Lisztes megmondja a tutit

Törésvonal 3D / San Andreas (2015)

2015. május 31. 15:00 - lisztes

Amikor először jött a hír, hogy a Szikla szerepet vállalt a San Andreas című filmben, sok gamer szíve dobbant meg egyszerre: "csak nem?" Hát nem. A GTA mozgóképes adaptációjára még várni kell, mert ugyanis most a San Andreas nem az egyik legnépszerűbb játékra, hanem a Szent András-törésvonalra utal, amit ugyebár Kaliforniában, mint kb. minden mást is a spanyol névvel illetnek. Egy mondatban összefoglalva, hogy mi is ez a törésvonal: neki köszönhetőek a térség földrengései. Merthogy Kalifornia ezen része egy folyamatosan a magmán szörföző, nyughatatlan lemezdarabkán fekszik.

thumb_875.jpg

Ez pedig ideális terep egy kis katasztrófafilmhez. Úgyis olyan régen kaptunk már... Emmerich egy ideje leállt már a szerről (2009-ben rendezett utoljára ilyesmit, egész pontosan a rémes, és erre a filmre nagyon sok mindenben hasonlító 2012-t), Michael Bay el van foglalva a Transformerek acél heregolyóival, úgyhogy szabad volt a pálya egy ifjú titánnak. És hát ki is lett volna alkalmasabb a feladatra, mint a Kutyák és macskák: A rusnya macska bosszúja rendezőzsenije?

A sztori szerint a Paul Giamatti és társa által játszott tudósok kitalálják, hogy hogyan lehet előre jelezni a földrengéseket valami mágneses bullshit segítségével, majd ennek örömére utóbbi meg is hal, mert eme csodás technika alkalmazása közben nem tűnt fel nekik, hogy épp földrengés készül a Hoover-gát közvetlen közelében. És természetesen ez csak a kezdete volt egy minden eddignél nagyobb földrengéssorozatnak, aminek csak egy Szikla tud ellenállni a vidéken...

1381834862_andreas.jpg

Na, szóval a valódi sztori az a Szikla által játszott mentőhelikopteres csóka családja körül forog, de lehet, hogy ismerős lesz: munkájának élő apuka szereti a családját, de mégis elvált tőle az asszony, és hozzámegy valami gazdag csókához. A mindennél jobban szeretett lánya kirándulni indul egy nagyvárosba, de megtörténik a baj, jön a vészlósjó telefonbeszélgetés, majd túlképzett apuka elindul egymaga, hogy megmentse egyszem csemetéjét a bajtól. Bónuszként még az asszonnyal is újra összejönnek. Nem, esküszöm, ez nem az Elrabolva.

Szóval képzeld el Liam Neeson leghíresebb akciófilmjét a 2012 stílusában, és megkapod a Törésvonalat. A gond csak az, hogy az utóbbira jobban hajaz, vagyis olyan, mint a csaj a diszkóban: buta, de legalább jól néz ki. Biztos vagyok benne, hogy nagyon sokan már ennyivel is megelégszenek, pedig nem kéne. Egy igazán jó katasztófafilm ugyanis még mindig várat magára (én szeretem a Titanicot nagyon, de ennek ellenére is úgy gondolom, hogy gáz, hogy az a film etalonnak számít ebben a műfajban).

san-andreas-trailer-2-1.png

Az első és legfontosabb probléma az, hogy nincs normális felvezetés. A nyitójelenetnek vajmi kevés köze van a későbbi eseményekhez, a Szikla mentőcsapata 10 perc után teljesen eltűnik a filmből, tök felesleges volt őket ezért behozni (egyébként jobb lett volna végig szerepeltetni őket). Paul Giamattit csak arra használják, hogy elmondja az aktuális történések "tudományos" magyarázatát, azaz felmondja a képen is bemutatott eseményeket, és kiegészítse pár vészjóslóan rémes adattal, meg csodálkozással.

Maga a földrengéssorozat már az első pillanattól kezdve óriási, nincs felépítve semmi, rögtön kapjuk a durva romboláspornót, aztán hadd szóljon a családi "dráma". Ezt a szintet aztán a film közel 2 órájában nem is emelik tovább, csak a legvégén, amikor megérkezik a szökőár. Közben a Szikla minden létező járművet meglovagol asszonyával, hogy Los Angelesből San Fransiscóba érjen, és meg tudja menteni egyetlen megmaradt lányát, akit a nagyon, de nagyon tehetséges, és láthatóan nagyszívű Alexandra Daddario formál meg.

san_andreas_2015_official_trailer4.jpg

A Törésvonal az a film, aminél nem bírod ki, hogy ne kommentáld az eseményeket. Mert az egy dolog, hogy az egész egy nagy darab kliséhalmaz (azokból még simán lehet jó filmet összerakni), de hogy ezek ennyire igénytelenül legyenek egymásra szórva, az több, mint bosszantó (a nem működő mobilhálózatoknál a helikopter felhívása a csúcs). Szerencsére a hölgyek figyelmét a Szikla izmai, míg férfitársaimét Alexandra kisasszony tehetségei (mindkét) igyekeznek elvonni a sok f*szságról, de sajnos túl későn érkezik a cunami a vizespólózáshoz ahhoz, hogy ne vegyük észre a nyilvánvaló hülyeségeket.

A pontot az i-re a pátoszos befejezés és a b*szott nagy amcsi zászló belobogtatása rakja fel. Vannak jó pillanatai (Carla Gugino karaktere kifejezetten vicces), de maguk a trükkük nem nagy vaszisztdaszok, láttuk már őket mind, a többségét ennél simán szebben kivitelezve. A 3D semmit sem ér, csak maximum annyit, hogy a szemüveg miatt kicsit sötétebb képen nehezebb észrevenni a néhol kifejezetten gyenge CGI-t. De legalább van egy olyan jelenet, amiben a Szikla a motorcsónakjával leparkol a cunamihullám tetején. Ezzel pedig megnyerte április után (Hobbs gipszeltávolítása a Halálos iramban 7-ben) a májusi "legmenőbb jelenet"-versenyt is. De ettől még a film sz*r.

01blog_lisztes.png

02blog_elozetes.png

03blog_imdb.png

04_blog_mafab.png

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr907505812

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jóléti Dán Kekszesdoboz 2015.06.01. 06:35:40

elég volt ránéznem a plakátra meg Dwayne "A SZIKLA" "Már faterom is pankrátor volt" Johnson értelmet nem sugárzó arcára és tudtam, hogy ez a film egy rakás fos.

Marx József 2015.06.01. 10:37:17

Az analízissel egyetértek, ha nem is szó szerint. Ez a megjegyzés a stílus egyes elkoptatott fordulataira vonatkozik. Például f@szság. Nem mély gondolat. Problémám egy van, ez a félmondat: "a Szikla mentőcsapata 10 perc után teljesen eltűnik a filmből, tök felesleges volt őket ezért behozni (egyébként jobb lett volna végig szerepeltetni őket). " A kitikus nem konzultáns, hogy tanácsokat adjoin. Legfeljebb azt mondhatja, nekem bejött volna, ha stb.-

para_noir 2015.06.01. 14:22:01

Ha olyasmi, mint a 2012, akkor kurva jó lesz. Az egy szar film volt, de iszonyatosan szórakoztató, megnéztem vagy ötször. legyen ebben is sok rombolás, túltolt akció, meg nagy látvány, a többi a kutyafaszát nem érdekli, mégis mit vár az egyszeri kritikus egy katasztrófafilmtől, hamleti mélységeket?

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2015.06.01. 16:07:46

@para_noir: Jó filmet szeretnék látni, nem szart. Ezt ilyen egyszerűen meg lehet fogalmazni. Egy katasztrófafilm akkor működik igazán, ha van tétje. Akkor tudunk izgulni a vásznon látottakon, ha érzelmileg kötődünk a szereplőkhöz - nyilván a katasztrófafilmek készítői is tisztában vannak ezzel, másként nem hoznák le kb. az összes sztorit egy család szintjére (mint ahogy pl.: a 2012 is tette). A kérdés csak annyi, hogy ezt HOGYAN csinálják, és ott szerintem mind a 2012, mind a Törésvonal elvérzik. A Törésvonal leginkább ott cseszi el, hogy túl sok benne a megjegyzésekre késztető faszság, aminek következében kizökkensz a moziélményből, aminek következtében meg elveszíted az érzelmi kapcsolatot a szereplőkkel. Bumm, máris csak a romboláspornó marad, az meg 2 óra után fárasztó és unalmas is.

mojoking77 2015.06.01. 21:15:07

@para_noir: Az az a film, amit meg nem tudtam elejetol a vegeig egyben megnezni. Volt hogy direkt probalkoztam, de fel kellett adnom. Ha csak 30-40 percet neztem az meg OK volt.

para_noir 2015.06.02. 10:01:36

Most őszintén, melyik katasztrófafilm értelmes? Aztán nehogy a Pokoli toronnyal jöjjön valaki:) Ezt a Törésvonalat biztos, hogy megnézem moziban, és ha nem lesz kategóriákkal ócskább, mint a 2012, akkor lájkúni fogom.
süti beállítások módosítása