Lisztes megmondja a tutit

Dredd 3D - Lisztes megmondja a tutit

2013. március 01. 09:09 - lisztes

-Korábbi munkám 2013. január 25.-ről, a facebookról átmentve-

Elnézést a hossza miatt, erről igazán volt mit írnom, na :)

Nem vagyok képregényrajongó, próbálkoztam a műfajjal, de pár oldalnál tovább még sosem jutottam olvasásban. Ellenben a képregényekből készült filmek többségét szeretem. Úgy gondolom, hogy a Nolan-féle Batmannel kezdődött el igazán a harsány, műanyag kacat-mentes képregényfilmek kora, és az előző évtized közepétől egész jó darabokat szolgáltatott Hollywood, ahol mind a technika, mind a történet a helyén volt. Az 1995-ös Dredd bíró Stallone főszereplésével sokakon mély sebet ejtett, persze idővel árnyaltabb lett a kép, és mostanra már inkább csak a kedves emlékeink maradtak meg róla. A rikító színekkel és gagyi műanyag kosztümmel operáló film bár az eredeti képregény hangulatára fittyet hányt, minden hibája ellenére egy szerethető darab marad, főleg közel 20 év távlatából.

dredd-wide.jpg

És amiként a képregényfilmek aranykorát éljük, elkerülhetetlenné vált, hogy Dredd bíró karakterét is leporolják (no azért kellő koszt hagyva a jelmezen) és egy új, komorabb akciófilmet rittyentsenek köré. Körülbelül 50 millió dollár állt a rendelkezésre, ami egy ilyen, látványvilágra is jócskán adó filmnél elég szűkös keretnek számít. Sajnos azt mindenképp el kell mondani, hogy a film a jó kritikai fogadtatás ellenére hatalmasat bukott a mozipénztáraknál a nem megfelelő/kielégítő marketing miatt. Azon a vetítésen, amin részt vettem összesen 6-an voltunk...

Hogy szerintem miért bukott? A már említett téves marketing, a kevésbé ismert képregényes alap, a nem túl fényes filmes múltja Dreddnek, az "R" besorolás, a szűkös költségvetés és a húzónév hiánya valószínűleg mind-mind közrejátszottak. Pedig ez a film igazán megérdemelné azt, hogy készítői ne szégyenkezzenek a mozi bevételi adatok láttán, sőt... Megérdemelte volna a sikert, ami egyben azt is jelentette volna, hogy jelen film egy trilógia első részét képezi. Erre sajnos minimális esély van most már, pedig a kevés pénz miatt bőven maradt ki nem játszott lapja a készítőknek (értsd: több pénz = több külső jelenet a posztapokaliptikus városban). Valahogy úgy, mint ahogy a Star Wars után a Birodalom visszavág-ban jócskán tudtak még újat mutatni.

1923_dredd3d-01.jpg

Underdogként még inkább a szívemhez nőtt a film, és fontosnak tartom az aktív kampányt annak reményében, hogy kishazánk lakóit rábírjam arra, hogy elmenjenek rá a moziba, növelve ezzel az esélyét a további R besorolású, feszes, okos és brutális akciófilmek készülésének. Mert tavaly novemberben ez a film, idén januárban pedig a The Last Stand című Schwarzi eposz hasalt el hasonló körülmények közt. Én azokhoz tartozom, akik nem a Taylor Lautner-féle 6 év alatt csak szülői felügyelettel megnézhető vér, és igazából erőszakmentes akciófilmeket preferálják, kövezzetek meg érte.

A Dredd 3D története olyan pofon egyszerű, hogy az már maga kuriózumnak számít, mennyi mindent ki tudtak belőle hozni. Főszereplőnk egy napra vizsgáztatás céljából kap maga mellé egy újoncot, akinek telepatikus képességei vannak. Egy óriás lakóházban történt kegyetlen hármasgyilkossághoz kiérve hamar megoldják az ügyet, és a gyanúsítottat letartóztatják. A bökkenő csupán annyi, hogy a ház a drogmaffia kezében van, és annak vezetője, Ma-Ma nem szeretné, ha bármit is elkotyogna embere, aki bilincsbe verve várja, hogy bevigyék kihallgatásra. Ezért lezáratja az épületet (se ki, se be) és kihirdeti, hogy ez mindaddig így marad, amíg a két bíró életben van...

Dredd_01(2).jpg

Kezdem a negatívumokkal, mert abból van a kevesebb. Nappallal kezdünk, majd éjszaka lesz, majd ismét nappal, mindezt úgy, hogy nem éreztetik velünk az idő múlását az épületben. Igazából bántó kis apróság, főleg úgy, hogy az éjszakának kb. semmi szerepe nem volt. A film tele van egysorosokkal, frappáns (vagy annak szánt) beszólásokkal, és ki kell jelentenem, nem mindegyik működik. Magyar szinkronnal semmiképp sem, de félek, hogy ez az angol verziónál is probléma volt. [spoiler]Nem értettem továbbá, hogy a végén az újoncot miért a saját fegyverével akarják megölni, hiszen pont az lett volna a cél, hogy halála lövöldözés közbeninek tűnjön...[spoiler vége]

A pozitívumokról, anélkül hogy nagyon elragadtatnám magam... A forgatókönyv pontosan meghúzza a határokat, és azon a szűkös téren belül maximálisan végigjár minden eshetőséget, minden apróságot, ami számomra elképesztően megnövelte a film értékét. Két dolog különösen tetszett forgatókönyvírási szempontból. Az egyik, hogy nagyon okosan találtak okot az egyébként már elcsépelt lassított felvételek létjogosultságára, ami viszonylag egy olcsó technika, mégis látványos. A Slo-Mo nevű drogot használva az emberek 100x lassabban érzékelik az idő múlását, és sokkal szebb színekben látják a világot. Az ilyen drog hatása alatt lévő emberek szemszögéből jó néhány akciójelenetet látunk, de pont, amikorra már kezdene idegesítően hatni, abbamarad.

2012-dredd-trailer-images.jpg

A másik pedig a logikus döntés kérdése. A forgatókönyveknél gyakori probléma, hogy a hőst olyan szituációkba rakják, amik izgalmasak, jól néznek ki, de valahogy mindenki érzi, hogy nem az lenne a főszereplő logikus választása abban a helyzetben. Néha sikerül csak ezt ügyesen megoldani, itt viszont minden jelenetnél végigzongorázzák párbeszédben a lehetséges kimeneteleket, így a néző érteni fogja az aktuális döntések hátterét. Mindezt a "vizsgáztatás" ürügyén teszik, tehát Dredd a döntést igénylő szituációk előtt az újonchoz fordul, és kikérdezi, hogy szerinte melyik lenne a legjobb megoldás az adott problémára. Ez egy tökéletes, hatásos és mégsem erőltetett módja a történet narrálásának. Csillagos ötös.

Karl Urban előtt le a kalappal, nagy alázat kell egy ilyen szerephez, ahol az arcod a film során egyszer sem látszik. Dredd karaktere iszonyúan emberi, amitől nagyon szimpatikus figura lesz. Betartja és betartatja a törvényt, de racionálisan gondolkozik: a koldust koldulásért nem ítéli el azonnal, csak rászól. A bírók életére törő fiataloknak ad választási lehetőséget, pedig halálos bűnt követtek el... Dredd néha fél, aggódik. Megfontolt. Nem rohan be a tömegbe, nem játssza a cowboyt, de a helyén van a töke, ha kell. Szóval mind a karakter, mind a szituáció (toronyház) a Die Hardra, és John McLanere hajaz, az meg ugye már rossz nem lehet. Oh, és nincs szerelmi szál. Nincs felesleges romantika - miért is lenne, amikor mindenki a két bíró életére tör egy 200 emeletes toronyházban? Spórolnia kell a lőszerrel. Kifogy a fegyvere! Kifogy! Mindezekből a film hihetetlen jól tud építkezni.

Dredd-Ma-Ma.jpg

A telepata újonc - Anderson - szerepében Olivia Thirlby-t láthatjuk, aki szintén remekül teszi a dolgát. A képességeinek ahol csak lehet, hasznát veszi a film. Segítségével elbújnak, információt szereznek, támadnak, egyszóval mindent csinálnak, amikor az szükséges (logikus) lesz. Az agyban játszódó jelenetet én is hasonlóan képzeltem volna el. A film végén már-már pofátlanul egyszerű módon veszi hasznát telepatikusságának (és most csak a spoiler végett nem írok többet erről). A főgonosz a Trónok harcából és a 300 című filmből ismerős Lena Headey, aki nagyon jól hozza a drogos exprostituáltat. Neki eltalálták a magyar szinkronhangját is. Minden utasítása, megszólalása nyugodt és kegyetlen, mintha folyamatosan be lenne lőve. Bond ellenfelet megszégyenítő sebhelyek borítják arcát, eléggé félelmetes. A film minden szükséges információval ellát minket a múltjával kapcsolatban amikor és amennyire aktuálisan szükség van. Világos és ésszerű motivációi vannak, szóval egy percig sem hiteltelen a drogbárónő szerepkörében.

A forgatókönyv külön megérne egy elemzést (bárcsak értenék hozzá), set-upok és payoffok egész sorát felvonultatja, realisztikus párbeszédek, költségvetéshez méretezett történet, amit egyébként meg mintha egy normál videojátékból emeltek volna át. De mégis működik. Megacity kifejezetten tetszett, nem vitték túlzásba a posztapokaliptikus szennyet, a város élhetőnek tűnik, ahol elég magas a bűnözés, de mégsem érezzük úgy, hogy Dredd és társai csupán szélmalomharcot vívnak, egyszóval van eredménye annak, amit csinálnak. A film még a vége felé is tud újat mutatni [spoiler](a korrupt bírók bevonása az egyik legokosabb ötlet volt a filmben).[spoiler vége]

181112_496037903771484_588964301_n.jpg

JUDGEMENT TIME:

Ha még valakinek nem esett volna le, nekem eléggé tetszett ez a film. Az apróbb kis hibáit simán elfeledtetik velünk a jó pillanatok, amikből akad bőven a 90 perc alatt. Ha tetszett a Die Hard első része (van olyan, akinek nem?), akkor ezt a filmet is szeretni fogod. Aki Dredd bíró karakterének egy méltó filmet kívánt, most megkapta. A forgalmazót amúgy meg tessék utálni, amiért itthon csak 3D-ben adják (legalábbis én máshogy nem láttam a moziműsorban).

Végszóként csak annyit mondanék: Irány a mozi!

Lisztes

Dredd 3D az imdb-n

Dredd 3D előzetese

Angolul tudóknak egy vlogos kritika

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr335111170

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Mandiner blogajánló 2013.03.01. 12:26:01

Ezt a posztot ajánlottuk a Mandiner blogajánlójában.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.07.19. 17:43:40

végre nem csak én hasonlítom a die hard 1hez és nem a raid-hez hanem más is!

nekem is nagyon bejöt egyébként a film, a megtorló war zone részét stevensonnal láttad már?! Ha nem tégy vele egy próbát az is van ilyen jó képregényfilm!