Lisztes megmondja a tutit

Riddick - A sötétség krónikája - Lisztes megmondja a tutit

2013. szeptember 15. 14:00 - lisztes

Az immáron trilógiává bővült franchise legújabb része mostanában érkezett a hazai (és külföldi) mozikba, így esedékessé vált újranézni az előző két részt. A Pitch Blackről és a Riddickről is értekeztem már néhány nappal ezelőtt, szóval a kicsit (valójában nem is kicsit) más léptékű középső etapról is ideje volt megfogalmazni a véleményemet. Ami a többségével ellentétben pozitív, bár az is igaz, hogy frissen újranézve már kicsit más szemmel láttam...

url19.jpeg

Ezt a filmet anno moziban néztem, akkoriban nem adatott meg nékem ez a fajta szórakozás olyan sokszor, de hát ilyen ez a falusi élet. A sötétség krónikájára is egy szerencsés véletlen folyamán ültünk be két haverommal: igazság szerint a Garfield miatt (so hardcore!) utaztunk fel Sopronba, de mint kiderült, egy nappal a premiere előtt, szóval kénytelenek voltunk más filmet választani. És annak ellenére, hogy tizenpárévesen szörnyülködtünk a feliratos filmek láttán, jól szórakoztunk.

Igen, engem ez a film pont jókor kapott el anno, akkoriban pont az ilyen kissé suta, agyatlan akcióorgiákra volt szükségem, így aztán jó emlékként tároltam el az agyamban a mozizásunkat (pláne, hogy mint már említettem, ez bizony ritka dolognak számított akkoriban). Pár évvel később, miután kiderült számomra, hogy ez egy második rész, megnéztem a Pitch Blacket és megnéztem ezt is és már akkor sem értettem, hogy Riddicken és a két másik átmentett szereplőn kívül mi a fene köze van a két filmnek egymáshoz.

riddick-goggles.jpg

Mert bizony A sötétség krónikája nagyban utazik. Ambiciózus, ahogy az Aeon Flux szerkesztője mondta: egy komplett univerzumot építettek ki a Pitch Black köré, amiben csomó féle-fajta lény ugrabugrál, bolygókat pusztítanak el és menő űrjárműveken utaznak planétáról planétára. Tiszta Star Wars - mondhatnánk, de azért mégsem :) Mindenesetre nekem szimpatikus ez a kreált világ, mert érzek némi áthallást (de csak nagyon picit) az egyik kedvenc gyerekkori játékom, a Heroes of Might and Magic III és közte.

Riddick tehát a sikeres megmenekülés után egy fagyos bolygón lelt menedékre, ám 5 évvel később fejvadászok tűntek fel a színen, akiket sikeresen túlélt és hajójukat lenyúlva a Pitch Blackben emlegetett Új-Mekka felé vette az irányt, hiszen ott él az egyetlen ember, aki tudta, hová is bújt el. Ám a Halálkufárok serege is épp ekkor érkezik a bolygóra, annak meghódítását kitűzve célul, amit egy este alatt sikeresen abszolválnak is. Vezetőjük a Lord Marshall, aki szinte legyőzhetetlen: az egyedüli gyengéje a félelme egy jóslattól, mely szerint egy fúriai fog végezni vele. Hmm, Riddick pedig pont az, méghozzá az utolsó...

tcor-what-if-we-ask.jpg

Annak idején látványosnak, most inkább gagyi effektekkel telepakoltnak tűnik, a viszonylag nagy, 100 millió dollár feletti büdzséből készített film. De ha eltekintünk ettől a gyatra CGI-tól, egy felettébb szórakoztató űrkúlság tárul elénk, amiben az egyik legérdekesebb sci-fi bolygót is felvillantják: Krematóriát. Melynek felszíne lakhatatlan, a mélyben pedig egy tré börtön fekszik. Nappal sokszáz fok pluszban, éjszaka ugyanez mínuszban. Nem kellemes környék, de kreatívan használják ki az adottságait (minden logikai bukfence ellenére is) és ezért nagy pirospont jár az alkotóknak.

A legnagyobb szívfájdalmam nekem tehát nem a kibővített univerzummal van, sokkal inkább a szuperhősiesített Riddickkel. Szerettem a Pitch Blackben, hogy menő, de ugyanakkor sebezhető. Hogy őt is el lehet kapni, hogy ő is egyszerűen verekszik. Itt viszont túlságosan is laza csávó és minden sikerül neki. A másik tök felesleges lépés az alkotók részéről, hogy lecserélték a Jacket alakító csajt, aki biztos sokkal dögösebb, de éppen ezért hiteltelen is a szerepében.

Crematoria.jpg

Kapunk pár új arcot Judi Dench, Colm Feore, Thandie Newton és Karl Urban személyében, de egyikük sem okoz maradandó emléket, pedig két utóbbi nagyon igyekszik (Newton ripacskodik is egy sort). Persze ez a film, ahogy azt az eredeti címe is mutatja már szinte kizárólag Riddickről szól. Megértem, hogy sokan utálják, én sem tekintek rá úgy, mint a Pitch Black folytatása - pont emiatt a mai napig tudom szeretni popcorn sci-fiként, még úgy is, hogy aláírom: a trilógia leggyengébb darabja. Amúgy meg azon a véleményen vagyok hogy kár, hogy megbukott anno, mert engem érdekel ez a kibővített univerzum is.

Lisztes

Riddick - A sötétség krónikája az imdb-n

Riddick - A sötétség krónikája előzetes

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr815503593

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.09.15. 15:30:07

a sötét düh animációst nézd meg inkább az jobb folytatása a pitch black-nek.

nemzetiracionalista 2013.09.19. 23:38:03

"...annak ellenére, hogy tizenpárévesen szörnyülködtünk a feliratos filmek láttán..." - ezt, hogy érted?

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.09.20. 09:49:43

@nemzetiracionalista: Nem szerettünk olvasni, mert elvonta a figyelmünket a látványról és általánosban nem angolt tanultunk :)

Én amúgy mai napig jobban szeretem a szinkronos filmeket (általában), pedig azóta már tudok angolul és az olvasási sebességem is gyorsabb :)

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.09.20. 14:42:43

@lisztes: jobban szereted a szinkronost?! Nem gondoltam volna.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.09.20. 15:04:54

@doggfather: A szinkron vs felirat vitában az "is-is"-t képviselem, szerintem mindkettőnek van létjogosultsága.

Mostanában amúgy kezdek kiábrándulni a szinkronból, mert sokszor csak összecsapják a fordítást és a felvételeket is és kezdenek kiveszni a karakteres hangok a szakmából. De ettől függetlenül ha választhatok, akkor a legtöbb esetben a szinkron mellett teszem le a voksom. Még.
süti beállítások módosítása