Lisztes megmondja a tutit

Délibáb

2014. november 18. 15:00 - lisztes

Magyar western! Vagyis eastern! Jee! Akartam. Akartam, mert én imádom az ilyesmit. Idehaza ugye korábban már voltak hasonló próbálkozások, amikben a betyárok koráról regéltek - írtam is a Talpuk alatt fütyül a szélről, ami végül is a rengeteg hibája ellenére is szerethető, szerb szereplői ellenére is ízig-vérig magyaros darab. No, a Délibáb nem ilyen. Nem csak azért, mert főhőse Tarantino Djangójához hasonlóan néger (there is a nigga on the hor...tobágy!), és nem csak azért, mert nem a múltról, hanem inkább egy furcsa, posztapokaliptikus jövőről regél. Egyszerűen azért, mert lelketlen.

delibab.jpg

Hajdó Szabolcs művészfilmes. Jajj, bocsánat, ezt nem szabad mondani, mivel az elmúlt X évben a szakma tett róla, hogy a magyar nyelvben ez a kifejezés szitokszónak számítson, úgyhogy ügyesen áttértünk a "szerzői filmes"-re. De a lényeg ugyanaz maradt. Na, és most ő próbálkozott egy ún. midcult filmmel, ami szerzői is, meg nem is, zsánerfilm is, meg nem is. És míg a hozzáértők kezei közül elismerésre méltó darabok kerülnek ki (lásd Christopher Nolan Mementóját), addig Hajdu két szék között a pad alá esett.

Oh, pedig ő jó Refn módjára elismert elődöt idézett, és reménykedett, hogy ha a dánnak bejött Jodorowskyval a Drive, akkor majd neki is be fog jönni Jarmusch és a Halott ember. Nem is kellett más, csak Mr. Gitárerőszakoló Bozont egyik kedvenc fekete színésze, értelmetlen leblendék-felblendék sokasága, és egy elvont sztori, amiben nem történik semmi, de az legalább jó sokáig van mutatva (Tarr Béla büszke lehet tanítványára). A baj csak az, hogy ez a magyar közönségnek egyáltalán nincs ínyére, ahhoz meg mégsem eléggé elvont, hogy a bölcsészp*csák rárepüljenek.

Delibab_still_fotoSzilagyiLenke_nagy6.jpg

Egyre jobban tisztelem Andrew Vajnát: mert bár Hajdu végül kisírta magának a pénzt, rendesen összeveszett az öreggel, aki most már harmadik éve kénytelen széllel szemközt pisálni, mert a régi rendszer csecsén nevelkedett "művészeink", amiért nem kapják meg pofára a megszokott adagjukat, kígyót-békát kiabálnak a Filmalapra, amihez a netes sajtó örömmel asszisztál (ha nagy nehezen megkapják, akkor meg csak akkor nyílik ki a szájuk, miután elkészült a filmjük). Noha ennél racionálisabb döntéseket hozó szervezet kevés van az országban.

Ezt a Délibáb című izét sem kellett volna támogatni. Még ennyire sem. És nem csak azért, mert az első hétvégéjén 24 moziban 900-nál alig több néző ült be rá, vagy mert a premier előtti vetítésén ültünk vagy 40-en a teremben, hála annak, hogy az Origo az utolsó pillanatban még kisorsolt 5 páros jegyet - mert különben kongott volna az ürességtől az egész Palace mozi. De most komolyan: mi volt ebben a kidolgozott filmtervben olyan, ami megérte a forintszázmilliókat, amiket eltapsoltak rá?

226819_800x600.jpg

Az egy mondatban leírható alapsztorin kívül (ami az én füleimnek roppant csábítóan cseng, különösen a Django elszabadul után) az operatőri munkát tudom kiemelni (de az meg ugye nem a filmterv része), az ugyanis tényleg ott van a szeren. A Délibáb fényképezésére csak azért nem sütöm rá a "zseniális" billogot, mert az éjszakai pusztai jeleneteken nagyon csúnyán látszódott a magasba helyezett reflektor, amivel fényt csiholtak hozzájuk - ennél egy fokkal kreatívabbnak kellett volna lenni, és nem húznám most a számat.

De egyébként: a főbb szereplők közül alig találunk magyart - oké, a néger focista miatt nem nyivákolok, ennyi bőven belefér, de az, hogy a Hortobágyon románok randalíroznak, amikor olyan szép hagyománya van hazánkban a betyáréletnek, minimum provokatív. Magyarul sem beszélnek sokat, franciául, angolul és románul viszont annál többet. De mivel ez nem a Becstelen brigantyk, és legtöbbször nem sok minden indokolja az idegen nyelv használatát, ez inkább egy bátor, de értelmetlen dolog, semmi több.

226821_634x475.jpg

Isaach De Bankolénak megvan a kiállása, jó főszereplő válhatott volna belőle, ha a rendező is úgy érezte volna, hogy ha már leszerződtettük, akkor nem ártana használni a palit. De nem: a karakterfejlődés (már ha ezt lehet annak nevezni) kimerül annyiban, hogy a főhős rájön, hogy ha nem tesz semmit, szar lesz neki, de igazából a western-elemként kötelező végső nagy lövöldözésbe mégiscsak adhoc csöppen bele, végérvényesen beleszúrva a rozsdás bökőt az erőltetett metaforákból túlcsorduló fuckin' (pál)pusztai film szívébe.

Kár érte, mert tényleg szerettem volna, hogy jó legyen, nem azért idegeskedtem végig a négyeshatos villamos gyökkettővel poroszkálását, izzadtam le a nagy sprintben, hogy le ne maradjak a kezdésről, hogy fintorral az arcomon távozzak. Könyörgöm: WESTERN. Csináljunk egyet! Egy igazit végre. Nem nehéz, a Zs filmes olaszoknak is sikerült emlékezetes darabokat leszállítani 50 éve is már, pont a mi "vérprofi" filmeseinknek ne menne? Pedig sajnos nagyon úgy néz ki, hogy nekünk MÉG ez sem megy...

Lisztes

Délibáb az imdb-n

Délibáb előzetes

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr596910409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.18. 16:19:30

Most jól értem, hogy azért tiszteled egyre jobban Andy Vajnát, mert kibaszott 400 milliót az adóforintjainkból egy hulladék filmre? :D
Azért a meredek logika, hogy ha Vajna nem ad pénzt a köcsög művészfilmesnek, akkor az a köcsög művészfilmes hibája, mert nem engedi, hogy Andy jó filmet csináljon a szarjából, ha pedig ad és szar lesz, akkor az is a köcsög művészfilmes hibája, mert itt a bizonyíték, hogy szar lett volna a filmje. Csak közben hova tűnt az a sok forgatókönyfejleszgetés meg a gecizés a rendezővel, hogy legyen eladható a filmje?

Félreértés ne essék, meg kell követnem most Vajnát, mert ebben a történetben eszerint neki volt igaza, ugyanakkor most viszont azért lehet bőven két pofára szidni, hogy a százmilliókért cserébe ezt tudta kitaposni Hajduból.
Miközben egy Reisz Gábor forgatókönyv-fejlesztés meg belepofázás nélkül csinálta meg az év magyar filmjét, és az még történetesen nyereséges is lett...

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.11.18. 16:46:08

@danialves: Annyit szerencsére nem adott rá a filmalap. De igen, azért tisztelem, mert hiába Hajdu így, meg Hajdu úgy, nem pofára osztotta a pénzt, hanem cserébe kérte, hogy mutassanak is fel valamit.

Mert ebben a sztoriban beállította az egész honi netes sajtó szegény Hajdut az áldozatnak, mert az, miután leforgott a filmje, hirtelen kinyitotta a száját és telesírta a médiát... Közben Vajnát meg elhordták mindennek ilyen félinformációk alapján, ami egy gyűlöletes (nem csak) magyar szokás szerintem.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.18. 16:56:09

@lisztes: "cserébe kérte, hogy mutassanak is fel valamit."
És így a végeredmény alapján mi lett volna ez a valami?
Mert ha egy szar filmtervből csinált volna valami jót, akkor érteném, amit mondasz, de így, hogy egy szar filmtervből lett egy szar film, nem igazán látom, hogy mi volt ez a tiszteletreméltó megingathatatlanság.

És pont ezért hordja el mindenki Vajnát mindennek, mert megy a nagy pofázás, hogy így megkövetelik ezt, meg úgy megkövetelik azt, aztán a néző meg azt látja, hogy ezek a nagy elvárások csak addig élnek, amíg szívózni kell az alkotókkal, és ilyen Fehér isten-szintű foshalmazokra baszunk el továbbra is százmilliókat. Igaz, legalább a jó és a hulladék filmek aránya jelentősen javult a közelmúlthoz képest.
süti beállítások módosítása