Bárcsak visszamehetnék az időbe, és megkérhetném James Cameront, hogy ne adja el a Terminátor jogait senkinek sem. 2019-ben szállnak vissza rá, addig van ideje a Paramountnak, hogy kisajtolja a benne maradt 5 centeseket, lehetőleg minél kevesebb ráfordítással - mint ahogy azt tette a Genisys esetében. Tudom, surmóság egy 150 milliós blockbustert leolcsózni, de itt most nem elsősorban a ráköltött milliókra, hanem inkább a ráfordított kreatív órákra céloztam.
Ennek a filmnek volt a nyári blockbusterek közül a lehető legtrébb marketing kampánya a világon. De tényleg: mocsok szar volt minden, amit kiadtak, és még itthon a UIP grafikusa sem volt a toppon, amikor az értelmetlen félmondatokat felsorakoztató facebook-képeket gyártotta, mert még elgépelés is akadt benne. Én naivan azt gondoltam, hogy ezek ott Hollywoodban tényleg ilyen hülyék, de azt hiszem, most már kapizsgálom: felkészítettek minket a legsz*rabbra, közben a film meg egész vállalható lett, így mindenki egy kicsit pozitív véleménnyel lesz róla, mint amivel beült rá.
Jó, csak viccelek, nyilván nem volt ez ennyire túlgondolva, szimplán csak nem sikerült megtalálni azt a hangot a marketing kampány alatt, ami ennek a filmnek jól állna. De "szerencsére" ez összhangban van magával a forgatókönyvvel is, aminek egyik legfőbb problémája szintén ugyanez: egyszerre akar vérkomoly akciófilm, meg önmaga paródiája, meg a korábbi filmek paródiája, meg a korábbi filmek menő újragondolása lenni. Így mindenből kicsit többet (vagy kevesebbet - ez viszonyítás kérdése) kapunk a kelleténél.
A Genisysben is ellőtték azt, amit minden már befejezettnek hitt időutazós franchise-ban ellőttek: új idősíkot nyitottak, így természetesen a korábbi történések mit sem érnek, újból nagy a gáz, amin ismét csak Kyle Reese, Sarah Connor és a jó öreg T-101-es segíthetnek. Talán nem árulok el nagy titkot, ha elmondom, ismét a Skynet jelenti a veszélyt, és ismét az jelenti a megoldást, ha még azelőtt elpusztítják, hogy működésbe lépett volna. Ehhez pedig a legjobb - ha már úgyis oda mennek az időben, ahová csak akarnak -, ha 1 nappal a beüzemelése előttre állítják be a gépet, hiszen máskülönben hol maradna az izgalom?
Utálom ezért magam (nyugi, azért túlélem), de el kell lőnöm egy ordas nagy közhelyet: ez nem igazi Terminátor-film. Értem én, hogy ott van Schwarzie, ott vannak a Connorok, meg Kyle Reese, van T-1000-es, meg van Skynet is, de hiába nosztalgiáznak az első fél órában sz*rásig, egy pillanatra sem fogott el a jó kis Terminátor-hangulat. Viszont végig érződött az izzadtságszag, amivel próbáltak megfelelni az első két rész, és egy kicsit talán a 4. film rajongóinak is.
2 komolyabb problémám volt vele, és meglepő módon egyik sem a CGI volt. Az ugyanis tisztességes. Nem váltja meg a világot, de teljesen rendben van (Arnie fiatalkori kiadása kifejezetten jól sikerült). Sokkal komolyabb baj viszont, hogy a szereplők megállás nélkül magyaráznak, és magyaráznak, meg magyaráznak. A régi T-101-es minden információt benyög, ami szükséges a jelenet megértéséhez (még ha semmi sem utal rá, hogy ezt neki tudnia kéne), ha meg valami nyakatekert időutazós logikátlanság van kilátásban, rögtön körberágják párbeszédek formájában, bullshit-szagú magyarázatokkal. És higgyétek el, nagyon sok a bullshit-szövegelés szerverekről, oprendszerekről, meg kódokról.
Egy fokkal talán még ennél is nagyobb probléma a folytatások tipikus f*szsága, azaz a mindenből mindig nagyobbat. Nem tudták már hová fokozni szegény folyékony terminátorokat, hát kaptunk egy emberből lett gép főgonoszt, ami természetesen mindent tud (vannak emlékei), ravaszabb, gyorsabb, erősebb, elpusztíthatatlanabb, mint eddig akármi más. Ugyanaz a baj vele, mint az Indominus rexszel: a f*sznak? Annyira erős, hogy egyszerűen már el sem hisszük, hogy nem végez az egyszerű emberi lény főhőseinkkel 5 másodperc alatt.
De hogy ne csak a negatívumokra térjek ki (mert az nagyon igazságtalan volna). Van egy-két valóban ragyogó ötlet még ebben az időutazósdiban, és külön tetszett, hogy megkevervén a kártyákat az összes korábbi szereplőnek egy teljesen más énjével találkozhattunk. J.K. Simmons is jópofa volt a szerepében, meg úgy általánosan igaz, hogy Jason Clarke-on kívül senkivel nem volt bajom, vele is csak azért akadtak problémáim, mert nagyon csúnyán nem illett rá a szerep.
A humor is jól működött úgy egymagában. A filmben, összességében már kevésbé, de ha kiragadnánk bizonyos jeleneteket, és külön megnéznénk, azon f*szásan el lehetne szórakozni. De egyébként az olyan 10 másodpercekért, mint a Bad Boys-betét a rendőrségen, nagy kár. A magyar szinkron is pöpec lett, szerencsére a trailerben hallható Csifó Dorinát lecserélték Gáspár Katára, így Emilia Clarke is a karakterhez illő hangon szólalhatott meg magyar nyelven.
Viszont, hogy még egy utolsót fanyalogjak: az IMAX 3D még sosem volt ilyen tré. Konkrétan elérkeztünk ahhoz a szinthez, amikor térhatás már nem jár a film mellé, ellenben kell a szemüveg, mert másként totál homályos az a nyamvadt kép. Szemüveggel meg ugye sötétebb minden, ami még akár jól is jöhet a gyengébb CGI-jal megáldott alkotásoknak.
Összefoglalva: az akció pofás, a CGI nem vészes, a történet sem lenne olyan rossz, ha nem akarna ennyire szájbarágós és trendi lenni, viszont ettől függetlenül is sok probléma van ezzel a filmmel (sok helyen még untam is). Kiegyensúlyozatlan, és nincs meg a Terminátor-feeling sem. Ha ez az új irány, annak nem örülök, mert nem sokban tér el a régebbi próbálkozásoktól. Talán (de ez egy nagyon erős talán) kicsit jobb az előző két résznél, de jobban örültem volna, ha a Terminátor ezúttal magabiztosabban tér vissza, mert erre az alapra nem olyan jó ötlet ráépíteni egy újabb trilógiát.