizikai képtelenség lett volna... A legváratlanabb résztvevő a Csibefutam, a legszokatlanabb pedig a Cézárnak meg kell halnia. Előbbi egy kitűnő fogolytáboros paródia, ami ugyanakkor a gyerekeket is szórakoztatja, utóbbi pedig egy kivételes Shakespeare adaptáció, valódi elítéltekkel eljátszva. Igazi kuriózum...
A legrégebben az ezen a listán található A nagy ábránd készült, egész pontosan 1937-ben, de a legrégebbi börtönt a Volt egyszer egy gazemberben láthatjuk, mivel az az 1800-as évek végére kalauzolja el a nézőit. A legkésőbb pedig a Végső megoldás: Halál sztorija játszódik, méghozzá 2179-ben. A többi, ezen a listán szereplő futurisztikus történet pedig hamarosan nem is lesz már futurisztikus, némelyiknek már csak pár év kell... A 10 legjobb film a témában pedig emitt látható:
10. A próféta / Un prophète (2009) - Kritika
Téma: Rabok vs rabok; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: krimi, dráma
Az utóbbi évek egyik legerősebb francia filmje, ami valamilyen furcsa oknál fogva mégsem nyerte meg a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart. Történetünk főhőse Malik, a fiatal, írástudatlan félig arab srác, aki egyszerű piti bűnözőből kupálódik ki a letöltött évek alatt a korzikaiak mellett igazi profivá. Persze a ranglétrán nehéz másznia a származása miatt, de szerencséjére a rabok közti kisfőnök, Luciani hatalma egyre csak gyengül...
09. A nagy szökés / The Great Escape (1963) - Kritika
Téma: Szökés; A börtön típusa: fogolytábor; Műfaj: történelmi, dráma
John Sturges klasszikusa hellyel-közzel igaz történetet dolgoz fel, persze mint legtöbb esetben, a hollywoodi forgatókönyvírók fantáziája most is szárnyalt, de ez nem von le semmit a film élvezeti értékéből. Egy grandiózus szökés megtervezését és kivitelezését követhetjük nyomon a közel három órás játékidő alatt. Igazi sztárparádét gyűjtöttek össze a legügyesebben szökő rabokból a németek, akik még a szigorított biztonsági intézkedések ellenére is játszi könnyedséggel verik át fogvatartóikat és észrevétlenül építenek meg 3 alagutat is szimultán...
08. Szökés az Alcatrazból / Escape from Alcatraz (1979) - Kritika
Téma: Szökés; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: krimi, dráma
Az Alcatrazból soha, senkinek nem sikerült megszöknie - legalábbis élve nem. Illetve, ez csak majdnem igaz. Volt egy szökés ugyanis, ami akár még eredményes is lehetett, mivel a meglépett elítéltek hulláit nem, csak a felhasznált tárgyaikat találták meg. E köré az esemény köré húzták fel Clint Eastwood klasszikus filmjét, egy jó adag forgatókönyvírói fantáziával nyakon öntve. A Szökés az Alcatrazból-ban aprólékosan bemutatják, hogyan szereztek be minden apró kelléket, hogyan jutottak ki a celláikból és valószínűsíthetően hogyan sikerült magáról a szigetről a szárazföldre megérkezniük...
07. A nagy ábránd / La grande illusion (1937) - Kritika
Téma: Szökés; A börtön típusa: fogolytábor; Műfaj: háborús, dráma
Jean Renoir, a híres festő fia tehetséges rendezővé vált hazájában a 30-as évektől kezdődően. Az ő filmje A nagy ábránd, az egyik legjobb első világháborús darab, ami abban különleges, hogy nem mutatnak benne egy szemernyi háborút sem, pisztoly is csak egyetlen egyszer dördül el a játékidő alatt. Renoir, aki maga is szolgált a háborúban álmodozik (vagyis ábrándozik) egy sort a mozi segítségével, elképzeli a közel tökéletes világot, ahol a háború idején is megmarad mindenki olyannak, amilyen...
06. A 17-es fogolytábor / Stalag 17 (1953) - Kritika
Téma: Szökés, rabok vs rabok; A börtön típusa: fogolytábor; Műfaj: háborús, vígjáték, dráma
Billy Wilder is megrendezte a saját hadifogoly táboros filmjét, az ő hamisíthatatlan, vicceskedő stílusában. A "Ki a tégla a házikó lakói közt?" gondolattal játszik el az 5 Oscar-díjas rendező William Holden segítségével, aki ezért az alakításáért haza is vihette a legjobb férfi főszereplőnek járó szobrocskát. Míg a lakók közt a nyomozás folyik és eleinte mindenki, aztán már csak a Holden által megformált Shefton őrnagy gyanús, Wilder arról is gondoskodik, hogy még csak véletlenül se unatkozzunk: a Vadállat és Shapiro névre hallgató karakterek ugyanis kivételesen (fogolytáboros filmhez képest szokatlanul) viccesre sikeredtek, így terelve el a nézők figyelmét a valódi sztoriról...
05. Halálsoron / The Green Mile (1999) - Kritika
Téma: Rabok vs őrök; A börtön típusa: halálsor; Műfaj: misztikus, dráma
Stephen King sokat köszönhet a filmeseknek: anno nagyban hozzájárult a sikereihez, hogy Brian de Palma megrendezte a Carriet, később pedig rengeteg jó feldolgozás született a műveiből, még ha az író úr nem is csipázza mindegyiket (lásd Kubrick Ragyogását). A magyar származású Frank Darabont már 3 King-adaptációnál jár, melyek közül ez a Tom Hanks főszereplésével készült 3 órás, misztikus történet a halálsorról a középső időrendileg. Egy nagyszerű színészi alakításokkal telezsúfolt darab (Michael Clarke Duncan, Sam Rockwell és persze Tom Hanks), aminek nézése közben csak úgy repül az idő...
04. A kísérlet / Das Experiment (2001) - Kritika
Téma: Rabok vs őrök; A börtön típusa: kísérleti; Műfaj: thriller, dráma
A németek is letették a névjegyüket a témában 2001-ben, amikor elkészült ez a rám óriási hatást gyakorló börtönös, de valójában nem is igazi börtönös film... A sztori az 1971-es stanfordi börtönkísérlet megdöbbentő eredményét veszi alapul, ahol 24 önként jelentkezőt zártak be és figyeltek meg némi pénzbeli juttatásért cserébe. A csapat egyik fele foglárt, a másik pedig elítélteket játszott. A kezdeti baráti hangnem nagyon hamar eldurvult (noha erőszakot nem alkalmazhattak az őröket játszók), így a tudósok kénytelenek voltak 6 nap után leállítani a kísérletet. A film azzal a gondolattal játszik el, hogy mi történt volna akkor, ha az önkéntesek nem álltak volna le...
03. A domb / The Hill (1965) - Kritika
Téma: Rabok vs őrök; A börtön típusa: katonai; Műfaj: dráma, háborús
Sidney Lumet Sean Connery főszereplésével készítette el ezt a második világháború idején, az észak-afrikai fronton található angol katonai börtönben játszódó történetet, ahol a frissen érkezett rabokat egy domb segítségével kínozza halálra egy hatalmától megrészegült kiképzőtiszt. A fekete-fehér képeken át is csak úgy sugárzik a vászonról a fullasztó hőség és bár egy kicsit lassan indul be a film, amint felveszi az utazósebességet, nincs megállás egészen a végéig. Fantasztikus élmény, aminek velejárója a stáblista megjelenésekor a hangos felkiáltás: "Váó"...
02. A remény rabjai / The Shawshank Redemption (1994) - Kritika
Téma: Szökés; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: krimi, dráma
Tudom, sokan vakon rátették volna mindenüket, hogy A remény rabjai lesz a befutó - mint az szinte minden hasonló lista esetén borítékolható - hozzáteszem nem véletlenül. A választásom mégsem erre a filmre esett most, egyrészt azért, hogy a listám méltatlanul elfeledett nyertesére kicsit felhívjam a figyelmet, másrészt azért, mert annak volt egy hatalmas aduásza, ami A remény rabjainál nincs meg. Ugyanis bármennyire is jól van ez a film összerakva, bármennyire is nagyszerű a története, sajnos itt minden kitaláció... De egyébként egy hibátlan darab, ami szerintem abszolút jogosan trónol az imdb 250 legjobb filmjét tartalmazó toplistájának első helyén több, mint 1 millió szavazattal.
01. Az odú / Le Trou (1960) - Kritika
Téma: Szökés; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: krimi, dráma, történelmi
Hatalmas filmélménnyel lettem gazdagabb Az odú megtekintésével. Aláírom, hogy A remény rabjai "normál" filmként jobb nála, de paradox módon "börtönös filmként" ez az 1960-an készült francia alkotás viszi a pálmát. Ennél autentikusabb sztori nem létezik: az 1947-es szökésben résztvevő eredeti rabok részt vettek a film munkálataiban (elsősorban tanácsaikkal), az egyikük konkrétan önmagát játssza a főszerepben. Minden úgy van, ahogy történt, az elejétől a végéig egy izgalmas, lebilincselő történet. A remény rabjai a legjobb kitaláció, Az odú a legjobb igaz sztori. Zseniális.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ez lenne hát a végső 10-es, remélem a többség elégedett vele. Közben megérkezett már a Szupercella kritikám is, tessék azt is elolvasni! A bevezetőben említett szavazást már lezártam, alant megtekinthető a végeredmény:
Mi legyen a témája a következő TOP50-es listámnak?
- western IIIII III
- életrajzi III
- sportfilm IIIII
- animációs
- háborús film IIII
- szuperhősös II
- vámpíros/farkasemberes IIIII
A győztes tehát a western 8 szavazattal (a szavazatok a blog.hu-s kommentekből, az alattuk lévő facebookos profillal leadott kommentekből és a facebookos blogon linkelt cikkem alatti kommentekből adódtak össze). Ha kíváncsi vagy a következő toplistákra is, dobj egy lájkot a facebookos oldalamra! Hadd szaporodjon a blog követőinek a száma... Köszönöm :)
Lisztes