Lisztes megmondja a tutit

Lore - Lisztes megmondja a tutit

2014. május 02. 15:00 - lisztes

2013-ban ezzel a drámával nevezett Ausztrália a legjobb idegen nyelvű film Oscar-kategóriába, de végül nem válogatták be. Őszinte leszek: nem is bánom. Ugyanebben az évben egyébként idehaza a Titanic Filmfesztiválon is bemutatták, szóval akit érdekelt a téma, az moziban is megnézhette. Ha anno a látóterembe került volna, valószínűleg meg is néztem volna, lévén (számomra legalábbis) új módon mesél a II. Világháború borzalmairól. Szóval a témaválasztással nincs semmi gond.

89090.jpg

A kivitelezéssel már annál inkább. Bunkó leszek, de muszáj megjegyeznem, hogy a Lorét egy nő rendezte és ez meg is látszik rajta. Nem azért, mert tehetségtelennek tartom Cate Shortlandet - legalábbis annak, hogy mi van a lába között, ehhez semmi köze. Azt sem vallom, hogy a gyengébbik nem tagjainak nem kamera, hanem fakanál való a kezébe. Szóval mondanám, hogy hagyjuk a szexista hozzáállást, de kénytelen vagyok mégis idecibálni a dolgot, lévén a rendezőnő is minden második percben emlékezteti a nézőt, hogy mennyire büszke arra, hogy ő nő. A 4DX moziban szerintem még progeszteron injekciókat is osztogattak volna, ha műsorra tűzték volna.

Jó, most feladtam a leckét magamnak: vajon sikerül-e úgy csűrnöm-csavarnom a szavakat ezek után, hogy ne tűnjek egy antifeminista faroknak? Valahol ott rontják el a dolgot a női rendezők szerintem, hogy mindenáron női filmet akarnak csinálni (kivétel Kathryn Bigelow). A férfi rendezők zöme nem akar férfi filmet csinálni. Aláírom, akad kivétel, de a százalékos arányok vészjóslóak a két nem közt. Szóval a férfiak többsége nem izzad azon, hogy minél maszkulinabb produkció kerüljön az asztalra, azaz "unisex" (vagy "asex", ahogy tetszik) terméket gyártanak. De a nők nagy része még a mai napig késztetést érez aziránt, hogy mind a két X kromoszómájukkal megbillogozzák alkotásaikat.

lore-2.jpg

És azért ez picit irritáló számomra. Áh, feladom, ebből már jól ki nem jövök... Na szóval én úgy látom, hogy már rég nem olyan korban vagyunk, ahol lépten-nyomon bizonygatnia kell a nőknek, hogy ők is képesek olyasmire, mint a férfiak. Mert ne mondja nekem senki, hogy az ilyen emberek a két nem közti egyenlőségért küzdenek, hiszen pont ők az egyik fő okai annak, hogy a mai napig megvan ez a különbség. Mert lépten-nyomon kihangsúlyozzák, pedig a lényeg pont az lenne, hogy egyáltalán ne foglalkozzanak vele. Ahogy a manapság oly' divatos, de mégis közutálatnak örvendő realityk is abbamaradnának, ha senki sem beszélne róluk. De nagyon elkalandoztam, térjünk vissza a Lorehez:

A film a II. Világháború vége felé játszódik és a középpontjában egy német család áll. Apuka katona volt, anyuci is a náci rezsimnek dolgozott, szóval most, hogy jönnek az oroszok, kicsit forró lett a talaj. Vidékre menekülnek, de a szülőket hamar begyűjtik a "felszabadítók", így az árván maradt 5 gyereknek, a legidősebb Lorével az élen fel van adva a lecke: el kell jutniuk a Fekete erdő vidékétől egészen Hamburgig, átkelve több frissen húzott határon, jórészt gyalogszerrel, mert vonatok azok nem járnak. A náci nevelést kapott kompániához azonban egy zsidó fiú képében őrangyal szegődik...

Lore.jpg

Ez utóbbiról a film vége felé kiderül ez, meg az, de nem akarnám lelőni az egyetlen valamire való fordulatot... Mint már említettem, a témaválasztás isteni: végre nem a nácik által elkövetett szörnyűségekre, hanem az általuk, de ami még fontosabb, az ártatlan családjuk által elszenvedett borzalmakra helyezik a hangsúlyt. Bár itt tényleg meg lehetett volna, de a Lore készítői mégsem merték azt meglépni, hogy ne mondjanak ítéletet egy német felett sem. Ahogy a filmben bemutatják: aki Hitlerrel szimpatizált, az nem csak meggyőződése miatt, hanem alapból egy szar ember volt...

Ezek a jelenetek súrolják a hatásvadászat vonalát, de ez még csak a jéghegy csúcsa: a főhősnő néha megmagyarázhatatlanul furán viselkedik, egyik-másik megmozdulása annyira helyzetidegen, hogy szabályosan a fejemhez kaptam a nézése közben: most ez komoly? Megalapozni az egyes cselekedeteknek már smafu? De a szöget a koporsóba a túlművészkedett beállítások, azaz kb. minden második jelenet veri bele. Úgy a 20. perc környékén kezdett feltűnni és amint kiszúrtam, már másra nem is tudtam koncentrálni.

lore_02.jpg

Lassított felvétel, közeli kép, lehetőleg elmosódottan, egy kis vízcsepp az jól mutat, közben valami szomorú zene... Oké... Most csillanjon meg a fény, még több közeli, de azért a kamera kicsit mozogjon, mert úgy dinamikusabb hatást kelt... Huh, most az jön, hogy a réten sétálnak? Akkor vegyük közeliben, ahogy a kamera pásztáz a fűszálak felett. Oh, és persze lassítsuk is le! És majd' két órán keresztül ezt kell nézni. Mondjuk, ha ezeket kivágnánk belőle, fél órára való anyag sem maradna.

Saskia Rosendahl helyes lány, illik is rá a szerep, de végül nem nagyon tud vele mit kezdeni. A vásznon Lore mintha egy bipoláris személyiség lenne, pedig csupán jellemfejlődést szerettek volna bemutatni (zsidógyűlölőből nácigyűlölő lesz az aranyom, mert hát ugye valakiket mindig gyűlölni kell). Néhol ezek miatt a kirohanások miatt erősen túl is játssza a figurát. Kai-Peter Malina Thomasként, a zsidó fiúként próbálja tompítani Saskiát, de ezzel csak azt éri el, hogy még inkább kitűnik a hölgyemény túlbuzgósága.

Lore2.jpg

Egy meglehetősen hosszú 109 percen vagyok túl, amit egy nem túl jó film társaságában töltöttem. Még a több, mint 5 millió dolláros költségvetés sem látszik rajta meg olyan nagyon, hiszen szinte csak a háttérből keveset mutató közeliket kapunk... Hiba lenne azonban megfeledkezni az erényeiről, mint a kiváló témaválasztás, egy-két valóban eltalált drámai pillanat, vagy a gyerekszínészek remeklése, akik Lore kistestvéreit játsszák. De a mérleg nyelvét ezekkel nem lehet átbillenteni.

Lisztes

Lore az imdb-n

Lore előzetes

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr556051728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rettentó 2014.05.06. 20:27:25

Nem tudom, hogy van-e köze a rendező neméhez vagy nemzetiségéhez, de a történeti hitelességgel is van egy kis gond. Nevezetesen végig Nyugat-Németország a helyszín (a Fekete-erdőtől kell eljutniuk Hamburgig), aztán valahogy az orosz zónába keverednek. A korszakban játszódó filmek rajongói tehetnek vele nyugodtan egy próbát, de jobban is meg lehetett volna csinálni ezt a forgatókönyvet. És rövidebben is.
süti beállítások módosítása