Nemrégiben sokkolta(?) a magyar közéletet a Disney bejelentése, miszerint a jövőben minden mozipremiert legalább egy héttel eltolnak nálunk az amcsi premiertől (és nem előre). A döntés oka az volt, hogy egyik honfitársunk rögzítette és rakta fel a netre elsőként a Vasember 3-at (ezt a felkerült másolaton észlelhető speciális vízjelből sikerült megállapítaniuk). Felsorolom a témával foglalkozó cikkek alatti kommentek legérdekesebb/legérdemesebb pro és kontra érveit, mert szerintem roppant tanulságosak és hozzájuk biggyesztem a személyes véleményemet. Azért egy hozzászólás mellé már most felsorakozom: ne tessék általánosítani, nem kell szidni a magyart, ez nem nemzeti hovatartozás-függő kérdés.
Büntetés - Na de kit is büntetnek ezzel?
Elsősorban a forgalmazót - ő ugyanis felelős a történtekért, még ha meg is tett mindent, úgy látszik, az is kevés volt és a biztonsági intézkedések ellenére is sikerült felvenniük az anyagot. Én is premiernapon néztem a filmet, engem is átnéztek a biztonságiak, kikapcsoltatták a telefonom, meg biztos figyeltek is infrakamerákkal a film közben. Úgy látszik, hogy ide most ez sem volt elég - mondjuk nekem igen. Nem nyávogok, mert abszolút megértem, de ha ez ennél szigorúbban menne, valószínűleg előkerülne a vazelin meg a latex kesztyű a teljes körű átvizsgálásra, ám ez esetben én inkább megvárnám otthon a DVD megjelenést.
Büntetik a sznobokat, meg a kritikusokat. Ők azok, akik az újdonságokat mindenkinél előbb akarják látni, hogy a mindenkinél hamarabb megfogalmazott véleményüket mindenkinél hamarabb mindenki elé tárhassák. A sajtóvetítések úgy is gyakran majd' egy héttel a tényleges premier előtt vannak, szóval még így sem járnak rosszul. Persze megértem én, hogy nehéz az internet világában megőrizni egy film spoilermentességét - hogy teljes filmélményt nyújtson valami, amire nem akart az ember felkészülni.
(Kitérő: Sosem értettem a spoiler-kérdést, én magam egyáltalán nem vagyok pipa, ha előre tudom a film fontosabb részleteit, hiszen egy alkotás akkor jó, ha másodszor, meg harmadszor megnézve is élvezetes. Ha a spoiler elrontja a filmet, akkor az nagy valószínűséggel nem is olyan jó film (persze mindig vannak kivételek)).
Büntetik a magyart: feszültséget keltenek egy lényegében bagatell dologgal (a csúsztatással, nem a kamerázással). Elérik, hogy egymásnak essünk, hogy azokat, akik torrenteznek, a társadalom álszentjei elítéljék. Ez, ahogy a kommenteket olvasgattam, nagyon is jól működik.
De büntetik-e azt, aki letölti szinte nézhetetlen, visszhangos verzióban, hogy az otthoni HDTV-n élvezze az elmosódott képkockákat, menőzve a gangon, hogy neki már megvan dévédébe' szinkronosan? Nem. Mert a letöltők nagy többsége nem filmszakértő, ő a magyar premiert látja, ahhoz igazodik a biológiai órája - ha az február 30., hát akkor majd 31.-én tölti le, nagy cucc. Nem sokakat érdekel, ha máshol már egy hete megy a mozikban, ezzel maximum annyit érnek el, hogy felveszik máshol és mire nálunk elérkezik a premier napja, elég egy faszább mobillal a zsebben beülni a vetítésre és rögzíteni a hangot. Azt meg nem szűrik ki sosem.
Most akkor a torrentezők meglopják a Disneyt?
Felmerül persze a kérdés, hogy a kb. 2 hét alatt 700 millió dollárt kereső Vasember 3 mennyire szenvedte meg a magyar torrentezők kíváncsiságát? Valószínűleg semennyire sem, a Disney nyilván nem a magyarországi szörnyű bevételkiesés miatt pipa, hanem a kikerült képanyag miatt, amire már bármikor rábiggyeszthető a sokkal könnyebben feljátszható más nyelvű hang. Persze csak azért, mert valamivel sokat keresnek, még nem jogosítja fel az embert arra, hogy azt ellopja. Ugyanakkor felesleges álszenteskedni: ezzel a veszteséggel számolnak a cégek.
Lopás-e a torrentezés? Nem. Elítélendő cselekedet-e? Igen. A szerzői jogi dolgok roppant macerásak, ebbe nem is kívánok belemenni, de tolvajnak ne nevezzük a torrentezőket. Ha lopunk, akkor vagy tárgyat lopunk, ez esetben hozzánk kerül attól, akinél eredetileg volt, vagy szellemi tulajdont lopunk, ez esetben pedig úgy húzunk belőle hasznot, hogy mi adjuk azt el (esetleg máshogy becsomagolva).
Torrenttel mások számára tesszük ingyen elérhetővé a pénzért kínált terméket. Ahogy a múzeumok tárlataiban található képek is felkerülnek a netre, mégis elmegyek a múzeumba, mert én EREDETIben akarom látni - aki az élményért nem hajlandó fizetni, az valószínűleg akkor se tenné meg, ha csak a tárlatban lenne elérhető. De nem akarok ideológiát gyártani a dolgok köré, csak annyit kérek, hogy ne nevezzük lopásnak, mert ez nem az.
Lehet-e a kamerás verziók ellen harcolni? Hát hogyne lehetne. Adjanak mindent 3D-ben, azt aztán hiába veszik fel kamerával (vagy a 4DX majd megoldja: rángatódzó székkel próbálják csak meg felvenni a filmet...). Persze az nagyobb bevételkiesést jelentene, mint a torrentezők, tudják azt ott fenn nagyon jól. Amúgy viccet félretéve: ez egy szélmalomharc és inkább csak amolyan kislányos hiszti a filmkészítők felől, hogy felhívják a világ figyelmét a szörnyű problémáikra. Egészen biztos vagyok benne, hogy egy film sincs a világon, ami azért bukott volna, mert az emberek inkább letorrentezték, semmint hogy megnézték volna moziban. Ha a portéka minőségi (élvezetes a film) és jól is csomagolják (megfelelő a marketing gépezet), akkor nem lehet bebukni. Persze ahogy a rossz szülői is másra fogja, hogy elcseszett a gyereke, úgy...
A probléma és a nagy kérdés:
Sokan torrenteznek, mert nincs pénzük mozira. Ön mit tenne? (Több választ is bejelölhet)
A, Emeljük a jegyárakat, hogy a bevételkiesést a maradék moziba járók pénzéből pótoljuk
B, Tegyük elérhetővé a mozizást egy szélesebb réteg számára olcsóbb jegyekkel, kisvárosi minimozikkal
C, Költsünk milliókat a torrentek elleni szélmalomharcra, hogy aztán a perekből visszajöjjenek azok a milliók, amiket elköltöttünk. Így a termékünket csak az fogja látni, aki fizet is érte és a szájhagyomány elapasztásának hála a sz*rt is megveszik majd többen.
D, Dolgozzunk azon, hogy a moziban olyan élményt kapjanak a kuncsaftok, amit otthon nem kaphatnak meg. Legyen különleges és közösségi, de ne vásári látványosság.
It's not about the money, money, money...
Itt élünk Európa szívében, fél lábbal még a szocializmusban, az ország volt már jobb helyzetben is, de vajon mennyi az az annyi?
Az USÁban a minimálbér 7-9 dolcsi körül mozog óránként, átlagosan pedig 8 dollárt fizetnek az emberek mozijegyekért (ebben benne van a 20 dolcsis IMAX 3D jegy is). Itthon a minimálbér kb 600 huf, míg átlagosan (bár pontos adatom nincs erről sajnos, de) legalább ennek dupláját, 1200 forintot fizetnek a mozijegyekért az emberek. Pesten diákjegyért ez a minimum és akkor még sehol sincs a felnőttjegy, a 3D, meg a többi hülyeség. Most az adókkal sem számoltam, de szerintem bőven látszik a minimum 2x-es különbség, szóval míg kint 1 órát kell dolgozni maximum a mozijegyért, itthon legalább 2-őt.
Persze szebb lenne az átlagfizetésekkel, nem a minimálbérrel dobálózni, de van egy olyan sanda gyanúm, hogy még nagyobb különbségek lennének a két országra számolt adatok közt. Vegyük az én esetemet: állami ösztöndíjas doktorandusz-hallgató vagyok és mint ilyen, a diplomás minimálbért keresem, ami jelenleg ~100k huf, ami kb 6000 dollár - ugyanez külföldön 25 000 lenne, tehát ~ négyszeres különbség van a fizetésben (azaz külföldön ugyanazért, mint itthon 4x annyi pénzt kapnék minimum...) És ne mondja nekem senki, hogy ott négyszer drágább minden, mert pofán röhögöm. Főleg, hogy a mozijegyek átszámolva 1600 hufra jönnek ki - majdnem, mint idehaza.
Nem járok szórakozni, nem dohányzom, nem iszom, lényegében nem költök sok minden másra, mint kajára és úgy nagy általánosságban az életre. Ha van egy kis "felesleges" pénzem, akkor azt nagy valószínűséggel a moziban költöm el az asszonnyal. Szerencsére jobb helyzetben vagyok, mint sok honfitársam, nekem legalább az oda-vissza útra nem kell ezreket költenem, a BKV-ért amúgy is fizetnem kell és legalább a multiplexekhez házhoz visz...
A nagy következtetés
Kövezzetek meg, de ez most kimarad. Ebben a kérdésben nagyon nehéz egy határozott, minden szempontból megfontolt álláspontot felállítani. Szerintem ebben mindenki hibás: hibás a filmkészítő, mert nem nagyon halad a korral (ebből a szempontból a zenészek előrébb járnak). Hibás a forgalmazó, a mozi üzemeltetője, mert az itthoni árak finoman szólva is egyre inkább megfizethetetlenné teszik a moziélményt az átlag számára (illetve valahogy sikerült kijátszania emberünknek a biztonságiakat). Hibás a kormány, monnyon le! Na, mármint sajnos ha pusztán az anyagiakat nézzük, nem a legjobb helyre születtünk, ezt el kell fogadnunk. Hibás az, aki felvette. Hibás az, aki letöltötte és megnézte. És hibás vagy TE is, kedves olvasó, csak még nem tudom, hogy miért.
u.i.: a képeket a cikkhez az internetről lopkodtam össze.