Lisztes megmondja a tutit

Ryan közlegény megmentése / Saving Private Ryan (1998)

2016. január 28. 15:00 - lisztes

Fogalmam sincs, hogy miért, de Hollywood mintha újra felfedezte volna magának, hogy a háborús filmekkel, még ha azok magas korhatár-besorolást kapnak is, jól lehet keresni. Igazából azt nem értem, miért felejtették egyáltalán el ezt... Hiszen a Ryan közlegény megmentése a mérhetetlenül maga brutalitás-faktora ellenére is szépen hozott a konyhára. Nemrég a Túlélő triplázta meg a gyártási költségeit odahaza, a Harag inkább külföldön ugyan, de hasított, az Amerikai mesterlövész meg csak simán a tavalyi év legtöbb bevételt hozó filmje lett az Államokban, megelőzve olyan csicska franchise darabokat, mint az Éhezők viadala, vagy a Marvel moziverzum.

saving-private-ryan_19598.jpg

Anno pedig mai filmünk is, a Túlélőhöz hasonlóan triplázott egy jót odahaza, és a sort folytathatnám még egy rakás kétségkívül jól pozicionált, de mégse szégyellős háborús darabbal. A Ryan közlegény megmentésére nem is az a legjobb kifejezés, hogy "nem szégyellős", hanem ez a film egyenesen azt vállalja, hogy egy életre elveszi a kedvedet még a légpuskával verebekre lövöldözéstől is: repülnek a végtagok, fröcsög a vér, a nagy összevisszaságban pedig te magad is elveszel nézőként, és ott találod magam Omaha beachen, magzatpózban.

Mert a Ryan közlegény megmentése elég kemény képsorokkal kezd. A normandiai partraszállásból mutat be egy részletet, mindezt az akció túlélői szerint olyan hitelesen, ahogyan egy másik film sem tette soha azelőtt. Ja, mondjuk megnéztem volna a hatvanas években, ahogy repkednek a végtagok mindenfelé... Ezekhez a jelenetdarabkákhoz egyébként a Kék katonában is alkalmazott módszerhez nyúltak a készítők: csonkított végtagú statisztákat szerződtettek, akikre művégtagokat erősítettek, így téve hitelessé azt, amikor leszakadnak azok.

saving-private-ryan.jpg

A partraszállás egyébként "csak" megadja az alaphangulatot. A film további része egy kitalált történet, amit valós események ihlettek, igaz egy másik korszakból, az 1860-as évek amerikai polgárháborújából. A 4 Ryan-fivér közül 3 1-2 nap leforgása alatt halálozik el, ezért a vezetőség azt találja ki, hogy az utolsó életben maradt srácot kihozzák a hadszíntérről. A félresikerült ejtőernyős offenzíva miatt német területen tartózkodó közlegény megmentésére csapatot verbuválnak, melynek élére a Tom Hanks által alakított Miller századost teszik meg. Szar meló, de talán egy sikeres akció után ők is közelebb kerülnek ahhoz, hogy hazajussanak.

Annak ellenére, hogy több, mint 2,5 órás hosszúságú, nincs benne túl sok jelenetsor: igazából egy kezünkön össze lehet számolni azokat a fontosabb állomásokat, amiken az egyre fogyó, de kezdetben 8 tagú csapat keresztülmegy. Másképp megfogalmazva: nincs túlbonyolítva a sztori, ellenben ami van, azt sikerült a lehető legalaposabban, és legjobban kifejteni. A kissé epizodikusnak ható szerkezete miatt tekinthetünk rá úgy is, mintha egy 5 részes minisorozatot néznénk egybevágva. És persze egy rakat pénzből megcsinálva.

spr-wallpaper-saving-private-ryan-1669435-1680-1050.jpg

A legfurcsább számomra azonban az volt, hogy én, aki kifejezetten nem komálom az efféle elrendezést, a másodszori megtekintést követően is imádtam ezt  filmet. S hogy miért? Mert a lehető legtökéletesebb időben készült a lehető legjobb emberek kezei között. Spielberg még karrierje csúcsán, Tom Hanks még karrierje csúcsán, egy rakás mellékszereplő karrierje elején (itt aztán tényleg szinte mindenkiből lett valaki). Ha pedig azt hinné az egyszeri olvasó, hogy csak a nosztalgia beszél belőlem, el kell árulnom, hogy néhány éve volt, hogy először láttam a filmet...

A realisztikus ábrázolásmódról már volt szó: sokat mutatunk a legdurvább dolgokból is, persze a dinamika és a könnyebb átélhetőség kedvéért kézikamerázunk rendesen... Na, és akkor Spielberg jön, és azt mondja: rakjunk az egész filmre egy frankó effektet, amitől kissé kékesebb, kissé fakóbb lesz a kép (ez azóta sok videóvágó progiban alapeffektnek számít már). Állítólag amikor leadta a TV, egy csomóan betelefonáltak, hogy valami gond van a képpel, menjenek ki, és csinálják meg...

saving_private_ryan_4.png

A Ryan közlegény megmentése egy kicsit olyan, mint a Gladiátor: valós történelmi keretek közé helyezett fiktív történet, ami mindkét tulajdonságát remekül kamatoztatja: a felvázolt háttér hiteles, felszínes történelmi ismeretekkel rendelkezők számára is ismerős, így nem kell sokat vacakolni a helyzet felvázolásával. A sztori pedig a keretet adó, de nem limitáló háttér előtt problémamentesen bontakozhat ki, lerázva az igaz történeteknél gyakori sztorihűség béklyóit. Tökéletes darab.

01blog_lisztes.png

02blog_elozetes.png

03blog_imdb.png

04_blog_mafab.png

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr237288673

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lezlidzsi84 2016.01.29. 18:35:04

Jó film, jó írás :) Annyit hozzátennék, hogy a filmnek megvolt a 2. vh-s történelmi alapja is. Elsőként ott voltak Sullivanék, ahol mind az öt gyerek a USS Juneau-val együtt süllyedt el Guadalcanalnál. Ezt ugyan az amcsi háborús propaganda igyekezett kihasználni, de a katonai vezetésnek érthető módon nem annyira tetszett a dolog, ezért a testvéreket igyekeztek elválasztani, külön alakulatba rakni, amit említenek is a filmben. Ennek ellenére majdnem megtörtént az elképzelhetetlen: 1944 júniusában a külön alakulatba került 4 Niland testvér közül hárman is a veszteséglistára kerültek, és a hadvezetés infói szerint egyedül Frederick maradt életben, aki az 501-es ejtőernyősezreddel Normandiában volt. Ugyan eltartott pár napig, míg rájöttek, pontosan hol is, de ekkor simán rádióztak az alegységnek, hogy mi történt, és hogy szedjék ki a srácot az első vonalból. Később kiderült, hogy a Burmában eltűnt tesó japán fogolytáborban volt, ami persze nem volt garancia semmire, de végül hazatért. Fredericknek arra is volt ideje, hogy elbúcsúzzon a fronton lévő haverjaitól, többek között egy bizonyos Donald Malarkey-tól az 506-os ejtóernyősök Easy századából. Ő mintegy 50 évvel később elmondta a sztorit a századról könyvet író Stephen E. Ambrose-nak. A könyvet meg elolvasta Spielberg és Tom Hanks, akik láttak benne némi fantáziát: a Niland sztoriból lett a Ryan közlegény megmentése, a könyv többi részéből meg a band of Brothers (Elit alakulat)...

¿Qué tapas hay? 2016.01.30. 14:04:03

Nem értem, hogy miért tartják ezt a filmet kiemelkedően jó háborús filmnek annyian. A rendező és a filmgyár szempontjából valóban kiemelkedően jó alkotás, de a nézőnek nem igazán.

Technikailag az első húsz perc kimagasló, tán más film nem tudja ilyen hitelesen bemutatni a popcorn-zabáló közönségnek, hogy egy csatában milyen látvány- és hanghatásoknak vannak kitéve a résztvevők. De az utána következő "kitalált történet" és annak bemutatása kiábrándító. Az amerikai háborús filmek kliséi, Spielberg személyes nézetei mentén mind-mind megjelennek. Ami miatt számomra teljesen élvezhetetlen volt, az az alaptörténet alapvető logikátlan volta, illetve erkölcsi elfogadhatatlansága.

Elképzelem Miller százados legközelebbi hozzátartozóját, amikor megkapja a halálhírt "..szakaszával bátran áttörte a többszörös túlerőben lévő ellenség vonalait, és katonáival együtt életét áldozta azért, hogy egy másik katonának ne kelljen tovább harcolnia a hazájáért"

lezlidzsi84 2016.01.30. 15:06:30

@¿Qué tapas hay?: A" logikátlanságot" értem, bár most azért elgondolkoztam, hogy vajon a háborúban kiadott parancsok hány %-a lehet logikus és ésszerű... A filmbeli ábrázolás újszerű és látványos volt, ez akkor is bevonzotta és most is bevonzza az embereket a moziba - és végülis jórészt ezért csinálják az egészet.

mojoking77 2016.01.30. 18:26:27

Az elso fel ora valoban mozitortenelem volt, a javabol, ezt talan senki nem is vitatja. A maradek ket ora az, ami visszahuzza az atlagos alkotasok koze. Rengeteg klise lett beleirva, a melekszereplok jellemfejlodesetol a fohos dramajaig.
Jo volt, jo, de messze nem kiemelkedo. En 8/10-et adtam ra.
Mokas volt Vin Dieselt latni, bar neki sem ez a bemutatkozasa filmen (az az Ebredesekben volt Robert De Niro mellett)

¿Qué tapas hay? 2016.01.31. 11:17:23

@lezlidzsi84: Természetesen egy háborúban kiadnak olyan parancsokat, melyek logikus voltát a polgári logika, vagy az utókor, történelmi ismereteken alapuló logikája megkérdőjelezhet. Ezekből még akár filmet is érdemes csinálni okulásképp, de hogy egy értelmetlen parancsot valami félreértelmezett erkölcsiség alapján így felmagasztalni, nos ez érthetetlen.

Adott esetben abszolút nem logikátlan egy névtelen közkatonát kimenteni az ellenséges vonalak mögül, ha ez bármiféle stratégiai vagy taktikai előnyt jelent (megelőzni bizalmas információ ellenséghez jutását, személyen keresztüli zsarolás lehetőségének megelőzése és még jópár indok elképzelhető. De itt csak az egyedüli ok, hogy Marshall tbk. szerezzen önmagának néhány informális jópontot.

A záróképsorok nagyon szépek, gondolom pacifisták és cinikusok millióit ríkatták meg szerte a világon. Én igazából jobban szerettem volna látni, amikor Ryan és Ryan anyuka meglátogatja az ebben az idióta mentőakcióban elesett bajtársak legközelebbi hozzátartozóit és köszönetet mond: "Köszönöm, hogy hozzátartozójuk önfeláldozásával elismerte, hogy az én életem sokkal értékesebb mint az övé volt."
süti beállítások módosítása