Erről a filmről először pár éve a Vaskabátok megtekintése kapcsán hallottam először (legalábbis tudatosan), mint egy nagy akciófilm klasszikusról (a filmben az egyik jelenetét parodizálják is). Akkor valahogy elsikkadt és most, Kathryn Bigelow reflektorfénybe kerülésével egyre inkább szükségét éreztem annak, hogy pótoljam a Holtpontot. Erre még egy lapáttal rádobott, hogy mostanában két szörfös drámát is megnéztem, így úgy gondoltam, itt az ideje egy harmadik ennek a sportnak tisztelgő filmmel is előrukkolni.
Nem mellesleg tervezik a film remakejét, aminek egyelőre csak írója és rendezője van ezen sorok írása közben. Bár arra még nem sikerült rájönnöm, hogy erre mégis miért van szükség, hiszen az eredeti film is csak huszonéves még, ráadásul ez alig látszik meg rajta (egyedül talán a szereplők által használt kütyükben). Arról nem is beszélve, hogy nem hinném, hogy ennyire szükség van egy "ügynök beépül és végül megkedveli a szubkultúrát" (copyright by VOX Mozimagazin) filmre újfent a szörfös fronton. Keanu Reeves ráadásul most is ugyanúgy néz ki...
Johnnyi Utah frissen végzett FBI ügynök, aki vén róka társához kerülve ég a vágytól, hogy hamar feljebb jusson a ranglétrán. Ezért kollégája kissé furának tűnő ötletét továbbgondolva elkezd szörfözni, hogy beépüljön a szörfös kultúrkörökbe. Minderre azért van szükség, mert az ex-elnökök nevű bankrabló banda nagy valószínűség szerint 4 szörfösből áll, akik a nyári szezon alatt így szedik meg magukat, hogy az év további részében más-más partokra utazva élvezzék a hullámokon való lovaglást...
Kathryn Bigelow szerintem egyáltalán nem kiemelkedő rendezőnő, vannak nála lényegesen tehetségesebb emberek is, mindössze annyi történt, hogy mostanában Oscar-gyanús témákat választ magának és nem mellesleg nőből van. Ez utóbbi azért fontos, mert az Akadémia igyekszik minden egyes kritikát szép lassan eloszlatni és ezek egyike az volt, hogy sosem díjaztak még legjobb rendezésért nőt a gálán. Ez pont kapóra jött pár éve Bigelownak... De a Holtponttal még javában a mainstreamet szerette volna meglovagolni.
Segítségére volt ebben James Cameron is, egykori férje (itt pont együtt voltak), aki producerként vett részt a film munkálataiban. Maga a sztori abból a szempontból érdekes, hogy a csúcspontja a történet közepén található: Miután lebuktatta magát a főszereplő, tovább folytatódik a játék... Ilyet azért ritkán látni filmekben, általában a végletekig húzzák a beépülős sztorivonalat és az egyre növekvő veszélye a lebukásnak adja az izgalmakat.
A legjobb karakter Patrick Swayze-é: a szörfös banda spirituális vezetőjeként van egy erős kisugárzása, ami "megfertőzi" Johnny Utah-t, Keane Reeves karakterét is Sajnos nem fordítanak elég gondot Utah vívódásaira, vagy legalábbis nem a legszebben van bemutatva az, hogy szinte szétszakad amiatt, hogy választania kell a munkája és a frissen szerzett barátai közt. Reeves itt végig megmarad a Mátrixból is ismert mindenre rácsodálkozó és 'semmit sem értő' arcot vágó hacker Neo szerepkörében.
Gary Busey mentorfigurája is jól működik: a kezdeti munkaundort és kiábrándultságot a frissen jött kolléga tenni akarásának hatására dobja félre és tör elő belőle a régi, már-már mániákus nyomozói kedve. Kár, hogy Busey nincsen elég jó színész ahhoz, hogy ezt játékával hibátlanul érzékeltesse, néha inkább emlékeztet egy verőlegényre, mint FBI ügynökre. Lori Petty meg csak simán pocsék.
Vannak egészen elképesztő jelenetek a filmben (szörfös és ejtőernyős ugrós is), de nehezen lehet azonosulni a főhős, Johnny Utah döntéseivel, így néha csak kapkodjuk a fejünket egy-egy jelenet után, hogy "ezt most hogyan?". Bár a kultstátuszát nem értem, de elfogadom. Nem ebben a filmben mutatják be a legélesebb eszű nyomozókat és bankrablókat, de talán pont emiatt találják sokan olyan vonzónak, könnyebben befogadhatónak.