Lisztes megmondja a tutit

Jurassic Park / Jurassic Park (1993)

2015. június 29. 15:00 - lisztes

Hát hol is kezdjem? Ez a film volt a legnagyobb hatással az életemre. 6 éves lehettem kb., amikor először láttam. És utána még vagy harmincszor biztosan megnéztem. Mármint... Ez nem egy költői túlzás, konkrétan kívülről tudtam az első fél óra beszélgetéseit (nem csak magukat a szövegeket, hanem azt is, hogy mikor mi következik). Ennek a filmnek a hatására lettem dinoszaurusz-buzi, akartam paleontológus lenni, így kötve ki egy reál szakos gimnáziumban, majd végül az ELTE biosz szakán.

jurassic-park.jpg

Fontos nekem ez a film, ezért pl.: a szívem szakadt meg, amikor nem jutottam el a 3D-s újrabemutatójára tavaly előtt. És akkor is, amikor megnéztem moziban a harmadik részt... Akkor meg pláne, amikor körvonalazódni látszott a Jurassic World sztorija - sosem rajongtam a szuperhibrides mókáért, mindig is olcsó "B" filmes húzásnak tartottam. De visszatérve a tárgyra: a 4. részre készülvén újra elővettem az örök kedvencet, és felnőtt fejjel nézve (noha felnőttként is láttam már párszor) ismét kiszúrtam pár apróságot, ami eddig rejtve maradt előttem.

A felnőtt fej mellé azért még a filmes tapasztalat is közrejátszott: most először csodáltam igazán, hogy Spielberg, mint rendező, mit tett le az asztalra ezzel a filmmel. És ezzel párhuzamosan most tűntek fel nagyon azok a megoldások, amik nah... Spielberg-i értelemben véve meglehetősen hatásvadászok, de ugyanakkor rá kellett jönnöm arra is, hogy pontosan ezek adják ennek a filmnek az igazi varázsát. A sejtetés, valamint a stílusos rendezés (és itt most a "stílus" alatt nem azt értem, hogy különböző neonfényekkel világítjuk meg a szereplőinket, mert az menőn néz ki).

jp-whendinosaursruled.jpg

A sztori szerint halálos baleset történik a hamarosan nyitásra készülő parkban, ezért szakértői nyilatkozatokra van szükség a biztonságot illetően. "Természetesen" nem biztonsági szakértőket kérnek fel ennek felmérésére, hanem - dinoszaurusz parkról lévén szó - egy paleontológust (és ha már ott van, egy paleobotanikust is), valamint egy matematikust. A még félkész park látványosságaiból egyfajta ízelítő gyanánt szeretnének pár dinoszauruszt megmutatni, hogy a tudósok gyermeki énjére hatva nyerjék el a támogatásukat. De természetesen a parkra is érvényesek Murphy törvényei, és egy kis vihar, valamint egy hűtlen alkalmazott rémálommá változtatja a békés kirándulást.

Olyan sok mindent el lehet mondani a filmről, hogy nem is tudom hol kezdjem: úttörőnek számított a maga idejében, hiszen olyan trükktechnikát alkalmazott, amit előtte csak nagyon kevesen, nagyon keveset. Az ILM által készített egész alakos CGI dinoszauruszok mind a mai napig megállják a helyüket, pedig ezek abban a korszakban készültek, amikor még a Windows 95 sem jött ki, magyarra pedig nem tudták hogyan fordítani a "hacker" és a "nerd" szavakat (lett belőle agymunka, és agymenés).

jurassic-park_stampede-universalpictures.jpg

Az élethűség érzetéhez hozzá tartozott az is, hogy Spielberg a közeliekben szinte mindig mechanikus bábukat alkalmazott, és csak a totálokban váltott át CGI-ra. Persze ha figyelünk, látjuk a különbséget, de az egyik legnagyobb varázsa ennek a filmnek pont az, hogy annyira könnyen magával ragad, hogy az ilyesmire nem is nagyon tudunk koncentrálni - nekem is csak azért sikerült, mert már annyiszor, de annyiszor láttam, hogy sok helyütt kívülről tudtam a jeleneteket.

Mindig elámulok azon, mennyire valósnak hatnak ezek a '93-ban létrehozott CGI élőlények ahhoz képest, amiket pl.: manapság is látni a filmekben. És itt még csak nem is arról van szó, hogy Spielberg direkt éjszakára hagyta a számítógépes technikás részeket (hiszen tudvalévő, hogy a sötét jótékonyan hat a kevésbé esztétikus dolgok elrejtésében (bro tipp: ha egy mód van rá, napfényben csajozzatok!)), mert fényes nappal is nagyon faja megoldásokat kapunk (pl.: a vadászó T-Rex).

trex.jpg

A látvány azonban csak egy dolog - bár igaz, hogy pionír jellege miatt az első nagy "rácsodálkozás" érzete ad a filmnek egy hatalmas pluszt. De még ezzel együtt is kukázható lenne, ha nem lennének ilyen fantasztikusan megírt karakterek és dialógusok. Ez persze megint csak életkorfüggő: régen egyáltalán nem érdekelt a chilei halkülönlegesség elfogyasztása közbeni diskurzus, most pedig az egyik legjobb (nem akció) jelenetként tudok csak rá hivatkozni. Egy tömör, pazarul megírt vita, rávilágítva a leglényegesebb kérdésekre, amik egy ilyen park létrehozásakor felmerülhetnek.

Magára a filmre mindig is nehezen tudtam csak adaptációként tekinteni - kétszer is olvastam az eredeti regényt, de olyan sok pontban eltér a filmváltozattól, hogy nehéz összehasonlítani a kettőt (egyébként is utálom az ilyesmit, a film teljesen más médium). Eredetileg ugyanis maga Crichton is írt egy forgatókönyvet, de végül a Koepp-verzió mellett tették le a producerek a voksukat. Érdekesség, hogy annyiféle változat készült, hogy minden karakter meghalt legalább egyszer a különböző draftok valamelyikében.

jurassic-park_kitchen2.jpg

Volt szó már a látványról, valamint a forgatókönyvről is, de akad még egy dolog, ami nagyban hozzájárult a film sikeréhez. Ez pedig John Williams fenséges szólamai, melyeket mind a mai napig szívesen dúdolgatok, ha épp eszembe jutnak. Az öreg zseniálisan megragadta a lényeget, és olyan aláfestőzenét írt, ami simán felveszi a versenyt az olyan népszerű (és egyébként szintúgy hozzá köthető) melódiákkal, mint pl.: a Star Wars, vagy az Indiana Jones muzsikája.

Egy érdekességgel szeretném befejezni az eszmefuttatásomat a filmről: van az a bizonyos lizin függőséggel kapcsolatos beszélgetés, amit (főleg a magyar szinkron rossz hangsúlyozásának hála) sosem értettem igazán. Olyan kis sutának tűnt már kisgyerekként is, és most végre az imdb-n ráleltem a beszélgetés vágatlan verziójának leírására, ami egyből értelmet ad a jelenetnek. Nem tudom, miért maradt ki, de javaslom, vessetek rá egy pillantást (angolul tudók előnyben), mert az a pár sor (szerintem) esszenciális plusz információt tartalmaz.

jurassic-park-2.png

Ajánlani nem ajánlom, mert úgyis mindenki látta, de adok egy jó tanácsot: 2-3 évente nem árt leporolni ezt a filmet, mert a szerencsésebbekben visszahoz valamit abból a korszakból, amikor még műanyag dinoszauruszokat pakolgattál egyik helyről a másikra, a faágakat fákként, a mohát pedig fűként használva építve meg a saját Jurassic Parkodat. És tudjátok miért az volt a legkirályabb korszak az életedben? Mert mindenféle cinizmus nélkül tudtad élvezni a nagy betűs kalandot az olyan filmekben, mint amilyet a Jurassic Park is nyújtani tud.

01blog_lisztes.png

02blog_elozetes.png

03blog_imdb.png

04_blog_mafab.png

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr437532638

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása