Lisztes megmondja a tutit

Gyorsabb a halálnál - Lisztes megmondja a tutit

2013. december 23. 15:00 - lisztes

A horror fenegyereke még mielőtt belevetette magát a Pókember-trilógia munkálataiba, kirándult egy kicsit a fantasy, a krimi, a dráma, a sport és a western világában is. Utóbbi zsánernek a Gyorsabb a halálnál című filmmel adózott, ami tulajdonképpen olyan a westerneknek, mintha a Star Wars filmekből csinálnának egy olyan spin-offot, amiben csak lézerkardoznak (oké, fényszablyáznak) egy viadal keretein belül. Szóval egy egyenes ági kieséses pisztolypárbaj áll a középpontban, aminek mindig két résztvevője van (ahogy az eredeti cím is remekül rávilágít erre): a gyors és a halott.

the-quick-and-the-dead-original.jpg

A 90-es években próbáltak életet lehelni a western műfajába, tulajdonképpen az évtized első felében sikerült is, hiszen '91-ben a Farkasokkal táncoló, '93-ban pedig a Nincs bocsánat lett a legjobb film az Akadémia döntése szerint, tehát mindenképpen nagy figyelmet kaptak a feltámasztási próbálkozások. Ezek hátszelén pedig kijött pár olyan darab is, ami nem tűzött ki nagy célokat maga elé, inkább csak szórakoztatni akart (pl.: Irány Colorado!, Maverick). Mai filmünk is ez utóbbi csoportba tartozik.

Egy furcsa idegen érkezik egy koszos kisvárosba. Furcsa, mert bár lovon ül, sarkantyús csizmát meg cowboykalapot hord és a csípőjén is ott virít a pisztolytáska, mégis odavonzza az emberek tekintetét. Nem, nem "egy nigger az a lovon", hanem egy szőke hajú nő (Sharon Stone), aki a helyi kiskirály által megrendezett pisztolypárbajra érkezik. A résztvevők szinte kivétel nélkül veszélyes emberek, ám az utcán, a harangszóra várva csak az számít, ki lő a leggyorsabban és a legpontosabban...

quick-dead-sharon-stone.jpg

A rendező úr tán látnok volt, nem tudom, de a nyitójelenet, amiben a Fűrész pszichopata Jigsaw-ját alakító Tobin Bell által megformált karaktert a Sharon Stone által játszott Ellen odaláncolja egy mozdíthatatlan szekérhez, James Wan filmjének ismeretében különösen vicces. Már csak egy gyenge fűrészre, meg egy diktafonra lett volna szükség és ahogy Raimit ismerjük, az egész könnyűszerrel átcsaphatott volna valami gore westernhorrorba, ahol fröcsög a vér és cowboy-végtagok szállnak mindenfelé...

És bár nem így lett, Raimi kézlenyomata messziről látható. Igaz a kabalaszínésze és jó barátja, Bruce Campbell jeleneteit a végső változatból sajnos kihagyták, de a jellegzetes kamerahasználatban a mozibuzik zöme rögtön felfedezheti a mester sajátos stílusát. Ellen múltat idéző álmait rémálomképekben tárják elénk, a Leone-féle szemekre közelítéseket (amik hajdan annyira jellemzőek voltak a spagettiwesternekre) pedig enyhén csavart ívben teszik meg a kamerával, így erősítve a snittek vészjósló hatását.

43dc6030-2d45-0131-a2d9-5a2d97409d21.jpg

Az előbbi kis utalásból is látszik, hogy inkább hajaz ez a film az italowesternekre, mint a zsáner klasszikus amerikai verziójára. A "Ki lő a leggyorsabban?" és a "Ki lő a legpontosabban?" kérdéskörrel általában csak az olaszok foglalkoztak és ez a valóságtól elrugaszkodott pisztollyal bánás is inkább rájuk volt jellemző. De hát én szeretem a spagettit és nem mellesleg gyerekkoromban többször is láttam már ezt a filmet, szóval minden hibája ellenére nem lehet rá haragudni.

A szereplőgárda egyébként is pazar. Van itt Oscar-díjas veterán Gene Hackman személyében, aki a Nincs bocsánatban is hozott karakterének egy vadabb, de parodisztikusabb verzióját hozza. Van nem is egy feltörekvő sztár a mezőnyben, mint Leonardo DiCaprio a "Kölyök"-ként, vagy Russell Crowe, aki ekkoriban nyergelt át az ausztrál filmgyártásról az amerikaira és jóformán ismeretlennek számított még. No meg van egy csomó ismert karakterszínész - hiszen ebben a filmben aztán igazán sok "karakteres karakter" található...

18923287.jpg-r_640_600-b_1_D6D6D6-f_jpg-q_x-xxyxx.jpg

És persze van itt nekünk egy Sharon Stone-unk is, aki a produceri munkába is belekóstolt a Gyorsabb a halálnál kapcsán. És bár főszereplőhöz képest meglehetősen halovány karaktert kapott, igyekezett azt menőn eljátszani, még ha nem is sikerült neki túlságosan jól. A film utolsó 5 percében sikerül uralnia a vásznat, a többiben pedig feministáskodik egy kicsit, hogy legyen valami értelme a szerepeltetésének. Ahogy a Gonosz halott filmek eléggé túlzóak még a horror műfaján belül is, úgy ez a western is felnagyítja és talán kicsit parodizálja is a zsáner erényeit. De Raimit ezért szeretjük - már ha szeretjük...

Lisztes

Gyorsabb a halálnál az imdb-n

Gyorsabb a halálnál előzetes

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr125676947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kővári György Márió · http://filmkockasag.blog.hu/ 2013.12.23. 21:00:34

"lézerkardoznak (oké, fényszablyáznak)"

És nem is sugárpallos, hanem fénykard. :)

porch monkey 4 life! 2013.12.23. 23:07:11

A Nincs bocsánat nem életet lehelt a műfajba, hanem egyszerűen megölte, sőt leszámolt vele... Azt követően már nem lehetett komolyan venni a műfajt. Volt egy dicső megemlékezés, pl.: a Fegyvertársak, aztán csak az új hullám (Az ajánlat, Jesse James meggyilkolása, Django elszabadul...), de ez a téma halott, érdektelen...

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.12.23. 23:22:19

@porch monkey 4 life!: Magát a westernt szerintem nagyon kevés esetben lehetett csak igazán komolyan venni. Van, ami menő (spagettik többsége), van, ami "romantikus" (40-es, 50-es évek amcsi filmjei), de kevés a realisztikus ábrázolás. Persze ez nem baj - legalábbis számomra nem.

Itt elsősorban arra gondoltam, hogy a 80-as években jóformán nem is készült említésre méltó western (Silverado és a Fakó lovas a kivétel), ellenben 1990-1995 között elég sok: Farkasokkal táncoló, Maverick, Nincs bocsánat, Halott ember, Gyorsabb a halálnál, Tombstone, Wyatt Earp, Vissza a jövőbe 3, Irány Colorado!

És most az említésre méltókról van csak szó, hiszen tisztában vagyok vele, hogy ennél lényegesen több volt:
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Western_films_of_the_1980s
en.wikipedia.org/wiki/List_of_Western_films_of_the_1990s

Azzal viszont egyáltalán nem értek egyet, hogy a téma halott lenne. Továbbra is egy nagyon izgalmas és érdekes zsánernek tartom, amiben még mindig rengeteg a potenciál.

tisztapista 2013.12.24. 09:13:28

"Egy egyenes ági kieséses pisztolypárbaj áll a középpontban,"

Ritkán rendeznek ebből a sportból körmérkőzéseket.
A visszavágó és a vigaszág furcsán hangozna, úgyhogy naná, hogy egyenes ági kieséses...

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2013.12.24. 11:48:38

szerintem ez a film ugy szar ahogy van egy jo momentum nem volt benne kiveve mikor vegre veget ert

InteriorLulu 2013.12.24. 13:20:00

@porch monkey 4 life!:
Márpedig a Nincs bocsánat valóban feltámasztotta a műfajt, új életet lehelve bele. Lehozta a földre, a realitásokba, az életszagba, ahol végre árnyaltak a karakterek, senki sem egydimenziós, továbbá a célok és motivációk is abszolút valóságközeliek. Lásd a főhőst és barátját: egyikük korábban közönséges rablógyilkos volt, és most már csak öregsége okán nem az, a másik egy, szintén a vérdíjért ringbe szálló volt rabszolga; lásd a majdnem vak fejvadászt, lásd a nagymenősége ellenére is hazarugdosott városi bérgyilkost, lásd az öntörvényű, és saját dicső tetteit megörökíttető seriffet, aki amúgy pocsék ács is egyben, lásd az igazukért és egymásért karakánul kiálló kurvákat, lásd az eddigi westernekhez képest földhözragadtságukban is "kisszerű" motivációkat... A film mítoszrombolás, a műfaj deheroizálása, lerángatása a valóságba. Pont innentől lehet igazán komolyan venni a westernt.
süti beállítások módosítása