Lisztes megmondja a tutit

Egy szerelem története: A nő

2014. október 30. 15:00 - lisztes

Ned Benson néhány rövidfilm megrendezése után egy sokkal nagyobb fába vágta a fejszéjét: 'három az egyben' alapon forgatott egy, vagyis hát rögtön három drámát. Az Egy szerelem története: A nő, illetve A férfi tavaly debütált a Torontói Filmfesztiválon, hozzánk pedig egy hónapos csúszással érkeznek meg. Az eredeti cím - mondanom sem kell - találóbb, lévén a gyanútlan néző a hazai keresztségben kapott nevéről valamiféle romantikus drámára asszociálhat... De szerintem a Transformers-filmekben is több romantika van, mint itt.

o-ELEANOR-RIGBY-900.jpg

Szóval három az egyben: megismerjük a sztorit a nő, aztán a férfi oldaláról, idén pedig Cannesban bemutatták a kettőből összevágott "Them" című 2 órás szösszenetet. Érdekes koncepció, annyi bizonyos, a kérdés most már csak az, hogy egy elsőfilmes rendező mihez kezd egy ekkora feladattal? Elég érdekes-e a történet, hogy azt háromszor is képes legyen "eladni" a nézőnek? Az a baj, hogy egyelőre merész lenne levonni a végső nagy következtetést, hiszen ahhoz mind a három alkotást látnom kellene, de egyelőre A nő megnézése után sajnos kevésnek érzem a kraftot a sztoriban.

Eleanor Rigby biciklizik egy hídon, amikor gondol egyet, és leveti magát a mélybe. A partiőrség kimenti, az esés okozta törésekből és zúzódásokból felépül, és szüleihez költözve próbálja újrakezdeni az életét. Harmincas évei vége felé jár, de még mindig nem tudja, mihez kezdjen, úgyhogy édesapja javaslatára elkezd egy órát hallgatni az egyetemen, de... De az egyik előadáson megjelenik Connor, Eleanor férje - így szép lassan körvonalazódik a keserű múlt, ami főhősnőnket öngyilkossági kísérlethez vezette.

75-5.jpeg

Az egyetlen komolyabb fordulatot egy apa-lánya beszélgetés alkalmával sajnos elég korán ellövik, valószínűleg sokkal jobban ütött volna, ha azt onnan kihagyják, és csak a végén válik világossá az a katalizátor-tényező, ami az egész lavinát elindította (a spoilerveszély azért így is fennáll, ezért inkább nem írom le). Az még kifejezetten tetszett, hogy mindenki csak utal a korábbi dolgokra, és egy-egy elejtett félmondatból válnak világossá elég komoly dolgok, mint például az, hogy Eleanor és Conor férj és feleség voltak (ez azért viszonylag korán kiderül, és tulajdonképpen evidens is, ezért nem tekintek még rá spoilerként).

A viszonylag hosszú vágatlan jeleneteket is imádtam, bár a kézikamerát szerintem indokolatlanul sokat használták - ez azért mégsem egy akciófilm, ahol folyamatos mozgásra van szükség. Bár lehet, hogy jót tett, mert az egyik legnagyobb probléma a filmmel, hogy elfelejtették megvágni*. A kb. 100 perces játékidő ennek a sztorinak sok, pláne úgy, hogy indokolatlanul sokáig kell bámulnom, ahogy Eleanor az utcán sétál... meg sétál... meg sétál. Nagyon művészi, értem én, csak valahogy mégsem jön át. Ellenben a csendet (ami elég sokszor van a filmben) nagyon ügyesen használják.

doer_pub_still_lg.jpg

Képileg is vannak problémák a filmmel: néhányszor előfordult, hogy a kamera rossz helyre fókuszált, és a főhősnő mögött kb. fél méterrel volt éles minden (ez különösen akkor volt szembetűnő, amikor Jessica Chastain a jelenet végeztével belelépett az éles sávba). Viszonylag sok sötétben felvett jelenet található a filmben, de néha olyan átlátszóan oldják meg a megvilágítást, hogy még a vak is kiszúrja - az ilyesmikért egy két ekkora színésszel operáló filmben nagy kár.

Mert a szereposztás bizony erősre sikerült: a két film két címszereplője Jessica Chastain és James McAvoy, akik pár éve már az A ligában domborítanak, így joggal várjuk a filmtől is, hogy mind technikailag, mind esztétikailag fel tud nőni ahhoz a szinthez, amit ez a páros képvisel. Sajnos Ned Benson író-rendező mindkét esetben megelégedett a combos 75%-kal, ami persze nem rossz, de amikor Chastain és McAvoy is ilyen mesterien játszik, egyszerűen nem tudunk ettől nem elvonatkoztatni.

the_disappearance_of_eleanor_rigby.jpg

Bár pöttyet unalmasnak éreztem, és megvannak a maga problémái (de hogy jót is mondjak, a befejezés speciel nagyon ügyes), kíváncsian várom az egy hónap múlva érkező, a sztorit a férfi szemszögéből bemutató testvérfilmet. Sajnos több, mint egy évvel le van maradva a honi forgalmazó, mert már rég a "Them"-et kellene vetíteni idehaza, csak hát arról egyelőre még azt sem tudni, behozzák-e az országba. Gondolom az első két film sikerén múlik, de ha így áll a helyzet, nem sok esélyt adok neki, mert ez szerintem nem az a sztori, amire szélesebb közönség is vevő lenne.

Lisztes

Egy szerelem története: A nő az imdb-n

Egy szerelem története: A nő előzetes

*Természetesen van különbség a vágatlan jelenetek közt és aközött, hogy valami nincs eléggé megvágva. Előbbiből bravúros dolgok születhetnek, utóbbinál pedig értelmetlen jelenetdarabkákkal húzzák általában az időt.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr386843331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása