Nem tudok ellenszenv-mentesen nyilatkozni erről a filmről. Jó kezdés, mi? Most gondolom sokaknál bekapcsol a homofóbia-riadó, pedig az ok nem a transzneműek ellen táplált ellenszenvem, merthogy ez nálam nem létezik. Az ok Tom "Oscarra gyártok filmeket" Hooper, és Eddie "Oscarért játszok filmekben" Redmayne nevének szereplése a stáblistán. Kevés embert gyűlölök... vagyis na, azért a "gyűlölet" szó túlzás, de jobb nem jut eszembe (nem szívlelek annyira?), mint ezt a két csókát, akik ráadásul nem is először találtak most egymásra...
Pedig a Király beszédét is szeretem, meg szerintem, ha a díjat nem is neki adtam volna, Redmayne Hawking-alakítása is simán király volt. Mégis van ebben a két emberben valami, amitől a falra tudnék mászni. Úgyhogy úgy gondoltam, ez egy fontos információ, mert bár igyekszem visszafogni magam (végül is nem vészes darab A dán lány sem), azért még így is félő, hogy csúnyábban vélekedek róla, mint ahogyan azt a film maga megérdemelné. Mert a téma olyan, hogy mindig lehet, és talán kell is róla beszélni.
A sztori igaz történeten alapul, de azért arra készüljetek fel, hogy az, amit a filmen láttok, épp csak köszönőviszonyban van azzal, ami a valóságban történt. De nem baj, sok ilyet láttunk már, és itt most játékfilmet, nem dokumentum-filmet vizslatunk. Hozzáteszem, volt pár olyan változtatás, amit nem teljesen értettem: ugyanis meghagyva úgy, ahogy a valóságban történt, mit sem változtatott volna a végeredményen - ilyen például az, hogy hány műtétje volt a főhősnek (vagy főhősnőnek - a polkorrekt megfogalmazásban még tapasztalatlan vagyok) és hogy mibe is halt pontosan bele.
Upsz... Elárultam volna valami fontosat? Itt ismét előjöhet a szokásos spoiler-vita, ugyanis egy életrajzi filmnél nagyon nehéz meghatározni, hogy mi számít olyan információnak, amit jó nem tudni a film megtekintése előtt. Szerintem A dán lány tipikusan az a film, aminek a fordulatait maga a premissza elárulja, mert nem a konkrét történésekre, hanem azok miértjére fekteti a hangsúlyt. Miért akarta egy nős férfi átoperáltatni magát nővé egy olyan korban, amikor erre még nem volt precedens?
Persze mindig lesz valakiből első, és általában ezeket az embereket az utókor csodálni fogja. Einar Wegener is egy ilyen ember, aki pionírként feküdt kés alá egy olyan korban, ahol a szakemberek őrültnek, perverznek tartották, és inkább dugták volna diliházba... Egy olyan korban, amikor egy ilyen műtétből felépülni komoly fájdalmakkal járt. Sőt, egyáltalán: a túlélési esélyek jóval kisebbek voltak egy átlagos beavatkozás esetén. Azért nah: akkoriban műtőasztalra feküdni tökösségre vall... Muhahhahaha.
De térjünk vissza magára a filmre. A korszellemet baromi jól megidézték, nekem nagyon tetszett a 20-as, 30-as évek Európája. Jók voltak a díszletek, a kosztümök - ezzel a részével hiba nincs. Az operatőri munkára sem lehet panasz - egyébként az nagyon feltűnő, hogy brutálisan kicsi mélységélességgel dolgoztak a legtöbb esetben, így hozva létre valóban csodás képeket. Mesésen szép képi világa van, de azt hiszem, hogy ez egy festőkről szóló film esetében alapkövetelmény.
Redmayne játékát azonban már nem tudom így dicsérni. A nagyobb kontraszt kedvéért "rendes" heterót varázsoltak belőle, és az egyébként a valóságban minimum biszexuális feleségéből, Gerdából is. Így viszont maga a ráeszmélés, majd az azt követő átalakulás hiába van hosszan bemutatva, kicsit még így is hiteltelenné válik. Valamint azzal a kreatív döntéssel sem értek egyet, hogy kivonták az összképből az egyik legfontosabb okot, ami Lili halálához vezetett: hogy gyereket szeretett volna szülni szerelmének.
A dán lány önmagában nem rossz film. Oscar-hajhász, de ezt nem is titkolja, és a maga módján érdekes, és néha meghökkentő darab. De! És ez a "de" nagyon fontos: az élet által írt néha ennél sokkal jobb sztorit a készítők teljesen kilúgozták annak érdekében, hogy patyolat-polkorrekt formában, főhősét kizárólag áldozatként bemutatva vessék oda az Akadémia 70-en túli fehér férfiúi elé. Ez pedig szerintem hibás döntés volt, mert így pont az igazi lényeg veszett oda. A brutális, kegyetlen valóság.