Amikor először jött a hír, hogy a Szikla szerepet vállalt a San Andreas című filmben, sok gamer szíve dobbant meg egyszerre: "csak nem?" Hát nem. A GTA mozgóképes adaptációjára még várni kell, mert ugyanis most a San Andreas nem az egyik legnépszerűbb játékra, hanem a Szent András-törésvonalra utal, amit ugyebár Kaliforniában, mint kb. minden mást is a spanyol névvel illetnek. Egy mondatban összefoglalva, hogy mi is ez a törésvonal: neki köszönhetőek a térség földrengései. Merthogy Kalifornia ezen része egy folyamatosan a magmán szörföző, nyughatatlan lemezdarabkán fekszik.
Ez pedig ideális terep egy kis katasztrófafilmhez. Úgyis olyan régen kaptunk már... Emmerich egy ideje leállt már a szerről (2009-ben rendezett utoljára ilyesmit, egész pontosan a rémes, és erre a filmre nagyon sok mindenben hasonlító 2012-t), Michael Bay el van foglalva a Transformerek acél heregolyóival, úgyhogy szabad volt a pálya egy ifjú titánnak. És hát ki is lett volna alkalmasabb a feladatra, mint a Kutyák és macskák: A rusnya macska bosszúja rendezőzsenije?
A sztori szerint a Paul Giamatti és társa által játszott tudósok kitalálják, hogy hogyan lehet előre jelezni a földrengéseket valami mágneses bullshit segítségével, majd ennek örömére utóbbi meg is hal, mert eme csodás technika alkalmazása közben nem tűnt fel nekik, hogy épp földrengés készül a Hoover-gát közvetlen közelében. És természetesen ez csak a kezdete volt egy minden eddignél nagyobb földrengéssorozatnak, aminek csak egy Szikla tud ellenállni a vidéken...
Na, szóval a valódi sztori az a Szikla által játszott mentőhelikopteres csóka családja körül forog, de lehet, hogy ismerős lesz: munkájának élő apuka szereti a családját, de mégis elvált tőle az asszony, és hozzámegy valami gazdag csókához. A mindennél jobban szeretett lánya kirándulni indul egy nagyvárosba, de megtörténik a baj, jön a vészlósjó telefonbeszélgetés, majd túlképzett apuka elindul egymaga, hogy megmentse egyszem csemetéjét a bajtól. Bónuszként még az asszonnyal is újra összejönnek. Nem, esküszöm, ez nem az Elrabolva.
Szóval képzeld el Liam Neeson leghíresebb akciófilmjét a 2012 stílusában, és megkapod a Törésvonalat. A gond csak az, hogy az utóbbira jobban hajaz, vagyis olyan, mint a csaj a diszkóban: buta, de legalább jól néz ki. Biztos vagyok benne, hogy nagyon sokan már ennyivel is megelégszenek, pedig nem kéne. Egy igazán jó katasztófafilm ugyanis még mindig várat magára (én szeretem a Titanicot nagyon, de ennek ellenére is úgy gondolom, hogy gáz, hogy az a film etalonnak számít ebben a műfajban).
Az első és legfontosabb probléma az, hogy nincs normális felvezetés. A nyitójelenetnek vajmi kevés köze van a későbbi eseményekhez, a Szikla mentőcsapata 10 perc után teljesen eltűnik a filmből, tök felesleges volt őket ezért behozni (egyébként jobb lett volna végig szerepeltetni őket). Paul Giamattit csak arra használják, hogy elmondja az aktuális történések "tudományos" magyarázatát, azaz felmondja a képen is bemutatott eseményeket, és kiegészítse pár vészjóslóan rémes adattal, meg csodálkozással.
Maga a földrengéssorozat már az első pillanattól kezdve óriási, nincs felépítve semmi, rögtön kapjuk a durva romboláspornót, aztán hadd szóljon a családi "dráma". Ezt a szintet aztán a film közel 2 órájában nem is emelik tovább, csak a legvégén, amikor megérkezik a szökőár. Közben a Szikla minden létező járművet meglovagol asszonyával, hogy Los Angelesből San Fransiscóba érjen, és meg tudja menteni egyetlen megmaradt lányát, akit a nagyon, de nagyon tehetséges, és láthatóan nagyszívű Alexandra Daddario formál meg.
A Törésvonal az a film, aminél nem bírod ki, hogy ne kommentáld az eseményeket. Mert az egy dolog, hogy az egész egy nagy darab kliséhalmaz (azokból még simán lehet jó filmet összerakni), de hogy ezek ennyire igénytelenül legyenek egymásra szórva, az több, mint bosszantó (a nem működő mobilhálózatoknál a helikopter felhívása a csúcs). Szerencsére a hölgyek figyelmét a Szikla izmai, míg férfitársaimét Alexandra kisasszony tehetségei (mindkét) igyekeznek elvonni a sok f*szságról, de sajnos túl későn érkezik a cunami a vizespólózáshoz ahhoz, hogy ne vegyük észre a nyilvánvaló hülyeségeket.
A pontot az i-re a pátoszos befejezés és a b*szott nagy amcsi zászló belobogtatása rakja fel. Vannak jó pillanatai (Carla Gugino karaktere kifejezetten vicces), de maguk a trükkük nem nagy vaszisztdaszok, láttuk már őket mind, a többségét ennél simán szebben kivitelezve. A 3D semmit sem ér, csak maximum annyit, hogy a szemüveg miatt kicsit sötétebb képen nehezebb észrevenni a néhol kifejezetten gyenge CGI-t. De legalább van egy olyan jelenet, amiben a Szikla a motorcsónakjával leparkol a cunamihullám tetején. Ezzel pedig megnyerte április után (Hobbs gipszeltávolítása a Halálos iramban 7-ben) a májusi "legmenőbb jelenet"-versenyt is. De ettől még a film sz*r.