-Első írott véleményem 2013. január 6., a facebookról átmentve-
Tegnap este volt szerencsém megnézni Ang Lee legújabb filmjét 3D-ben. Kijöttem a moziból és azon kaptam magam, hogy folyamatosan gondolkozok rajta. És ez még ma reggel is így volt. Tudjátok, mit jelent ez? Ha sokat gondolkozol egy film után, az mindig a jó film jele.
A történet 3 idősíkban játszódik. Van mesélőnk, az idős Pi, aki egy alkotói válságban szenvedő regényírónak meséli el a történetét. Egyrészt a fiatalkoráról van szó, ahol megismerjük a családját, és a hittel való találkozását. Egyrészt, mivel Pi indiai, a hindu vallás tanításai szerint nőtt fel, majd később találkozott a kereszténységgel és a mohamedán vallással is, és azokat is ugyanúgy a saját vallásának tekintette attól fogva. Ez a felvezetés azért fontos, mert a másik idősík a kamasz Pi próbatételéről szól - a trailerben legtöbbet mutatott részről: egy hajótörés utáni hánykódásról a Csendes-óceánon egy tigrissel. Ez a rész a leghosszabb, és őszintén szólva ez "igényli" egyedül a 3D-t.
A film központi témája szerintem nem is annyira a vallás, hanem inkább a szimbolika. Persze, fontos kérdés a hit is, aminek segítségével Pi életben tudott maradni a Mariana-ároktól a mexikói partokig tartó utazása során, de a film végén a fordulat átbillenti a mérleg nyelvét, és egyfajta bibliai tanítás válik az egész történetből. Azaz nem a konkrétumok a fontosak, hanem a történet tanulsága, tanítása. Ezzel a "csavarral" a végén számomra sokkal érdekesebbé vált a film. Ami külön tetszett benne, hogy nem próbálja senkire sem ráerőltetni egyik vallást sem, csupán azt üzeni, hogy a hitnek fontos a szerepe az életben. Van egy jelenet, amikor egy hatalmas viharba kerülnek - immár másodszor - és Pi kifordulva magából Istennek ajánlja magát, és meggondolatlan dolgokat cselekszik, aminek aztán a tigris látja kárát. És ha már szimbolika, akkor hadd interpretáljam én ezt a vallási fanatizmus kártékonyságára történő felhívásra :)
A rendezés remek, Ang Lee kitett magáért. Jók az arányok, és az elején az opening creditsnél kapunk egy kis 3D kirándulást az állatkertben, aminek én nagyon örültem, megadja az alaphangulatot. Ki ne szeretné meg rögtön ezeket a szép állatokat? A forgatókönyvre sem lehet panasz, szép képekkel operált, amik nem öncélúak, tehát hozzáadnak valamit a történethez. Sajnos a regényt nem olvastam, de nem is hiszek benne, hogy ez fontos lenne. A film teljesen más műfaj, az adaptálásnál más dolgokra kell helyezni a hangsúlyt - olyanokra, amik működnek a vásznon is.
Az operatőri munka és a cgi jól sikerült, a tigris a legszebb animált állat eddig a filmtörténelemben. Bár a tenger nem ad annyi teret, mint az Avatar esetében a Pandora dzsungellel borított, folyókkal átszőtt, százméteres fákkal benőtt dimbes-dombos tája, a látványra nem lehet panasz. Némelyik tengeri animáció egy kicsit suta ugyan, de ez bőven elfér, főleg hogy kisebb költségvetésből dolgoztak, mint a már említett Avatar esetén. A színészi játék is rendben van, a hajótörött Pit alakító Shuraj Sharma persze nem egy tomhenksz, de valahogy úgy éreztem, hogy sokáig nincs is lehetősége annyit mutatni, mint amivel versenybe szállhatna Chuck Nolanddal, ugyanis Wilson, na izééé, a tigris (aki a Richard Parker névre hallgat) "elnyomja" a karakterét. Egyrészt nincs meg a vásznon Pi dominanciája, másrészt olyan gyönyörű állat a tigris, hogy akárhányszor a képernyőn van, rá figyelünk.
Szóval ez a több, mint két órás film abszolút megéri a pénzét mind a történet, mind a látvány szempontjából. Oscar-esélyes, bár a főbb díjakra vannak nála esélyesebbek (Lincoln, Zero Dark Thirty), de szerintem idén ő lesz a technikai befutó, azaz az idei Hugo/Avatar/Eredet/stb...