Lisztes megmondja a tutit

Szahara / Sahara (1995)

2016. február 12. 15:00 - lisztes

Korábban már volt szó az 1943-ban készült Humphrey Bogart-féle verzióról, hát most jöjjön a TVfilmként készült remake a 90-es évekből. Erről az évtizedről azt kell tudni, hogy döbbenetesen kevés háborús film készült (a többi évtizedhez képest legalábbis), így még ezeket a TV-nek szánt remake-eket is nagy becsben kell tartani. Valamint be kell vallanom azt is, hogy én ezt már legalább 2x láttam korábban, és mind a kétszer élveztem. Féltem, hogy most, a nagy előd megtekintése után csalódni fogok benne.

10872488_ori.jpg

Ami részben igaz is, mert szinte jelenetről jelenetre sikerült újraforgatni. S bár nyilván van több is, én most két dolgot fedeztem fel, ami máshogy történt itt, mint 50 évvel korábban: a fiatal srác karaktere kicsit később hal meg a sztoriban, illetve a németek pöpec kis járművével nem kezdenek semmit - igazából el is tűnik azután, hogy a két túlélő felderítőt gyalogszerrel hazaküldik. Pedig ugye ennek a masinának fontos szerepe volt az eredetiben, hiszen ezzel mentek segítségért.

De hát Belushiéknak nem kellett a segítség, annál tökösebb csávókból állt már akkor is az amerikai hadsereg. Maga a rendező (aki többek között a BMX banditákat is jegyzi) egy ausztrál tucatfilmgyáros, de mint ilyen, használja az imdb fórumát, és még válaszolni sem rest néha a megjegyzésekre, véleményekre. Így aztán azt egyenesen tőle idézem, hogy igyekeztek kigyomlálni a filmből a propaganda-elemeket, de azért természetesen a 9 vs 500 motívumot egyszerűen nem lehetett elhagyni...

30655.jpg

Egy amerikai tankegységet északról, nyugatról és keletről is körülzártak a németek, így csak dél felé, a Szahara végeláthatatlan sivatagába tudnak menekülni. Útközben felszednek pár katonát (angolokat, ausztrált, franciát, illetve egy szudánit egy olasz tússzal), valamint lelőnek egy német pilótát is, akit szintén magukkal visznek fogolyként. Az úticél pedig egy kút, ahonnan vizet szerezhetnek, mert az biza fogytán van. És nem csak nekik: 500 német katona is feléjük tart, nem tudván, hogy az a bizonyos kút alig pár liter vizet adott, mielőtt végleg ki nem apadt...

Mint már említettem, nem sok mindenen változtattak az eredetihez képest, még a 4:3-as képarány is megmaradt (hiszen ez TV-re készült). Viszont ha össze kell hasonlítanom a két operatőri munkát... Ég és föld a '43-as verzió javára. Belushiék filmjében nyoma sincs a sivatag szépségének, pedig ezt most sivatagban forgatták, Ausztráliában, nem odahordott homokban a préri közepén. Egyszerű kameramozgások, unalmas beállítások - ha van hiányossága a filmnek, az mindenképpen a látványa. Ezért mondjuk kár volt remake-elni.

sahara.jpg

Aki viszont kellemes csalódás volt, az James Belushi. A 90-es évek egyik legjobb komikusának a keményebb katona szerep is jól áll, egyáltalán nem éreztem erőltetettnek, így nem is értem, miért lázadoznak olyan sokan az internet sötét bugyraiban az alakítása ellen. Én még azt az istenkáromlást is ki merem mondani, hogy ez a karakter jobban állt neki, mint Bogartnak, pedig én utóbbit egy nagyon tehetséges, és fantasztikus színésznek tartom. De Belushi 100x "amerikaibban" játszotta el a figurát, és ettől szerintem sokkal jobb lett.

A másik pozitívumot szintén a színészek közt kell keresni. Franciként Michael Massee szerintem kb. élete alakítását nyújtja. Emlékszem, már akkor is ő volt a kedvenc karakterem, amikor először láttam, és néhány mozdulata, mimikája azóta is élt bennem. A képzeletbeli francia lakoma például egy zseniálisan előadott jelenet, de egyébként is szimpatikus volt a haragos, de jó kedélyű francia karaktere. Oké, a magyar szinkron talán kicsit erősen tolja ezt az akcentus-dolgot, de ez nem a film hibája (meg én egyébként is jópofának tartottam).

sahara-1995-1995-1.jpg

Fura ezt így leírni, de ötlettelensége és hibái ellenére is egy teljesen korrekt remake-nek tartom ezt a filmet. Igen, ez a véleményem tocsog a nosztalgiában, de ez ellen sajnos nem tehetek. Az biztos, hogy én ennek a filmnek hála sokadszorra is jól szórakoztam ezen a történeten, így legyen bármennyire is elcsépelt, nem untam egy percig sem (köszönhetően az egész jó alakításoknak). Így azoknak is merem ajánlani, akik ódzkodnak a régi, fekete-fehér filmektől, mert pótlékként simán megteszi. Tudom, istenkáromlásként hangzik, de kiállok a véleményem mellett.

01blog_lisztes.png

02blog_elozetes.png

03blog_imdb.png

04_blog_mafab.png

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr937714178

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása