Lisztes megmondja a tutit

Műkincsvadászok

2014. október 04. 15:00 - lisztes

Azt nem tudom, hogy mennyien tudják, de eredetileg ezt a filmet a 2013-as díjszezon végére, vagyis azév legeslegvégére szerették volna időzíteni, hogy be tudjon szállni az Oscarért folytatott küzdelembe, de a hivatalos verzió szerint Clooney kért még egy kis időt, hogy finomítson az effekteken, önként vállalva, hogy így kimarad a (jövő évi) buliból (is). Azért "hivatalos verzió"-zok, mert ez a film... nos, nem az a kategória, ami akár csak labdába is tudna rúgni a nagyvadak között. Noha érezhetően annak szánták.

the-monuments-men-uk-quad-poster.jpg

Valószínűleg a stúdiónál meglátták a végeredményt, és úgy döntöttek, hogy ezért a tákolmányért nem kezdenek el kampányolni, mert minden valamire való filmértő kiröhögi őket. Nem nézhetetlen, nem kínos, egyszerűen csak vérszegény, holott minden más ennek ellenkezőjére enged következtetni: az alaptörténet ordít a megfilmesítésért, a II. Világháború amúgy is rohadt hálás téma, a művészetszeretetről szól, és egy olyan színészgárdát sikerült összeverbuválni mindehhez, hogy...

Szóval a nácik annyira gonoszak voltak, hogy nem csak emberek csillió-billióinak az életét szerették volna kioltani, hanem még a kultúrájuktól is meg szerették volna fosztani őket (ha tisztában lettek volna a kábeltv erejével, tutira máshogy állnak hozzá a dologhoz). Mindenesetre Hitler egy csillivilli Führer Múzeumot szeretett volna létrehozni a lopott műtárgyakból, amit az amerikaiak természetesen nem hagyhattak, úgyhogy egy művészettörténészekből álló csapatot összeállítva elindultak "visszaszerezni" a műkincseket. True story.

monuments-men-recovered-artworks.jpg

Ha Hitler virágoskerteket szeretett volna ültetni mindenfelé, biztosan készült volna már egy film arról, hogy a gonosz nácik más kontinensekről hozták be az invazív fajokat, hogy sátáni módon tegyék tönkre az európai flórát, különösen a zsidók lakta területeken. Persze értem én, hogy a módszereik enyhén szólva is... borzalmasak voltak, de hogy Európa legnagyobb múzeumának létrehozásának tervét ilyen durva rémtettként állítsák be, arra tényleg csak Hollywood képes.

Mindettől függetlenül magam is úgy vélem, hogy műkincset rabolni nem kúl. De komolyan mondom, hogy a film majdnem elérte, hogy a végére már a nácikkal szimpatizáljak, mert minden 5 percben kihangsúlyozták, hogy főhőseink a világ legmocskosabb dolgát készülnek éppen megakadályozni, ami lássuk be, "enyhe" túlzás volt az alkotók részéről. Mindezek tetejébe még behozták szegény oroszokat, mert hát ugye ők is csak lopni akartak, egyedül az amcsik voltak olyan becsületesek, hogy még a láthatóan lakatlan házba is visszaszolgáltatják az egykoron oda tartozó festményt, mert az így helyes... Jajj, Clooney, ne már! Ezt remélem azért te sem gondoltad komolyan!

596e67fb-12a3-4e02-9512-88a162ead196_monumentsmen_featurette_gs.jpg

Mit ígért előzetesen ez a koncepció? Enyhén Indiana Jonesos, vicces, kalandos, izgalmas filmet. Mit kaptunk helyette? "Hurray, 'Merica saves the day! And the world! Again!" Nem fulladt giccsbe, inkább a pátoszba, és miközben arra várunk, hogy a John Goodman, Bill Murray és Bob Balaban trió ontsa a jobbnál jobb poénokat, azt vagyunk kénytelenek nézni, ahogy... ahogy nem ontják őket. Van helyette bajtárssiratás, és egy csodálatos jellemfejlődés a főhős részéről: a film végére Clooney karaktere rájön ugyanis, hogy a műtárgyakért megéri meghalni... Velős.

A legnagyobb hiba, amit elkövethettek, hogy ezt az illusztris társaságot szétszedték, és (jobb esetben) kettesével küldték őket valamiféle érdektelen almisszióra. "Járjatok utána ennek, kutassátok fel amazt!" Én elhiszem, hogy ez a való életben tényleg így volt, de filmen ezt a sok párhuzamos történetszálat görgetni egyszerűen annyi játékidőbe kerül, hogy azt érezzük, hogy egy helyben toporog a sztori. Ez pedig vonzza magával a fészkelődést, ásítozást, unatkozást.

25139862.jpg

A technikai részével semmi kifogásom nincsen, szépen fényképezett, jól összerakott filmecske ez. De Clooney a lehető legolcsóbb eszközöket felhasználva szeretett volna eredményt elérni, és ez nagyon csúnyán megbosszulta magát. Vannak jó pillanatok, néhol még izgalmasra és viccesre is sikeredett, de ez egy Oscarra jelölt rendezőtől, ennyi nagyszerű színésztől és ettől a koncepciótól - ahogy a bevezetőben is említettem - édeskevés.

Lisztes

Műkincsvadászok az imdb-n

Műkincsvadászok előzetes

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr466713341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.10.04. 16:41:34

Már az előzetes is tele volt kínos poénokkal, meg abból is üvöltött, amit aztán le is írsz, hogy az alkotók kb. megtalálták a II. vh. first world problemjét. Emberek milliói halnak meg, válnak hontalanná és éheznek? Nem gáz, de a nácik nehogy már lenyúljanak egy-két festményt... Innentől kezdve meg bukta az egész.
Nem tudom mi alapján ígért neked ez a koncepció izgalmas meg vicces filmet, de engem egy percig nem lepett meg, hogy ennyire gyenge produkció lett belőle végül.

IPARTERVES 2014.10.05. 09:26:50

de a nácik nehogy már lenyúljanak egy-két festményt - te teljesen hülye vagy?
nem értetted, miről szólt az ügy?
a kultúra és a történelem kisajátításáról és lerombolásáról.

D2 2014.10.05. 21:12:00

Kedves blogger, lehet a filmkritikához értesz, de a történelemhez nem sokat.
A filmben "főszerepet játszó" alkotásokat volt szerencsém azon a helyen látni, ahova az igazi műkincsvadászok visszajuttaták. Élmény.
A fúfújoroszokról meg annyit, hogy nemrég csupán 4,5 milliárd forintocskáért váltottak ki egy egykor magyar tulajdonban lévő képet (Courbet: Meztelen nő fekve).

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2014.10.06. 03:10:39

@IPARTERVES: "de a nácik nehogy már lenyúljanak egy-két festményt - te teljesen hülye vagy?" ó ha tudnád :D

@D2: a kolléga védelmében annyit megjegyeznék, hogy a történelemhez valóban nem sokat konyít, de ettől ez a film még mindig nagyon lapos és unalmas, amit azt hitték elvisznek a "szenzációs" szereplők, tipikus példája amikor kontraproduktívvá válik a minél több sztár leszerződtetése, Clooney azt hitte csinálhat egy negyedik Ocean filmet ezúttal más korszakba helyezve a történetet

D2 2014.10.06. 09:43:35

@scal: Erről szólt az első mondatom. De a poszt nagy része szvsz nem arról szól amit oly velősen összefoglaltál, hanem a történelmi eseményeket kicsinyíti.
"különösen a zsidók lakta területeken. Persze értem én, hogy a módszereik enyhén szólva is... borzalmasak voltak, de hogy Európa legnagyobb múzeumának létrehozásának tervét ilyen durva rémtettként állítsák be, arra tényleg csak Hollywood képes"
Nos a filmben főszerepet játszik a mint a genti oltár (javarészt XV. sz.), melyet ugye többször megrongáltak és megsérült, de ha egyszer valaki megáll előtte és megnézi akkor tudja, hogy ez valóban nem állhat máshol. (Btw. láttam az Istár-kaput a Pergamonban, pont eléggé értelmetlen...)
Na mindegy, a film nem friss, a történelmi hátterével és a valós szereplőkkel foglalkozott pár tudományos film. Esetleg azokat is érdemes megnézni...

The Man Who Laughs · http://trashneveles.blog.hu/ 2014.10.20. 20:47:34

Az év egyik legjobban várt filmje volt számomra és a legnagyobb csalódása is.

A műkincses téma viszonylag újszerű, a színészi gárda kifogástalan az előzetes egy a 60-70-es évek háborús kalandfilmjeinek hangulatát ígérte.

A színészek jók is, Desplat zenéje tényleg megidézi a klasszikus kaland filmeket. A film legsikerültebb része egyértelműen az ő zenéje.

Még az sem érdekelt volna, ha a film elég egyoldalúan nem foglalkozik azzal, hogy bizony az amerikaiak sem adtak vissza azonnal mindent, ha szórakoztató/izgalmas lenne a film. De sajnos nem az, kifejezetten unalmas. Nem nézhetetlenül rossz, csak érdektelen. Mivel a müvtöriből bunkó vagyok így a megható "állunk a sok kincs között" jelenetek számomra annyira nem voltak hatásosak (viszont az aranyfogas jelenet az erős volt). Elhiszem, hogy ezek tanárok, művészek, kurátorok voltak, akik a való életben sem a front vonalon küzdöttek, de abból nem lehet izgalmas kaland filmet csinálni: Hogy hőseink megérkeznek A pontba ott gyönyörködnek az elrabolt képekben, majd tovább mennek B pontba (de az utazásból semmit nem láttunk), ahol az üres városban megtalálják és megint gyönyörködnek a képekben. A film pedig sajnos ezt a dramaturgiát követi, van két három izgalmasabb rész, de kevés.

Kár érte, sokkal jobb film is lehetett volna. A zene azonban tényleg jó lett, azt tudom ajánlani. Desplat idén különösen termékeny az év legjobb filmzenéi (Godzilla, Grand Budapest Hotel) az ő munkái.
süti beállítások módosítása