Lisztes megmondja a tutit

Turbo Kid (2015) - Titanic 2016

2016. április 20. 15:00 - lisztes

Fel kell tenned magadnak azt az egyszerű kérdést, hogy mennyire szeretted a Kung Fury-t? Ha a válasz "semennyire se", akkor felesleges tovább olvasnod, hiszen ez a film nem neked szól, hanem azoknak az elvetemülteknek, akik szerint a 80-as évek gagyi szintetizátor-zenéjének, a filmek VHS-es képi világának és a már akkor is szutyoknak számító trükköknek megvan a maga bája. Mert igen, az ilyen filmek már akkor is gáznak számítottak, viszont van bennük valami utánozhatatlan, valami más.

91m_snnfxzl_sl1500.jpg

Nem fogok a csodás gyerekkoromról áradozni. Nem, mert én nem néztem rongyosra az ehhez hasonló filmeket. Láttam jó néhányat, van is egy-két olyan fantasy/sci-fi, ami mély nyomot hagyott bennem, és a mai napig fel tudok idézni belőlük jeleneteket, de az igazság az, hogy sosem rajongtam a színtiszta gagyiért. És szerintem ez a kulcs: ugyanis a Turbo Kid csak gagyinak LÁTSZIK, valójában azonban egy cseppet sem az. Épp ellenkezőleg: egy nagyon is okosan összerakott homage.

De még mielőtt belevágnék, térjünk egy picit vissza az eredeti kérdésre: nekem például annyira nem tetszett a Kung Fury. Röhögtem rajta, nem éreztem feleslegesen kidobott fél órának az életemből, de a már említett "báj"-ból nem kaptam annyit, mint amennyit szerettem volna. Épp ezért nem mondom a Turbo Kidre azt, hogy a Kung Fury egész estés filmmé gyúrt kistesója. Mert lehet, hogy felületesen szemlélve őket hasonlítanak, de szerintem a Kung Fury 3 perces előzetesként működött csak igazán jól, míg a Turbo Kidnek nagyon is jól áll ez a másfél óra.

turbo-kid.png

A sztori a jövőben játszódik, méghozzá 1997-ben... A civilizációnak hűlt helyét találni, a víz a legnagyobb kincs, mivel hiába van belőle szemlátomást sok, annak a nagy része szennyezett. Főhősünk, a Kölyök megrögzött képregényrajongó, ezért a szokásos alapcuccok mellett a feketepiacon mindig beszerzi a Turbo Kid című képregény elveszettnek hitt részeit a veszélyes zónák határán guberált cuccokért cserébe. A bonyodalom természetesen egy nő feltűnésével veszi kezdetét...

Talán a legfontosabb az, hogy bár a Kung Furyra jellemző abszurd humor itt is jelen van, a poénok fő forrásai mégsem ezek a részek (sőt, szerintem többségük kifejezetten gyenge). Van egy sokkal aranyosabb, emberibb humorvonal is benne, amit remekül megtámogat a 80-as évekre jellemző, faék egyszerűségű, naiv jövőkép, ami a korszak nagyobb volumenű posztapokaliptikus filmjeiből lett összelopkodva, és összefoltozva valahogy úgy, ahogy annak idején a műanyag katonák darabkáit ragasztgattuk össze a pillanatragasztóval.

turbo-kid-003.jpg

Még mindig Kung Fury vs Turbo Kid: lényeges különbség van a filmek "fizikájaban" is. Mert míg a Kung Furyban bármi baromság megtörténhet, a Turbo Kidben ez szerintem nincs így. Igen, vannak benne hajmeresztő dolgok, de az egész egy jól körülhatárolható rendszerben belül történik, amiben némi gore-os slapstick-humoron és a képregényes szuperszerkó képességein túl nincsenek extrém baromságok. Sokszor volt már erről szó a blogon belül: a Turbo Kid a maga kis világában hihető, és ez a fontos.

Ami a színészeket illeti: a főhőst alakító srác hozza a kötelezőt, és noha 24-25 éves korában forgatta a filmet, simán elhisszük róla, hogy még tinédzser. Személyes kedvencem a Laurence Leboeuf által alakított lány, Apple (a névválasztás nem véletlen, de a poént nem lövöm le). A csaj mosolya egyszerre kedves és pszichopata, ami egy egészen elképesztő kombó, de pont ezért működik ebben a filmben. Michael Ironside-on pedig ugyan látszik már a kora, de az öreg még mindig oda tudja tenni magát: üdítő színfolt a főgonosz megformálójaként.

b4a4b0684e915771a297e3c7e27f7efc.png

Noha nagyon szerettem, a Turbo Kidet mégsem merem mindenkinek ajánlani. Tény, hogy rá kell hangolódni, biztos vagyok benne, hogy valakinek sok lesz a gore, mások rövidfilmként jobban szeretnék, megint mások túlságosan butának fogják találni (pedig végtelenül okos film, ami tudatosan használja a már említett a paneleket). Szóval ha a Kung Fury-ban találtál értékelhető momentumokat, akkor mindenképpen adj egy esélyt a Turbo Kidnek. Sok tekintetben más, de szinte kivétel nélkül pozitív irányban különbözik tőle.

01blog_lisztes.png

02blog_elozetes.png

03blog_imdb.png

04_blog_mafab.png

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr958644906

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása