Lisztes megmondja a tutit

Az őrület határán / The Thin Red Line (1998)

2015. április 08. 15:00 - lisztes

Nem lehet egyszerű Terrence Malickkal dolgozni. A kissé különc filmrendező pont azzal hívja fel magára a figyelmet, hogy nem szeretné, hogy a figyelem ráirányuljon: nem ad interjúkat, nem jár smúzolni a sajtóval a fesztiválokra, vagy hasonlók (most is hiányzott Berlinből a Knight of Cups díszbemutatójáról). Kicsit arra a South Park részre emlékeztet ez az egész, amelyikben Cartman úgy generál forgalmat a Vidámparkjának, hogy senkit nem akar beengedni...

the-thin-red-line-poster.jpg

Persze rosszul kezdtem, hiszen nem emiatt lehet nehéz Malickkel a munka: ő az a fajta pali, akit hidegen hagy a "dramaturgia", meg hasonló apróságok - inkább a képekkel mesél, és filozofál az életről, meg a halálról, meg arról, hogy vajon mi értelme a vasárnapi boltbezárásoknak. Ennek megfelelően aztán filmjei sem precízen megtervezett forgatási ütemterv szerint készülnek, vagy legalábbis a végeredménynek nem sok köze van ahhoz, amit korábban rögzítettek.

Egyébként ez bámulatos - mármint hogy ezt meg tudja csinálni a stúdiórendszerben (még ha akadnak is gondjai, mint ahogy ennél a filmnél is kiszállt a Sony, és a Fox mentette meg a bulit). Azért 1-1 jelenetet általában nem 5 fillérből forgatnak le, ez a fószer meg 6 órányi filmre való jelenetet rögzített, hogy aztán az anyag több, mint a fele a vágószoba padlóján landoljon, olyan színészek komplett megjelenésétől búcsúzva, mint Gary Oldman, Bill Pullman, Mickey Rourke, Martin Sheen, vagy Billy Bob Thornton.

redlinetrooptransport.jpg

A vége úgy kb. 2,5 óra lett hát, és nagy megkönnyebbüléssel konstatáltam, hogy "nézhető" (sőt, egész jó). Mármint... Hallottam már ezt azt, és engem nagyon fel tud b*szni a sok koelhózás, meg a maszturbálás a kamerával, ráadásul az imdb-s fórumokon olvastam egy olyan visszaemlékezést a premier idejéről, hogy pár ember kivételével a komplett közönség elhagyta a termet még a film vége előtt - ami azért lássuk be, még nem éppen kommersz filmek esetében is ritka dolognak számít.

Csoda, hogy nem bukott meg... Illetve megbukott Amerikában, de a nemzetközi bevételek, meg a pozitív kritikai visszhang (plusz a 7 Oscar-jelölés) kihúzták Malickot a szarból, akinek egyébként 20 évig tartott összehoznia a filmet. Oké, ez egy kicsit túlzás, mert sok minden másba is belekezdett előtte, de bizony két évtizedig nem jelentkezett új filmmel, pedig már a 80-as évek legvégén készen állt a forgatókönyv (potom 300 oldalas, ami kb. 5 órányi filmet jelent).

the_thin_red_line_10.png

Valószínűleg a film zsánereinek 90%-ának rohadtul sz*rul állna az efajta sztoriszerkesztés: igazából nincs valódi főszereplő, van, hogy komplett (hosszú) jelenetsorok fókuszálnak más katonákra, és vagy 6 különböző ember belső monológjaiba is belehallgathatunk, de mégis... A háborús műfajban ez működőképes. Főleg ha a hitelességre törekszik az ember, hiszen a való életben bizony nem mindig a legbátrabb, legtalpraesettebb katona kapja a feladatokat, hajtja végre, és éli túl azokat, hanem ez egy amolyan sokszereplős buli.

Valószínűleg jót tett a végeredménynek, hogy Malick kész alapanyagból, James Jones regényéből dolgozott (ezt egyébként korábban már feldolgozták egyszer ugyanilyen címmel). Mert bármennyire is jobban érdekli néha a rendezőt egy virág tetején bandukoló meztelencsiga, azért mégiscsak ott van az egész "szép beállítás/sok monológ és elmélkedés" mögött a sztori is, még ha nem is a megszokott módon van prezentálva. És mivel engem elsősorban a sztorik érdekelnek, főleg ezeket szeretem a filmekben, még én is tudtam élvezni (mert nem csak elvont módon szólt valamiről).

ttr3.jpg

A mélyebb rétegek pedig kifejezetten jó témák (jolly jokerként a háború értelmetlensége, a halál, a szerelem is szóba kerül) noha itt szerintem elég gyakran át sikerült esni a ló túloldalára, és kaptunk pár hangzatosnak tűnő álbölcseletet is, amit még Oravecz Nóra rajongói is a szívükbe zárhatnak. De mellette vannak valóban tartalmas gondolatok és jól megírt párbeszédek is. Van mi hajtsa előre az eseményeket, vannak frankó, és a legfontosabb: átérezhető akciójelenetek, amik nélkül nem lesz jó egy háborús film.

Maga a káosz, a kilátástalanság remekül megjelenik Az őrület határánban, és amellett, hogy sokszor a brutalitást be-nem-mutatandó, természeti képekkel ábrázolják az aktuális szörnyűségeket (pl.: kidőlt fa, meg hasonlók), van néhány kifejezetten hatásos képsor is. Szóval igen, kicsit lassabb az átlagnál, meg a kelleténél lényegesen többször merül el Malick egy-egy szereplő belső monológjaiban, de egy erős atmoszférájú, baromi jó Hans Zimmer zenével aláfestett, igazi sztárparádét felvonultató háborús film, aminek a legnagyobb tragédiája az volt, hogy abban az évben született, amikor Ryan közlegényt is megmentették Spielbergék.

blog_lisztes.png

blog_imdb.png

blog_elozetes.png

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr937344022

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.04.09. 13:03:36

Nekem abszolút kedvenc a film, bármikor megtudom nézni. Anno egy társasággal néztem moziban és csak nekem tetszett és igen én is emlékszem, hogy sokan elhagyták a termet a film közben. BD-n is megvan amit sajnáltam, hogy bővebb verziót nem adott ki Malick, hiszen előtte nem sokkal a The New World 40 perccel hosszabb formában jelent meg. És szerintem jobb film is mint a Ryan.

Victor Orbanescu (törölt) 2015.04.09. 18:26:46

"az anyag több, mint a fele a vágószoba padlóján landoljon, olyan színészek komplett megjelenésétől búcsúzva, mint Gary Oldman, Bill Pullman, Mickey Rourke, Martin Sheen, vagy Billy Bob Thornton"

Ha közlegény szerepet vállaltak volna, mármint statiszta közlegény szerepet, akkor benne maradtak volna.
:)

Magna cum laudeTigeri másztesz digrii 2015.04.10. 09:58:11

Háttőő.elég furának és vontatottnak tűnt akkor...

2015.04.10. 10:28:54

"Csoda, hogy nem bukott meg... Illetve megbukott Amerikában, "

Csodálkozunk Spielberg sikerén? Nem, nem szabad. Az amerikaiak egy dolgot nagyon nem szeretnek - a realitást, valamint azt, amennyiben szembesítik őket ezzel. Minden háborús film annak megfelelően készül, hogy bizonyítsa igazukat (a gonosz ellen harcoltak) és biztosítsa, hogy az amerikai társadalom pozitívan ítélje meg a részvételt a háborúban. Ez a film részint ezért bukott náluk, részint azért mert kevés vér folyt benne. Márpedig ha egy amerikai beül egy két és fél órás háborús filmre - akkor aztán ott folyjon a vér, de rendesen, mert különben miért fizetett? Érdekes kettősség ugyanakkor, hogy Spielberg mennyi kritikát kapott a Ryan közlegény első húsz percének a bemutatásáért. Vajon ott túl sok volt a vér, vagy az volt a baj, hogy többségében amerikai katonák estek el?

Bár Oliver Stone filmjét, a Szakaszt kitömték díjakkal, annyira azért az a film sem volt populáris, mint a Ryan közlegény.

Az őrület határán - témája ellenére is - rétegfilm, ha tetszik, ha nem. Az átlag amerikainak készült, de mondanivalójában és annak formájában nem érte el az átlag amerikai ingerküszöbét - tartok tőle, sokan nem is értették. Az a pszichikai nyomás, mely a film egészében jelen van, rendkívüli módon hozta át azt a feszültséget, melyet egy frontkatona elvisel. Ezt Malick rendkívüli módon érzékeltette, amit sokan szerintem félreértettek, vagy nem is érzékeltek. Ami jó, hogy Terrence Malick meg tudta csinálni a filmet, mert szerintem az egyik legjobb ebben a kategóriában.

Háborús filmek között ez a film etalon. Szerintem.
Jó a kritika:)

Wandál 2015.04.10. 11:31:00

Némileg módosult tudatállpotban láttam először a filmet sok-sok éve. A sztoriból akkor nem sok maradt meg (azóta többször láttam), de arra a mai napig emlékszem, hogy az az érzés volt bennem, hogy kb. ilyen lehet egy háború: mész és gyilkolsz, nem nézed, hogy ki az, mi az, mert az életedért küzdesz...

w
süti beállítások módosítása