Eli Roth nem túl tehetséges filmkészítő, ezt bátran ki lehet jelenteni. De jó haverságban van Quentin Tarantinoval, így ezzel a kis hátszéllel egész jól ellébecol Hollywoodban. Bár szereti, de szemlátomást nem érti a horrort. A Motel-filmekkel itthon azért sikerült ismertséget szereznie, lévén azok cselekménye fenti szomszédunknál, Szlovákiában játszódik, most pedig ismét egy, az alkotás minőségéhez szorosan nem kapcsolódó dolog miatt kaphattuk fel a fejünket legújabb filmje, az Utórengés kapcsán, amit most "csak" íróként és fő(?)szereplőként jegyez.
Ez pediglen az, hogy a női főszereplőt hazánk leánya, Osvárt Andrea alakította. Persze erről aztán értekezett is rendesen a magyar sajtó, csinálták vele az interjúkat, próbálták úgy beállítani, mintha ez egy hűdekomoly filmszerep lenne, holott az Utórengés csak egy trashfilm, méghozzá a közepes fajtából. Nálam sokkal szebben írták le a valódi helyzetet a Tylerdurdennél az erre vonatkozó bekezdésükben, a szerző minden szavával egyet tudok érteni. Persze marketing az egész, értem én...
Szóval a Másnaposokból is ismert 3 jóbarát, akiket ezúttal Eli Roth (Phil=Gringo), Nicolás Martínez (Alan=Pollo) és Ariel Levy (Stu=Ariel) játszik, Chilében töltik a szabadidejüket: partyznak, meg partyznak és persze partyznak is. Találkoznak három csinos leányzóval, akiket a könnyű numeraszerzés reményében kísérgetnek a városban. Egyik este egy föld alatti diszkóban ropják épp, amikor földrengés rázza meg a környéket. Elszabadul a pokol, sok ember megsebesül vagy meghal, de ha ez nem lenne elég, a közeli börtön lakói is kiszabadulnak és nekiállnak fosztogatni, erőszakolni, meg ölni...
Szóval a horror műfaja (stílusosan mondva) "haldoklik", ami pont az ehhez hasonló alkotásoknak köszönhető. Felnőtt egy generáció és pénzhez jutott, így hát nekiállt filmeket csinálni. Az a generáció, amelyik gyerekkorában a videólejátszón rongyosra nézte a 70-es és 80-as évek minőségi horrorjait és még most is gyermeki rajongással van irántuk. Csak hogy a gyermeki rajongás a legritkább esetben párosul valódi szakértelemmel, így végeredményben filmként nem állják meg a helyüket az elkészült produkciók.
Az Utórengés esetében konkrétan arról van szó, hogy a felvezetés a film feléig, azaz kb. 45 percig tart. Az eseményeket beindító történésnek minimum negyed órával korábban kellene bekövetkeznie, de 10 perccel az indulás előtt már körvonalazódnia kellene, miről is fog ez az egész szólni. De itt erről szó sincs, olyan, mintha a Másnaposokból mutatnák azokat a részeket, amire másnap reggel felébredve nem emlékeznek a delikvensek. Csak persze poénok nélkül.
Az után a bizonyos földrengés után pedig olyan erős a váltás, hogy egy ideig még gyanakszunk is, hogy ez valami ócska paródia csupán... Az ezt követő, gyakran értelmetlen vérfürdő miatt pedig végleg felkúszik az a fura tekintet az arcunkra: "ez meg mi a fene?". És amikor már végképp azt hisszük, hogy nincs lejjebb: következik a bizonyosan meglepő, csak épp értelmetlen és majdhogynem felesleges csavar, ami után már tényleg csak az van hátra, hogy visszagondoljunk az előző fél órára és feltegyük a kérdést: "Ezt meg minek?"
Eli Roth még színészkedni sem nagyon tud, Nicolás Martinez az egyetlen, aki valami értékelhetőt tud kipréselni magából. Osvárt Andrea pedig azt hitte (jó magyar szokás szerint), hogy színházban van. Játéka annyira hiteltelen, hogy az amúgy is pocsékul megírt karakterén csak tovább ront. Tudom, trendi fikázni szegény lányt, de ezt nem a divat mondatja velem. TÉNYLEG olyan rossz. Amúgy ha már egyszer az életben olyan karaktert kapott, aki a film szerint magyar, igazán nyomathatott volna egy kis hunglisht a perfekt kiejtésre való törekvés helyett...
A filmben úgy kb. mindenki más dekoráció csupán. Azonosulni csak ímmel-ámmal lehet valakivel, pedig aztán a horrornál a legalább egy szerethető karakter alapkövetelmény kéne, hogy legyen. A film elhasalt de hiszitek vagy sem én ennek mégsem örülök. Tényleg szurkolok Andreának, hogy összejöjjön neki pár komolyabb szerep, még úgy is, hogy az itt látottak alapján nem sok köze van a színészethez. Az ítélet: sajnos az Utórengés nem éri meg a pénzét egyáltalán...