Lisztes megmondja a tutit

Szentjánosbogarak sírja / Hotaru no haka (1988)

2015. október 19. 15:00 - lisztes

Én leszek az a szemét köcsög, aki azt meri erre a filmre mondani, hogy olcsó. Mármint nem a kivitelezésre célzok (habár ott is kénytelenek voltak spórolni, és a Totoróval együtt készíteni), hanem a húzásaira. Igen, szerintem ez a rajzfilm bármennyire is gyönyörű, túl sok mindent vet be, és azokat is nagyon átlátszóan, hogy megríkassa a nézőjét. Ez pedig egy darabig jó taktika csak: másfél órán keresztül már sok, idegesítő, még több, és még idegesítőbb. Nagyon nem ezt vártam.

grave-of-the-fireflies.jpg

Pedig ez egy igaz történet. Bizony. A főszereplő srác valójában Akiyuki Nosaka, annak a regénynek az írója, amiből aztán a rajzfilmet is készítették. Ő így gászolt: kiírta magából húga elvesztését, még 1967-ben, hogy aztán kb. 20 évvel később, meglehetősen körülményes módon elkészüljön (ő maga is áldozott rá pénzt, hogy befejeződhessen a projekt). Érdekesség, hogy a Totoróval együtt vetítették, és a közönség nagy része köszönte szépen, a vidám mese után már nem akart ott maradni a moziban, és szomorkodni.

A történet természetesen Japánban játszódik, amit éppen az amcsi gépek bombáznak gőzerővel. 1944-ben járunk, Seita és Setsuko pedig hirtelenjében fedél és édesanyjuk nélkül maradnak az egyik ilyen civileket ért támadás után. Egy darabig a nagynénjükhöz költöznek, ám az élelmiszerhiány hamar begyűrűzik, és jobbnak látják, ha odébbállnak. Miközben Seita folyamatosan minden követ megmozgat, és próbál valahonnan ennivalót keríteni, Setsuko szép lassan leépül az éhségtől...

2012114251.jpg

Annak ellenére, hogy csalódtam benne, még rengeteg pozitívumát ki tudom emelni. Először is: az animáció fantasztikusan jó. Nem a szívem csücske a japán animáció, de meg kell hagyni, tudnak valamit a fiúk, mert ez tényleg pazar volt. Nagyon-nagyon szép beállításokat rajzoltak, jól játszottak a színekkel, fényekkel, és a mozgások is hitelesen voltak animálva, ami egy ennyire földhözragadt filmnél, mint a Szentjánosbogarak sírja, nem utolsó szempont.

A témaválasztás is egész jó - mármint nem az "éhezünk, sírjatok!" része, hanem hogy megmutatják, bizony a vesztes országokban is emberek éltek, akiket ugyanolyan kegyetlenséggel bombáztak a szövetséges haderők, nem kímélve fiatal, idős, nő, vagy férfi életét. És az teljesen mindegy, hogy "ki kezdte" a civilek bombázását, a lényeg az, hogy sajnos a II. világháborúban ennek fene nagy divatja lett - noha a háborúnak "normális" körülmények között nem erről kéne szólnia.

grave_of_fireflies.jpg

Hozzáteszem (visszautalva az előző bekezdés kezdetére), számomra még az "éhezünk, sírjatok!" történet sem tűnt volna olyan rossznak. A lényeg azon van, hogy hogyan sikerült a kivitelezés. Az első, és legnagyobb hibát szerintem ott vétették, hogy Setsuko karaktere bár nagyon aranyos is tud lenni, lényegében végighisztizi az egész filmet, ezért aztán a hozzám hasonló nézők sokkal kevesebb empátiával viseltetnek iránta, mint azt a helyzete megkívánná. Bizonyára ilyen volt a való életben is a kislány, de attól még ez filmen visszásan működik.

A második problémát pedig abban látom, hogy egy idő után túlságosan monotonná válik a sztori: bátyus próbál kaját szerezni, hugi egyre rosszabbul van. Bátyus szerez kaját, hugi hiába eszi meg, egyre csak rosszabbul van. Ehhez kapcsolódóan pedig egy fontos rendezésbeli baki: ha folyamatosan csak azt mutatják, hogy az éhező szereplő eszik, nehezebb a nézőnek elhinnie, hogy milyen komoly a baj. Mert bizony Setsukót többet látni enni, mint éhezni, ezért a film kb. közepén volt egy szakasz, amikor nem is igazán értettem, mi a probléma, mert látszólag nagyon jól elvoltak a szereplők magukban.

sakuma3.jpeg

Kell egy bizonyos szintű emptáia hozzá, hogy át tudja az ember érezni azt, amin a film szereplői keresztülmennek, mert ha ez nincs meg, könnyen válhat csalódottá az ember a mese végeztével. Mindenesetre ez nem Disney-kategória, itt bizony húsbavágóan komoly dolgok történnek, és a célközönsége sem a 18 év alatti korosztály tagjaiból kerül ki. Felemás érzésekkel, de azért azoknak mindenképpen tudom ajánlani, akik valami komolyabb, borúsabb rajzfilmet is szeretnének látni két Pixar-mese között.

01blog_lisztes.png

02blog_elozetes.png

03blog_imdb.png

04_blog_mafab.png

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr657672226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

LúzerMan 2015.10.30. 16:03:12

Ez a legféltettebb dvd-m. Számomra egy nagyon jó film, felkavaró.

A két hibához:
1. Hiszti. Szerintem teljesen életszerű, hogy ebben a helyzetben így viselkedik egy kislány. Saját tapasztalatból mondom, hogy egy kislány tud durván hisztis lenni.
Nekem nem tűnt fel, hogy ez zavaró lenne.
2. Van, hogy az élet is monoton. Ez a "hiteltelenség" sem tűnt fel. Én végig éreztem a problémát, ami nem csak az élelem volt, hanem a reménytelenség. Kár, hogy ez nem jön át mindenkinek.

A filmet mindenkinek ajánlom, akiben megvan az erő egy szomorú történethez, ami a valóságon alapul!
Igazából minden középiskolában kötelezővé tenném.

mojoking77 2015.11.15. 21:02:12

Soha nem gondoltam volna, de ez a pillanat is eljott. Bocsass meg, nem akarok szmeelyeskedni, hisz ez egy szubjektiv mufaj, de annyira mashogy latjuk, hogy meg kell vedenem
Szeritem ,ket dolog lehetseges.
-Egy szot nem ertettel meg a filmbol, mert nincs testvered/gyermekeid vagy mert egyszeruen nem erdekel a szenvedesnek es a gyasznak ez a melysege.
-Megertetted, de annyira megrazott, hogy inkabb elzarod az egeszet, es csak a negativumokat erositetted fel magadban rola.

Szamomra (persze ez csak az en velemenyem) a legmegdobbentobb film abszoult gyoztese, es nem csak a rajzfilm kategoriaban. Egy olyan szintu haboruellenes propagandafilm, amihez kepest a Schindler listaja egy ozepesen szar resz a Dragon Ballz-bol.
Egesz biztos vagyok benne, hogy nem egy-ket tizeneves kisfu/kislany halt meg szerte a vilagban a haboru alatt, egesz pontosan ugyanilyen okokbol. A vegen, SPOILER, mikor kiulnek a domb tetejere, es leneznek Kobe varosara, az talan a legerossebb mondando, amit valah celluoida rogzitettek. Bocs a nagy szavakert, de engem tokeletesen megvett ez az alkotas.
Meg egyszer bocs, amiert szemelyeskedtem, nem lesz belole rendszer.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2015.11.15. 21:13:28

@mojoking77: Nem tudom, mi lett volna ebben a személyeskedés :) Én is sokat gondolkoztam rajta, hogy miért csalódtam egy kicsit ebben a filmben, és alapvetően három dologra jutottam:
- a túl nagy hype magával hozta az irreálisan magas elvárásokat, ezért már alapból úgy ültem neki, hogy...
- egyszerűen képtelen vagyok befogadni a japán kultúra termékeit. Próbálkozom, és sokkal nyitottabb is vagyok már, mint régen, de tőlem ez a világ mindig is távol állt
- szörnyű ezt így kimondani, de az átlagnál kevesebb bennem az empátia, és az ilyen sztorik engem kevésbé hatnak meg

De mindezektől eltekintve úgy gondolom, hogy egy filmnél minden egyes vélemény - így az enyém is :) - számít, ezért is írtam meg ezt a cikket.
süti beállítások módosítása