Lisztes megmondja a tutit

Egy maréknyi dollárért - Lisztes megmondja a tutit

2014. május 06. 15:00 - lisztes

Bár hivatalosan nem az, sokan mégis ezt tekintik az első spagettiwesternnek. Valójában az olaszok ez előtt a film előtt a zsánerben már 20-nál is több darabot leforgattak, de egyik sem volt olyan meghatározó, mint Sergio Leone első westernfilmje. Ha az ember ránéz a kedvenc italowesternjei premierdátumaira, hamar rájöhet, hogy zömében 1965 és 1970 közt készült szinte valamennyi, ezt követően egy-két kivételtől (pl.: Keoma) eltekintve már jobbára csak komédiák születtek a műfajban Az ördög jobb és bal keze-filmek népszerűségének hála.

fistful-of-dollars.jpeg

Nem csak egy meghatározó szubzsáner kvázi megszületését köszönhetjük azonban az Egy maréknyi dollárértnak, hanem egy, a későbbiekben magát meghatározó színésszé és rendezővé kinövő, a mai napig aktív filmes személyiség, Clint Eastwood karrierjének a beindulását is. A Dollár-trilógia előtt jószerint csak sorozatokban szerepelt és igazság szerint a szerepet is csak a szerencséjének köszönheti. Leone ugyanis előtte "nagyobban" gondolkodott, de az ajánlatait sorra elutasították (Henry Fonda, Charles Bronson, stb), míg végül a Rawhide című sorozat egyik főszereplőjének fel nem ajánlotta Joe karakterét...

Eric Fleming azonban visszautasította, de sorozatbéli partnerét meleg szívvel ajánlotta. Eastwood végül is rábólintott, bár a szkript még hemzsegett az anakronizmusoktól és más blődségektől (Bronson például a legrosszabb forgatókönyvnek nevezte, amit valaha is olvasott). Az olaszok nem voltak tisztában az amcsi történelemmel, de szerencsére Eastwood szabad kezet kapott a kikupálásukat illetően - a végeredményt látva pedig hálát adhatunk az úrnak, hogy az általa javasolt változásokat végrehajtották...

a-fistful-of-dollars-eastwood1.jpg

Egy misztikus idegen érkezik a városba, ahol két befolyásos család tagjai irtják egymást nap mint nap. Az amerikai Baxterék fegyvercsempészésből élnek, míg a mexikói Rojoék alkohollal seftelnek. Az idegen dellát szimatol a kihalt utcájú városkában, ezért elszegődik az erősebbnek vélt utóbbiakhoz egy kis piszkos munkára. A pénz szagát érezvén egyre merészebb módon keveri a sz*rt a két rivális közt, miközben Marisolt, a rettegett Ramon Rojo által fogvatartott gyönyörű nőt is megpróbálja kiszabadítani és a családjához visszaengedni...

A kisebb költségvetés azért érződik a filmen, de a spagettiwesternekhez szokott szemnek ez egyáltalán nem zavaró. Leone már itt is megvillantotta tehetségét, olyan beállításokkal operált, amiket addig nem nagyon alkalmaztak még westernekben. A sztorit ugyan engedély nélkül kölcsönözték Kurosawa Testőrjéből (a japánok pert is nyertek ellenük), de ez mit sem von le annak értékéből. A western környezet rengeteg új lehetőséget rejtett magában, hasonlóan például A hét mesterlövészhez.

a-fistful-of-dollars-1964-_156905-fli_1392816007.jpg

A mexikói származású ellenlábast Gian Maria Volonté kelti zseniálisan életre, nem véletlen, hogy bár túlságosan teátrális játéka miatt Leonével sok összetűzése volt a későbbiekben, a mester szeme előtt mégis az ő arca lebegett, amikor minden idők talán legjobb westernkarakterét, Tucot alkotta meg két évvel később A jó, a rossz és a csúfban. Volonté rosszfiús arca, erőt sugárzó tekintete és alkata miatt is kemény ellenfelet tudott faragni Ramonból. Egy olyat, akivel még az Eastwood által alakított idegennek, Joenak is könnyen meggyűlhet a baja.

És természetesen meg is gyűlik... Név nélküli emberként hivatkoznak rá, de valójában a Dollár-trilógia mindhárom részében kapott valami nevet - itt például ahogy említettem, Joenak szólítják. Eastwood a csendes, folyton spekuláló figurát a lehetőségekhez képest remekül kelti életre. Nincs semmi felesleges manír, csak a szigorú tekintet az összeráncolt homlokbőrrel és a szivar a szájban - Ramon Rojo kvázi ellentettje. A teátrálisságot hírből sem ismeri és ő maga a megtestesült antihős...

a-fistful-of-dollars-marisol.jpg

De ők ketten sajnos teljesen ellopják a showt, így az érezhetően hangsúlyosabbnak szánt női szerepben Marianne Koch nem nagyon tud mit kezdeni. Még Margarita Lozano karaktere (Consuelo Baxter) is lényegesen izgalmasabbra sikeredett, mint a gyermekétől és férjétől erőszakkal elválasztott, de tehetetlen asszony. Így maximum a boci szemeire fogunk emlékezni, de ez végül is mindegy, hiszen ez a film a zseniális sz*rkeverés, a géppisztolyos mészárlás és a meghökkentő fináléja miatt marad leginkább emlékezetes.

Lisztes

Egy maréknyi dollárért az imdb-n

Egy maréknyi dollárért előzetes

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr726026490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Praetorian 2014.05.07. 06:11:21

Na itt zavart érzek az erőben, bár lehet hogy csak korán van...:

Eli Wallach játszotta Tuco-t a Jó a rossz, és a csúfban emlékeim szerint, (valamint Calverát a Hét mesterlövészben többek közt) nem Volonté.
Volonté a Pár dollárral többért-ben játszotta Indiót.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.05.07. 07:54:40

@Praetorian: Csak korán van, de igazad van, nem egyértelmű a megfogalmazás.

Tuco karakterének megalkotásával természetesen a JRCS forgatókönyvének megírására célzok. Azt a szerepet - ha lehet hinni aaa zzzinternettnek - eredetinak Volonténak szánták.

Mr.Treeger 2014.05.07. 11:10:57

Gian Maria Volonté, jó hallani a nevét, sajnos mára ő is el lett felejtve, pedig azon színészek egyike,akik tényleg betöltötték a vásznat. Hihetetlen milyenek voltak a szemei.

Jimbo75 2014.05.07. 12:56:48

A Pár dollárral többért-ben nyújtott alakítás is Volonte legjobbjai közé tartozik.
süti beállítások módosítása