A Szupercella megjelenésének örömére beleástam magam a börtönös filmek világába és megnéztem több, mint 60 filmet a témában az utóbbi hónapokban azért, hogy elkészülhessen ez a lista. Mindegyik filmről született írás is a blogomon, tehát ha a bővebb véleményemre is kíváncsi vagy egy-egy film kapcsán, azt is elolvashatod a címek melletti "Kritika" szóra kattintva. Közeledünk a lista végéhez, itt már csupa első osztályú filmmel találkozhattok - szerintem -, úgyhogy egytől egyig érdemes őket beszerezni és megnézni.
A témában megjelent cikkeim:
41-50: 10 jó börtönös film
31-40: 10 jobb börtönös film
21-30: 10 még jobb börtönös film
11-20: 10 még annál is jobb börtönös film
01-10: A 10 legjobb börtönös film
+ A bónusz: 10 film, ami kimaradt
A mai bevezető témánk a színészek. Érdekességként azt figyeltem meg, hogy nagy többségük, ha egyszer elvállalt már egy börtönös filmet, nagy valószínűséggel még egyben is szerepelni fog. Rengeteg olyan (kevésbé ismert) név van, akik például 3 ilyen típusú filmben is feltűntek a karrierjük során, de van, aki még ennél is többen, még ha néhányban icipici szerep csak az övé. A híres duplázók közül Burt Lancester, Steve McQueen, William Holden, Sean Penn, Mel Gibson Jean-Claude Van Damme és Robert Redford neve lehet a leginkább ismerős az átlagembernek.
Persze rajtuk kívül is akadnak szép számmal kevésbé ismert színészek két börtönös filmmel a hátuk mögött, de nem akarok hosszú bekezdéseken keresztül felsorolásokba bonyolódni... Aztán ott vannak a triplázók: Morgan Freeman (Attica, Bilincs, A remény rabjai), Clifton Collins Jr. (Fortress, Az utolsó erőd, A kísérlet), Jeffrey DeMunn (A remény rabjai, Killer, Halálsoron) és persze Sylvester Stallone (Menekülés a győzelembe, A bosszú börtönében, Szupercella). Az igazi ász viszont Clancy Brown, aki a Nehézfiúk, a Láncok nélkül, A remény rabjai, a Ments meg, Uram! és a Hurrikán című darabokban is feltűnt, igaz ezek közül nem mindegyiket tekintem kimondottan börtönös filmnek (a Láncok nélkül-t pedig nem is láttam)...
Azonban nem csak a színészeknél figyelhető meg, hogy visszavágynak a rácsok közé: van pár rendező, aki több filmet is forgatott a témában. A listán szereplő Egy halálraítélt megszökött például Robert Bresson rendező börtön-trilógiájának az egyik része (sajnos a másik kettő közül az egyiket nem tudtam beszerezni, a másik pedig nem felel meg az én börtönös filmes kritériumaimnak). De ugyanaz rendezte a Carandirut és a Pókasszony csókját (Hector Babenco), a Bilincset és a Bilincs és mosolyt (Stuart Rosenberg), a Lángoló börtön filmeket és a Maga a pokolt (Ringo Lam), vagy épp a Halálsoront és A remény rabjait (a magyar származású Frank Darabont)... De már megint túl hosszúra nyúlt ez a bevezető, következzenek a filmek:
20. Hajnali mentőakció / Rescue Dawn (2006) - Kritika
Téma: Életrajzi, rabok vs őrök, szökés; A börtön típusa: fogolytábor; Műfaj: dráma
Dieter Dengler igaz történetét írta és rendezte meg a leginkább dukumentumfilmesként ismert Werner Herzog. A Christian Bale alakította német származású főhős még a vietnami háború előtt részt vett egy titkos bombázásban, de lelőtték és egy falusi fogolytáborba került, ahol már évek óta raboskodó sorstársokkal találkozott. A háború kitörése után a falusiak és így persze a rabok is elkezdtek éhezni, szóval mihamarabb meg kellett lógni. A bambuszból összetákolt fogda nem nagy kihívás, de az igazi börtönt a dzsungel jelenti, onnan ugyanis szinte lehetetlen élve kijutni...
19. Az alcatrazi ember / Birdman of Alcatraz (1962) - Kritika
Téma: Életrajzi; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: dráma
Újabb igaz történet: Burt Lancester egyik leghíresebb szerepében az életfogytiglani magánzárkára ítélt Robert Stroudotként, vagyis a híres madáremberként láthatjuk. A film készítésekor a valódi Stroud még élt, egy évvel később érte a halál Kennedy meggyilkolása előtt egy nappal. És hogy miért hívták madárembernek? Volt idő, hogy egyszerre több, mint 400 madárkát nevelt a cellájában, könyveket írt róluk és sikeresen kidolgozott egy kezelést az egyik legsúlyosabb kanáribetegség legyőzésére...
18. I love you Phillip Morris / I Love You Phillip Morris (2009) - Kritika
Téma: Szökés; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: vígjáték, dráma, romantikus
Ééés még egy igaz történet... Ne aggódjatok, ebben a 10-esben lesz még három darab... Jim Carrey egy kevésbé ismert, de szerintem rendkívül erős alakításában az egyik leghíresebb csaló, Steven Russell bőrébe bújik, aki millió meg egyszer, mindig más trükköt alkalmazva szökött meg különböző börtönökből, hogy együtt lehessen meleg élettársával, az Ewan McGregor alakította címszereplővel. A rendkívüli IQ-val rendelkező férfi jelenleg nagyon szigorú őrizet alatt tölti 144 éves börtönbüntetését...
17. A 211-es cella / Celda 211 (2009) - Kritika
Téma: Lázadás; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: dráma, thriller, akció
Elég szar ügy, ha az ember önszorgalomból bemegy egy nappal korábban az új munkahelyére, egy börtönbe és miközben a többiek körbevezetik lázadás tör ki és bent ragad a rabok között, nem? Az egyetlen megoldás, ha maga is rabnak adja ki magát. No de meddig tűrheti a főhős, hogy a hatóságok bénáznak és a börtön falain kívül szerveződő tüntetést is erőszakkal verik le? Egy spanyol regényadaptáció, ami nálunk még meg sem jelent (a magyar címet én adtam neki), hiába mocsok jó film. Malamadre eredeti hangja odab*sz :)
16. Bilincs és mosoly / Cool Hand Luke (1967) - Kritika
Téma: Szökés, rabok vs őrök; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: dráma, krimi
Paul Newman legendás szerepében a babszemmel a seggében élő Lukeot formálja meg, akit köztulajdon rongálásáért ítélnek el. Kezdetben ugyan nehezen illeszkedik be a börtönközegbe, de hamarosan a rabtársai közt legendává nemesedik a neve, köszönhetően spéci tojásevő képességének, szívósságának, a csalafinta mosolyának és persze annak, hogy a lehető legpofátlanabb módokon szökik meg a rabmunkából. Az őrök ezért aztán addig cseszegetik, míg végül meg nem törik... George Kennedy Oscar-díjas és Paul Newman még annál is jobb, de mégsem jutalmazott alakításával.
15. Az elítélt / Felon (2008) - Kritika
Téma: Rabok vs rabok, rabok vs őrök; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: dráma, krimi
A film, ami már a nyitójelenetsorában is érdekes kérdéseket feszeget: meddig szabad elmenni, ha az ember ön- és családja védelmében cselekszik? És mindez csak a kezdet. Az elítélt lényegében egy tanulmány arról, hogy mivé válhat egy tisztességes ember (Stephen Dorff) a börtönben, ha életben akar maradni. Ha az elítéltek származás szerinti klikkesedése nem lenne elég, ott vannak a mindennapi frusztrációikat a bentlakókon levezető börtönőrök is... A sztorit igaz történések ihlették és a leghálásabb szerepet alakító Val Kilmernek hála készülhetett el.
Téma: Rabok vs rabok; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: dráma
R, mint Rune és R, mint Rashid. Klasszikus európai börtönkörnyezet, ahol ha nem bizonyítasz, rád szállnak, ahol rosszabb dolgokat kell elkövetned, mint amiért bekerültél, csak hogy túléld. Ahol a drog az úr. Egy helyi dán és egy menekült pakisztáni között kialakuló furcsa barátság története a szigorított részlegen. A Vadászat dán rendezőjének első egész estés filmje - csak ne egy időben készült volna el azzal a fránya Prófétával, mert így sajnos sokkal kisebb figyelem jutott neki annál, mint amit megérdemelne...
13. Éjféli expressz / Midnight Express (1978) - Kritika
Téma: Szökés, életrajzi; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: dráma, krimi
Újabb igaz történet, innentől megint csak ilyesmik jönnek. A 70-es évek elején Billy Hayes úgy gondolta, hogy jó ötlet több kiló hasist a hasához erősítve kicsempészni Törökországból. Pechére néhány terrorcselekmény hatására szigorítottak a reptéri ellenőrzésen. Életfogytiglani börtönbüntetéséből pár évvel és sok-sok szenvedéssel később sikeresen megszökött, majd könyvet írt róla, amit az akkor még kezdő Oliver Stone formált forgatókönyvvé... Randy Quaid és John Hurt lenyűgöző alakításával.
12. Egy halálraítélt megszökött / Un condamné à mort s'est échappé ou Le vent souffle où il veut (1956) - Kritika
Téma: Szökés; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: dráma, thriller
Robert Bresson egy egész trilógiát (a másik két film az Egy falusi plébános naplója és a Zsebtolvaj) szentelt a börtön-témának, de én ezekből sajnos az előbbit még nem láttam (utóbbi pedig börtönből szabadulással nyit és börtönbe zárással zár, de közte a játékidő nagy részében szabadon flangál és zsebel ki mindenkit a főhős). Az Egy halálraítélt megszökött igaz történet, ráadásul meglehetősen autentikus: ugyanabba a börtönépületben forgatták, ahol a szökés történt és az a bizonyos halálraítélt, André Devigny tanácsaival segédkezett a film munkálataiban, sőt: még a szökéshez használt köteleit és kampóit is kölcsönadta a stábnak... Kötelező darab.
11. Pillangó / Papillon (1973) - Kritika
Téma: Szökés, életrajzi; A börtön típusa: klasszikus; Műfaj: dráma, krimi
A legbrutálisabb börtönös történet, amivel találkoztam. És persze, hogy valós eseményeken alapszik. Méghozzá egy francia - állítólag - ártatlanul elítélt fickó, Henri 'Papillon' Charriere életrajzi regénye alapján készült, aki egy francia guyanai fogolytelepen volt kénytelen lehúzni közel 20 évet, ebből 7-et magánzárkában. Többször próbálkozott szökéssel (többször sikerült is neki, de mindig elkapták menekülés közben), míg végül meghasadtan, egy elítéltek által kolonizált szigetről sikerült meglógnia egy nagy zsák kókuszdió segítségével a tengeren át. Steve McQueen utolsó nagy alakítása a fiatal Dustin Hoffman szakszerű asszisztálásával.
-------------------------------------------------------------------------------------
Ennyi lenne az utolsó előtti 10-es, közel van már a finálé, tartsatok ki :) Továbbra is várom a visszajelzéseket kommentben. Hogy biztosan ne maradj le a további cikkekről sem, dobj egy lájkot a facebookos oldalamra! Biztos, ami biztos :) Köszönöm.
Lisztes