Lisztes megmondja a tutit

Rajtaütés 2. - Lisztes megmondja a tutit

2014. június 22. 15:05 - lisztes

Nem gondoltam volna, de igaz. Igaz, amit erről a filmről mondanak. Ez egy "ettől-biztos-összefosod-magad" szintű akcióorgia. Ez a "verekedős filmek" esszenciája, megbolondítva egy nagyon is jól működő gengszteres szállal. És hogy a végeredmény valóban minden idők legjobb akciófilmje lenne? Talán. De az biztos, hogy azzal, aki ezt állítja, nem állok le kötekedni, mert meg tudom érteni, miért gondolja így. Nekem még emésztenem kell a látottakat, de azt már biztosan ki merem jelenteni, hogy lazán veri az első részt. Úgy, ahogy Rama csapja le a random verőlegényeket.

Raid-2-New-Poster.jpg

Ez a sztori előbb készen volt, mint az első részé. Csak mivel ezt drágább volt leforgatni, Gareth Evans író-rendező-(vágó) úgy döntött, bemelegítés gyanánt ír egy olcsóbban vászonra vihető történetet. És mivel az baromi sikeres lett, nem volt kérdés, hogy zöld utat kap ez a "folytatás" is. Persze a szkriptet kicsit polírozni kellett, hogy az első részből megismert főhős háttértörténetével (lényegében azzal, hogy zsaru) kezdjenek is valamit, ugyanis eredetileg nem beépített emberként szerepelt a történetben.

A történetben, ami végre nem hajszálvékony, hanem valóban összetett. Mert míg az első rész egy egyszerű, de nagyszerű, egy mondattal, különösebb ferdítés nélkül leírható sztorival rendelkezett, Evans most sokkal jobban megkeverte a kártyákat: gengszterklánok, elnyomott "trónörökös", beépített zsaru, szarkeverés, még több szarkeverés, árulás, még több árulás. Mindez két és fél órában, szemet gyönyörködtetően zseniális, mocskosul izgalmas, kreatív, véres, brutális, és nem utolsósorban valódinak tűnő verekedésekkel teletűzdelve.

113558130.jpg

És amikor azt mondom, hogy valódinak tűnő, akkor azt úgy értem, hogy a főhős által elszenvedett sérülések lapátra tették volna egy kisebb falu lakosságát is, de ettől eltekintve nem érezni rajtuk a kamut. A kezek, lábak hozzáérnek ütés, rúgás közben a másikhoz, a koreográfusok vették a fáradtságot és megtervezték a harcokat, aminek eredményeképpen nem kellett rongyosra vágni a filmet - és ezt úgy kell érteni, hogy TÉNYLEG látni, hogy mi történik, hiába remeg egy kicsit az a kézikamera, itt csak a dinamikusabb hatás elérése kedvéért és nem a hiányosságok elfedése végett vetették be.

Kezdjük a negatívumok rövidke listájával, hogy ne azok maradjanak meg a kedves olvasóban a cikk végére érve: a logika sajnos elég gyakran alá van vetve a látványnak. A lőfegyverek helyett mindenki szabad kézzel harcol, a metrós bunyónál se megálló, se egy nyamvadt utas, aki behúzná a vészféket (mint ahogy az normál esetben történne), az utcai bunyókra senki sem hívja rá a rendőrséget (tudom, ez Jakarta, de akkor is) és a már említett durva sérüléseket is elég jól viseli mindenki...

raid2-3.jpg

Na de elég a fanyalgásból, mert ezt leszámítva van itt minden, mi szem-szájnak ingere: a film elején a börtönudvar sarában egy akkora bunyót nyomnak le egy akkora VÁGÁS NÉLKÜLI jelenetben, hogy... Ezt meg hogy a francba' csinálták? Felfoghatatlan az a precizitás és mellé az a gyors munka, amivel itt dolgoztak. Aztán meg... mondanám, hogy az autósüldözés a csúcs (bármelyik más filmben az lenne a csúcs), de ezek a végén képesek voltak a konyhában (és azt megelőzően a folyosón) egy olyan bunyót összerakni, hogy azóta sem találom az államat.

De kanyarodjunk csak vissza (szópoén!) ahhoz az autós üldözéshez! Hogy az isten nyilában csinálták azt? Minden kétséget kizáróan egyike a világ legjobb autós üldözéseinek, zseniális kameramozgással/mozgatással, és persze hamisítatlan Rajtaütés-stílusban. Mert itt az autót zárt térnek, kreatívan használják a bunyókhoz, nem azért, hogy minél látványosabban zúzzák le 200-zal repesztve a várost. No nem mintha rombolásból hiány lenne, de a Rajtaütés 2. még ezekben a jelenetekben is a közelharcokra koncentrál.

the-raid-2-image-2.jpg

Az első etap gyatra eredményt produkált idehaza, lévén mire a mozik műsorra tűzték, már mindenki megnézte, akit érdekelt. Ez a rész hasonló sorsra fog jutni (ha egyáltalán behozzák) és ez nem a torrent hibája. Ebben a felgyorsult világban magára vessen az a forgalmazó, aki egy agyonhypeolt filmet fél-egy évre a külföldi DVD megjelenés után próbál idehaza versenybe küldeni. Én bíztam benne, hogy az őrületes Sundance visszhang után nyomban lecsapnak rá, de tévedtem... Sajnos. Pedig ezt a filmet minden akcióőrültnek látnia kell. Aki pedig nem az, majd ezt megnézve azzá válik.

U.I.: Ennek a filmnek van stílusa. Ez stílus. A Csak Isten bocsáthat meg pedig egy darab szarkupac piros neonfénnyel megvilágítva.

Lisztes

Rajtaütés 2. az imdb-n

Rajtaütés 2. előzetes

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr226397249

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.06.22. 16:16:39

"A kezek, lábak hozzáérnek ütés, rúgás közben a másikhoz"
Hát, nézd meg a baseballütős részt ebben a trailerben www.youtube.com/watch?v=MG9uFX3uYq4
és a filmben, szerintem a vágás azért nem keveset segített a dolgon.

"az utcai bunyókra senki sem hívja rá a rendőrséget (tudom, ez Jakarta, de akkor is)"
Mondjuk lehet, hogy rájuk hívták, csak amikor a zsaruk 90%-a meg van kenve, akkor sokat nem ér.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.06.22. 16:32:02

@danialves: A kezekről, meg a lábakról volt szó és épp te linkelted twitteren azt a 10+ perces hogyan készültet, ott sem tűnik úgy, mintha simogatnák csak egymást :)

Egyébként meg egy ekkora fémdurunggal bőven elég ekkora ütéseket is bevinni, hidd el nekem :)

A rendőrséghez: az a zárójeles rész épp a korrupt hatalmi szervekre utalt, de egyébként a korrupt zsaru is kénytelen (ha mást nem) látszatintézkedéseket csinálni...

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.06.22. 16:35:27

@lisztes: Nézd meg azt a törölt jelenetet, amit küldtem, abban pont vagy egy látszatintézkedés :D

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.06.22. 20:10:51

Amit leírtál, annak 90%-a az akciójeleneteket, azon belül is a bunyókat dicséri.
Tény, hogy valóban ezek adják a film esszenciáját, minden más csak körítés. Ez a film erőssége, de egyben gyengéje is. A bunyókon kívül minden átlagos, közepes, semmi olyasmi, amit más gengszterfilmben ne láttunk volna már.

A "Hogy az isten nyilában csinálták azt?"-kérdésedre az egyik válasz, hogy pl. azt a jelenetet, amikor a kamera "bemegy" az egyik autóba, majd egy vágás nélküli snittben "kijön" a másik oldalon, úgy oldották meg, hogy egy kisméretű kamerát szó szerint beadtak az autóban ülő egyik embernek, aki kiadta azt az autó másik oldalán lévő másiknak. Valóban zseniális képsor. :)
A felülnézeti felvételek pedig értelemszerűen egy díszletkocsiban lettek rögzítve.

Itt egy jó kis werk: www.youtube.com/watch?v=puoPsmepZDk

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2014.06.22. 20:44:39

@Kővári György Márió: költői kérdés volt, mivel megnéztem én is a werkeket :)

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2014.06.22. 20:46:26

Ja, én már korábban láttam ezt a kamera-átadós jelenetet, de akkor még nem tudtam, melyik filmből van. Most, hogy felvetetted a témát, eszembe jutott, aztán utánakerestem, és rájöttem, hogy ebből a filmből volt. :)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2014.07.28. 20:48:34

Sajnos hallgattam rád és megnéztem... Nagyon gyenge volt szerintem, messze-messze elmaradt az első résztől. Unalmas volt, a történet semmilyen, de a harci jelenetek is gyengébbek voltak.
Az első részben pont az volt a jó, hogy nem próbálták "okosan" csinálni, nagy sztorit húzva a nettó hadzsime köré, egyszerűen csak haladtak. De a koreográfiák is nyögvenyelősek voltak, nagyon sokszor lehetett érezni, hogy ez koerográfia és nem bunyó, de a legzavaróbb az volt, amikor már tizedik "sorbaálló" ellenfelet láttam, szépen állnak és bámulnak, amíg nem ők kerülnek elő a forgatókönyvben. Az is szemet szúrt elég sokszor, hogy akihez a főhős hozzáért, az néhány kivételtől eltekintve egyszerűen lemerevedett és hagyta, hogy a fickó katát mutasson be rajta, mint egy bábun.
Vagy bal lábbal keltem fel, a faszomsetudja...

Ristretto (aka. a kis KV) 2015.05.18. 23:59:51

Az igazat megvallva én egy hasonló kaliberű,stílusú harcművészmozira számítottam, mint az első rész, és ezen cikk elolvasása után úgy döntöttem,hogy rámegyek a másodikra. Na most lehet,hogy velem van a baj és nem szeretem a gengszterfilmeket, de ez valami rettentően kusza katyvasz volt. Vagy a túl sok hasonló arc miatt, vagy keveset tudunk meg adott szereplőkről, vagy én nem tudom, de amikor a sokadik random felbukkanó szereplő jelenik meg és hentel valami oknál fogva, ott nekem már zavaros volt. Ki a frász a metróban hadonászó csaj? Ha olyan baromi fontos, miért nem tudunk róla semmit és miért másfél óra elteltével jelenik meg? Ki a táskás faszi, akit végül utolsóként legyak? Ha Veszett Kutya meghalt az első filmben, mit keres ugyanaz a színész teljesen más bőrébe bújva itt? Ja és ő amúgy szintén kicsoda azon kívül, hogy egy x-edik arc,aki látványosan verekszik? Nagyjából egy óra negyven perc körül döntöttem úgy, hogy most már kellően felb@szta az agyam ez a sok felesleges mellékszereplő (akikről semmi nem derül ki) és a sokadik alkalommal visszaköszönő mozdulatokkal operáló verekedés, és muszáj voltam kikapcsolni.
Biztos sokan szeretik a hasonlóan vontatott gengszterfilmeket, én ezt a mozit meghagynám nekik. Az első film zseniális volt, ez ahhoz képest óriási csalódás.
süti beállítások módosítása