Lisztes megmondja a tutit

Amerikai mesterlövész / American Sniper (2014)

2015. január 10. 15:00 - lisztes

Nem ma volt, amikor Clint Eastwood befutott a filmvilágban, de az öreg többször is bebizonyította már, hogy képes a megújulásra. Rendezőként "beért" már a 90-es évek elején (korábban sem rendezett sz*rul, csak ugye az Oscart a Nincs bocsánatért kapta), de még a 2000-es években is sikeresen rá tudott kontrázni saját magára, ami egy 70-es éveiben lévő embertől különösen nagy szó. És bár az utóbbi években párszor "sikeresen" melléfogott, nagyon bíztam az Amerikai mesterlövészben...

american-sniper-poster.jpg

Tavaly ugye volt nekünk egy A túlélőnk, amiben Marky Mark aprította az afgánokat (vagy inkább ők Wahlbergéket),  előtte meg egy Zero Dark Thirtynk, most pedig szintén kapunk az Oscar-szezonra egy igaz történetet háborús témában, hogy legyen mit jelölni legjobb hangvágás és hangkeverés kategóriában a hagyományos blockbusterek mellett. És tudjátok mit? Ez a film ennél nem is érdemel többet. Mondom én, aki imádom Eastwoodot, aki komálom a háborús történeteket, és aki nagyon vártam ezt a filmet.

A sztori Chris Kyleról szól, az amerikai hadsereg leghalálosabb mesterlövészéről, egy igazi legendáról. Több, mint 160 megerősített találatával ő volt a nagy király a SEAL-ben, 4x járt a Közel-Keleten, katonatársai mindig megnyugvással konstatálták, ha ő vigyázza mesterlövészodújából lépteiket. Felesége már kevésbé csípte a helyzetet, de sok évnyi szolgálat után visszavonult, hogy segíthessen lelkileg, és testileg sebesült katonatársain. És végül ez lett a veszte...

american_sniper2.jpg

Bradley Cooper producerként jelent meg először a színen, akkor még David O. Russellt képzelve a rendezői székbe, a főszerepre pedig a most üstökösként szárnyaló Chris Prattet szerette volna megkaparintani. Később úgy döntött, hogy inkább személyesen játssza el az amcsik egyik legnagyobb hősét, ami egyébként nem bizonyult egy rossz dolognak. Akkoriban még Chris életben volt, így semmiképp sem vádolható Cooper azzal, hogy az ő halálát szerette volna pénzre váltani, mint ahogyan azt teszi sok könyvkiadó az igénytelen "életrajzi" könyvekkel, ha elveszítünk egy nagyobb nevet.

Russell visszalépett, Spielberg pedig a helyébe, de mint ahogy oly' sok más projektnél is, ezúttal sem maradt sokáig, így végül a megüresedett helyet az inkább a republikánusok felé húzó Eastwood vette át (noha politikailag meglehetősen érdekes figura ő, de ebbe itt most nem mennék bele részletesen). Ő pedig valami egészen elképesztő módon ócska propagandát készített a sztoriból - és bár ezzel sikerült meglepnie, nem mondanám, hogy azt a szó pozitív értelmében tette.

detail_de524157.jpg

A film baromi jól kezd: láttuk az első kiadott ízelítőben is, hogy 1-2 perc alatt milyen ügyes módon építi a film a feszültséget, és nagyon jó a vágás is, amivel kicsit visszaugrunk az időben, elvégre mégiscsak egy életrajzi filmről volna most itten szó ugyebár... Szóval a kicsit elcsépelt sztori természetesen a WTC elleni merényletig kanyarodik vissza, ahol főhősünk eldönti, hogy nem cowboy, hanem inkább katona lesz (ez a két opció már önmagában nagyon sokmindent elárul a fasziról), úgyhogy jelentkezik is a seregbe, méghozzá a SEAL-be, ami ugye az amcsi hadigépezet egyik legkeményebb alakulata.

Kiképzik, becsajozik, összeházasodik (meglehetősen unalmasan előadva mindezt), de már indulnia is kell a hadszíntérre, ahol visszaváltunk a film elején bemutatott eseményekhez, és kezdetét veszi az egyetlen egy, meglehetősen ingatag érvvel megtámogatott mészárolósdi: "meg kell őket ölni, mert ha nem, akkor ők fognak minket". És jönnek a random jelenetek, szinte összefüggéstelenül, ahogy főhősünk és katonatársai gonosz, civilnek, meg  gyereknek, meg nőnek álcázott (ez itt kéremszépen irónia volt) muszlimokat gyilkolgatnak.

1412350311_bradley-cooper-zoom.jpg

Közben mintegy koloncként a nyakunkba, megkapjuk az otthoni szálat, amiben a feleség folyamatosan azon idegeskedik, mikor lövik le a férjét, vagy ha Chris éppen otthon van, akkor azon agyal, hogy mikor mehet már vissza (a'la Bombák földjén). Vagy megijed random hangoktól (ennél még a Szarajevó gyermekei is ügyesebben használta ezt a trükköt). De ami a legborzasztóbb, arcot adnak az ellenségnek egy egykori olimpikon mesterlövész ellenfél képében, akit ugye Chrisnek ki kell nyírnia, hogy végre megnyugodjon a pici lelke.

Mintha nem is egy Eastwood filmet látnék! És bár tudom, hogy nem ő rendezte, de hol vannak a Kelly hőseiből megismert "nem igazi" hősök? Sehol. Itt kéremszépen mindenki hős, aki elutazott keletre, és fegyvert fogott... És az a legszomorúbb, hogy ezt a film készítői komolyan is gondolják. Mondjuk közrejátszhatott az is, hogy Chris apja megmondta nekik, ha megbecstelenítik a fia emlékét bármilyen módon, elszabadul a pokol :) Ja, mondjuk így egy fokkal nehezebb emberként bemutatni valakit...

american-sniper.jpg

És amikor már végleg lemondanál a filmről, Eastwood zseniális módon fejezi be: igen, továbbra is él a film "Hail Americaaaa!" üzenete, továbbra is mindenhonnan a pátosz csorog, de ezt a filmet így kellett befejezni. Mert mégiscsak egy hősre emlékeztek az alkotók. De előtte nem ártott volna, ha bemutatják az embert is, aki hibázik, aki néha egy f*szparaszt, aki jó texasi módjára túlbuzgóan utálja azokat, akiknek egy kicsit sötétebb a bőre a sajátjánál... Mert nyugodjék békében, de őszinte leszek: nem hiszem, hogy olyan jó ember volt, mint ahogyan itt lefestik.

De sajnos nem csak ez a gond az Amerikai mesterlövésszel. Nagyobb baj az, hogy filmként sem működik igazán. Néha megvillan az öreg Eastwood tehetsége, néha kapunk pár igazán pazar jelenetet ("lőni, vagy nem lőni", homokvihar), de ha a nagy egészet nézem, túlságosan is hullámzó a színvonal. Ez nem a színészeken, ez a forgatókönyvön, és a rendezésen múlt. Minden más szempontból profi munka az Amerikai mesterlövész, de ez kevés ahhoz, hogy maradandó film váljék belőle... Az idei év első komolyabb csalódása volt számomra.

01blog_lisztes.png

02blog_elozetes.png

03blog_imdb.png

04_blog_mafab.png

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr517055921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Leone_510 2015.01.11. 17:20:39

hiszek neked ha nem életrajzi akkor biztos mozis nézés lenne de én nem vagyok kíváncsi ennek a tömeggyilkosnak az életére, letöltős áttekerős film,
( tömeggyilkos mindenki aki embereket öl és a háborúkban kiélhetik magukat a gyilkolásra hajlamos személyek )

pedig már csinálta ez Clint apó a A dicsőség zászlaja c. szennyben az is sima propaganda csak szar ( a japó oldali film jó),
tehát ez a faszi elmegy a háborúba mert....mint a viccben : úgy kezdődött a verekedés, hogy az áldozat visszaütött...

miketbeszéltek 2015.01.11. 20:40:20

Az úgymond két oldalt bemutató Clint após duó minden, csak nem amerikai propaganda, sőt! A Dicsőség zászlaja nem az amerikai győzelemmel foglalkozik elsősorban, hanem az azt kihasználó propagandával, kellően negatív hangsúllyal. A "Levelek" pedig (amelyik egyébként szerintem is jó film) annyira a szimpatikus parancsnokon át mutatja be a japánokat, hogy csak egy apró mellékepizód a (parancsra!) visszavonuló katonákat kapásból lefejezni akaró japán tiszt. Pedig a háborúra nem kicsit ez a japán mentalitás volt jellemző!

Tom Bobb · http://tombobb.blog.hu 2015.01.12. 12:53:50

Bekopizom ide, hogy ne kelljen feleslegesen linkelnem az egész cikkemet (nem csak erről mesél).

'Hihetetlen, hogy ezek a senkiházi trógerek olyan filmekkel akarnak nyerni, mint a most következő. Az USA lerohant egy független államot (Irak) és közel egymillió embert ölt meg, amíg sikeresen gyarmati szintre süllyesztette (2001-2012), ez mellett több millió iraki állampolgár elmenekült a katona megszállás alatt, és most hirtelen egy nagyon jó sztori kerekedik ki ebből.
Van egy mesterlövészünk, természetesen fehér ember, amerikai állampolgár és katona, aki mestere a lövészetnek (innen a frappáns és egyedi filmelnevezés – „A mesterlövész”), és aki nem élhet muzsikaszó nélkül… izé: mások geci módon rejtekhelyről lelövése és meggyilkolása nélkül. Ez az ember egy drámai és elkötelezett valaki, akiről most lerántjuk a leplet – igenis köze volt hozzá, hogy bátor amerikai katonák százai menekültek meg a gaz ellenségek robbanóanyagai/fenyegetései elől.

Mi van???

Elfoglaltál egy független államot. Emberek tűnnek el és halnak meg, mialatt sokszor kijárási tilalom van a városokban az utcákon. Szükségállapot, baszd meg. Fegyveres katonáid ezrei, ha nem tízezrei élnek kibiztosított gépfegyverekkel és gépágyúkkal, lángszórókkal, bombákkal és tankokkal, ez mellett milliónyi mindenféle elképzelhető és nekünk talán már elképzelhetetlen pusztító fegyverekkel körülötted. Elvették a földedet, vele együtt a jövődet is. Tudod jól, hogy kizsákmányolnak, hogy te már egy gyarmaton élsz – hiába, hogy előtte egy diktatúrában élték, de legalább a saját kibaszott földeden tetted ezt…
És aztán látod, hogy nem akar változni a dolog – ezek itt fognak maradni életük végéig! Mit tehetsz? Elkezdesz csipkelődni. Ennyi.
Azt mondom, teljesen természetes, hogy egy leigázott országban a nemtetszésüket kinyilvánító polgárok elkezdik sorra ölni a gyarmatosító hadsereg katonáit. Ez így volt régen is, mert ez emberi természet. Idejöttél, elfoglaltad a területemet és azt várod, hogy mosolyogjak hozzá? Nem fogok. Vagyis az Oscar-díjra esélyes kibaszott mesterlövész elmehet a bús picsába az általam tisztelt Eastwood rendező úrral egyetemben, mert ez nem hős sztori, hanem egy túlságosan is felülértékelt terrorista mozi a világ jobbiknak hazudott feléből."

Persze, ez nem politikai blog, tehát nem lehet OFF módon csak "hányni" a olitikát. Eastwood remek rendező és remek színész és nagyon sajnálom, hogy ilyen semmi művekre adja idejét és tehetségét, mert rengeteg más neki való mű van még odakinn, ami megfilmnesítésre vár. Ebben biztos vagyok.
Az utóbbi 5-6 évben egyre több olyan "neves" amerikai film érkezik, amiket már nem is szerzek be a kölcsönzőből sem. Nem akarom látni őket. Nem érdekelnek. És ez nem engem minősít.
Ez is egy lesz közöttük.
süti beállítások módosítása