Lisztes megmondja a tutit

Cultivo a magyar filmekről - Élménybeszámoló

2014. február 23. 15:00 - lisztes

Meghívtak (fuckyeah), hát elmentem. Egy kicsit érdekelt a téma, lévén mégiscsak ebben az országban élek és kíváncsi vagyok, hogy hogyan látják a magyar film helyzetét azok az emberek, akik csinálják, akik ebben a közegben dolgoznak.  És bár a beszélgetés nem volt nagy szám, azért nem bántam meg, hogy elmentem. Maximum csak egy kicsit.

cultivo_hellotrend-600x222.jpg

A filmszakma három prominens képviselőjét látták vendégül és adtak a kezükbe mikrofont: Divinyi Rékát, aki forgatókönyvíróként keresi kenyerét, valamint fontos pozícióban van a Filmalapnál is (többek közt ő is bírálja a beküldött pályázatokat). Árpa Attilát, aki producer, rendező, színész is egy személyben és valószínűleg nemrég bent ragadt a szoláriumban fél órára pluszban. És Szabó Simont, akit legújabban pár hete a Megdönteni Hajnal Tímeát bunkó Bögöcseként láthatunk a moziban és aki a színészkedést igazából csak hobbiként űzi, inkább rendez, ír és dídzséskedik.

Az Ötkert zsúfolásig megtelt, de a közönség egy részét nem igazán érdekelte, hogy mi folyik a színpadon, duruzsoltak ezerrel. A moderátor csaj láthatóan nem érezte magát túl jól, ez nem az ő közege volt. Összeállítottak neki kérdéseket, összekötő szövegeket, de ezek többsége nettó baromság volt, néhány tényként közölt kijelentése erős falkaparásra késztetett... És láthatóan a meghívott vendégeket is... A témák közt a magyar filmeken túl az Oscarról, az európai filmművészetről, magukról a meghívottakról (mit csinálnak, mik a terveik) volt még szó, kiegészítve egy kis Argo 2 promóanyaggal. Exkluzív, meg minden. Tudjátok.

20110812argo2.jpg

Réka beszélt az engem leginkább foglalkoztató témáról: hogy jut el egy film az ötlettől a megvalósításig a filmalap segítségével? A többek közt a Barátok köztöt is írónőként jegyző hölgy meglepő arroganciával beszélt a sok hülyéről, akik nem értenek a forgatókönyvíráshoz és a sok hülye amerikairól, akik sokkal sz*rabb filmeket csinálnak, mint az európaiak, csak ők el is tudják adni a termékeiket, ezért aztán b*szódjanak meg. Azon felül, hogy ezen órákig lehetne vitatkozni (mivel a film ízlés dolga), nem éreztem annyira erősnek az érveit, hogy miért is olyan húdesokkal jobb a subtext, mint a kimondott szavak, hogy miért is királyabb (ha már film) a realistább hangvétel, mint a "giccses".

Érdekes volt az is, amikor A nagy füzet Oscar-szerepléséről beszélt: Andy Vajna felfogadott egy lobbistát, aki már akkor megmondta, hogy a legjobb 9-be be tudja juttatni a filmet a rendelkezésre álló keretből, de a legjobb 5-be biztosan nem. Réka annyira tényként kezelte, hogy minden a pénzről szól ebben a kategóriában, hogy kicsit elgondolkodtatott. A többiek előtt nem akartam, de privátban azért megkérdeztem volna (de azt meg nem nagyon szabadott), hogy akkor ezek szerint Palesztinának, meg Kambodzsának ekkora forrásai voltak erre? Nem lehet, hogy esetleg a film minősége is szerepet játszik a dologban? Csak egy ötlet...

A kedvencem viszont az volt, amikor közölte, hogy bárki adhat be a Filmalaphoz pályázatot. Váó, ez tök jó! Ha már rendelkezik referenciákkal. What? Azaz akkor írhatsz filmet, ha már csináltál filmet. Ahogy ő fogalmazott, ezzel a taxisokat, meg a fodrászokat szeretnék kiszűrni. Pedig szerintem azokat kéne végre kiszűrni, akik az előző X évben ontották magukból a filmnek nevezett sz*rokat. De ne csüggedjetek, van lehetőségetek kerülőúton is pályázni (értsd: tövig be kell nyalni egy olyan embernek, aki csókos velük). Ez nem reform, ez szimplán lustaság - persze megértem, hogy nem szeretnének több, mint 300 forgatókönyvet elolvasni évente. Én sem szeretek dolgozni.

3.jpg

Árpa Attila irdatlanmód unta magát, harapófogóval kellett kihúzni belőle a szavakat, kínosan beszélt az Argo 2-ről, valahogy mintha ő is azt érezte volna, hogy egy nagy rakás sz*r, amit összehoztak. Én persze nem állítok ilyesmit (szurkolok, hogy jó legyen), de koránt sem láttam olyan lelkesnek a projekt kapcsán, mint amire számítana az ember. Szinte szégyellte magát, amikor Kulka Jánosról és az ő nindzsa-szerepéről beszélt. Mást nem is nagyon tudtunk meg róla, végig ügyelt arra, hogy minimális aktivitást mutatva vészelje át azt az egy órát...

Szabó Simon viszont vicces kedvében volt. Nagy szerencséjére ő se nem taxisofőr, se nem fodrász, hanem... szakács(nak tanult), így a Filmalap volt olyan kedves és felkérte (nem Simon pályázott!), hogy írja meg egy projekt forgatókönyvét. Ő most ezen dolgozik és bár sosem tanult forgatókönyvírást, látszott rajta, hogy szereti, amit csinál, hogy tele van ötletekkel és hogy megvan benne a lelkesedés is. Szimpatikus figuraként ismertem meg, bár szégyellheti magát, hogy az egyik kedvenc filmjéről, az Életrevalókról úgy tudta, hogy jelölték Oscarra. Pedig nem. Huh, ez már csütörtök óta kikívánkozott belőlem.

162976_634x475.jpg

Összességében egy kicsit elszomorít, hogy a döntéshozó pozíciókban még most is olyan emberek ülnek, akik azt hiszik magukról, hogy ők állnak a világ tetején (Magyarország, én így nem szeretlek). Mindenki hülye, csak ők a helikopterek. Lehangoló az is, hogy a döntéshozók szerint a zsánerfilm még mindig nem menő, hiába mondogatták, hogy készül musical, meg thriller is (mintha ezek eddig is lettek volna, lásd Made in Hungaria, Halálkeringő) és nemcsak a vígjáték meg a művészfilm közül lehet választani. Bár igazából csak jó (=igényesen összerakott, a közönséget is érdeklő) filmekre van szükségünk, mindegy, hogy milyen zsánerben. Szerintem.

Zombifilmet a népnek!

Lisztes

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr675826791

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

theivan 2014.02.23. 16:08:02

hát én is elnéztem erre... nagyon örülök, hogy végül nem nekem kellett ezeket a gondolatokat leírnom, még ha egyet is értek minden szavával. siralmas volt.

volt egy indokolatlan Amerika-ócsárolás szekció, melynek fénypontja az volt, amikor ezek a szeretett filmgyárosaink (Divinyivel az élen) a pár évvel ezelőtt Cannes-i nyitófilm miatt panaszkodtak, hogy "brühühü, mi az már, hogy egy gagyi amcsi animációs gyerekfilmmel nyitnak"...
azért ilyeneket mondani a Fel!-re elég erős, tudniillik, ez nyitotta a fesztivált

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.02.23. 16:34:07

Ha nincs referenciád, majd bevisz Árpa Attila ;) Meg kellett volna dumálni vele. :D

Nem tudom Divinyi milyen érveket mondott, de egyébként szerintem az itt leírtakban abszolút igaza van. (Ez komolyan kérdés, hogy miért nem jó a giccs?) Az viszont vitathatatlan, hogy kicsit visszás úgy osztani az észt, hogy a legújabb általa fejlesztett szkript pont az amerikaiakat majmolja, és nem is lett túl fényes.

Illetve azért most, hogy egy betétdalt kizártak az Oscarból jogtalan lobbizás miatt, és a neten kb. le van elemezve, hogy a Rush azért nincs jelölve, mert a Universal más filmeket tolt stb., azért elég naiv dolog még mindig abban hinni, hogy csak a jó filmek kapnak Oscart. Szerintem amennyi pénzünk nekünk volt erre, annyi lehetett Kambodzsának is, vagy ha nem is az országnak, a készítő stúdiónak.
süti beállítások módosítása