Lisztes megmondja a tutit

The Tale of the Princess Kaguya

2015. február 02. 15:00 - lisztes

2001 óta létezik a legjobb animációs film kategória (az első győztes a Shrek volt), és ez alatt az idő alatt 8 alkalommal csupán 3, míg 6 alkalommal 5 versenyzőből állt a mezőny. Utoljára 2010-ben jelöltek csak 3 mesét, azóta folyamatosan maximumon van a létszám, és nagyjából a következőképpen néz ki: kell egy Disney (legalább Pixar-szinten), kell egy Dreamworks, kell egy európai film, amiről csak a fanatikusok hallottak, és esetleg kell egy harmadik nagyobb amcsi cégtől valami (Universal, Blue Sky, ILM), vaaagy egy japán animáció.

beautifully-animated-trailers-for-the-tale-of-princess-kaguya.jpg

Tavaly Miyazaki visszavonulásától volt hangos a sajtó, és utolsó szerelemgyerekét, a 2013-as Szél támadot ennek megfelelően jelölték is, idén pedig (valójában amúgy szintén egy 2013-as filmről van szó) egy másik rajzfilm került a legjobb ötbe a Ghiblitől: a The Tale of the Princess Kaguya... Ami egyébként 137 perces játékidejével az eddigi leghosszabb munka, amit a stúdió kiadott a kezei közül, szóval ha nekiülnél, akkor készülj fel rá, hogy nem a szokásos 90 perces kaland vár rád.

Igazából könnyű dolgom van, mert a világon kétféle ember létezik: akik szeretik a japán rajzfilmeket, és akik nem. Lássuk be, ez egy külön világ, ami vagy átjön, vagy nem, nagyon kevés ember ragad le a középúton. Magam sajnos az utóbbiak táborába tartozom, de lassan egy éve tervezgetem már én is a Miyazaki-, és egyéb híresebb japán rajzfilmes maratonomat (pl.: A szentjánosbogarak sírja), de mivel eddigi "karrierem" során csak a Chihiróval találkoztam, ami nem tetszett akkoriban, ezért folyton folyvást csak halogatom a dolgot...

kaguya.jpg

Pedig illett volna már megnéznem a Szél támadot is, mint ahogy most már két éve szinte kivétel nélkül megnézem az összes Oscarra jelölt filmet (kivéve a rövid-, és dokufilmeket, valamint ezek tetszőleges kombinációját), de azt a már említett maratonom lezárására tartogatom. Sebaj, itt van helyette ez! Egy klasszikus japán népmese feldolgozása, ami emiatt a tény miatt (mert ugye azok még az átlagnál is zavarosabb, különösebb sztorik) extra nagy hátrányból indult, de végül mégis megtalálta az utat a szívemhez.

Nem, nem ér ez közel 2,5 órát, de mindenesetre úgy érzem, hogy egy lépéssel közelebb kerültem ehhez a műfajhoz. Mert miről is szól a film? Egy bambuszvágóról, aki az erdőben talál egy különös bambuszt, amiből egy kisbaba lesz, amit hazavisz, felnevelnak az asszonnyal (extra gyorsan nő, mint a bambusz, úgyhogy nem tart sokáig), majd még talál némi aranyat, meg selymet is az erdőben, amiből a városban palotát épít, és hercegnőt csinál a kis lelencből... Aki visszautasítja a legtehetősebb udvarlókat is, köztük magát a herceget is, majd visszamegy oda, ahonnan jött: a Holdra. Tudtad követni?

the-tale-of-the-princess-kaguya-3.jpg

Na, és hogy nekem miről szólt a film? Kicsit másról. És igazából attól, hogy ezt az eldugott történetet felfedezni vélem benne, sokkal többet jelent, mint egy egyszerű rajzfilm... Ez pedig nagyban megdobja az értékét a szememben, még akkor is, ha a körítéssel továbbra is akadnak problémáim. Hozzáteszem: az is elképesztő, ha technikailag nézzük, mert ezek a festett hátterek egyszerűen lenyűgözőek, nem a realitásra törekednek, de pont ezért adnak fantasztikus vizuális élményt. Szokatlant, de fantasztikusat.

De vissza a sztorira: nekem ez egy gyermektelen pár története, akik az erdőben találnak egy kisbabát, és ennek nagyon megörülnek. Olyannyira, hogy mindent megadnak, és a legjobbat akarják neki (palotaépítés, jómódú udvarlókhoz ragaszkodás). És olyannyira, hogy úgy érzik, a gyermekévei szinte azonnal elteltek (gyors növekedés). De azt is tudják, hogy a lány halálos beteg, és nincs sok ideje hátra (ezért utasítja el az udvarlókat, ezért akar visszamenekülni a régi barátaihoz, és ezért törődik bele a sorsába egy ponton).

princess-kaguya.jpg

És a halál el is jön érte, hiába mondja a nevelőapja, hogy megvédi (katonákkal), nem tudnak mit tenni, Buddha, és a haverjai (egy egyébként nagyon fülbemászó score kíséretében) ledzsalnak az égből érte, és elviszik. Hiába szeretne még egy kicsit maradni, érzelmeket, érzéseket átélni, már nem teheti. Szóval igen, én ezt egy végtelenül szomorú, de sajnos életszagú sztoriként éltem át (no nem a mese közben, csak a legvégén raktam így össze a képet), ami persze lehet, hogy nem szándékos, mindenesetre nekem ezzel a plusz töltettel sokkal jobban átjött, mint ahogyan addig tűnt...

Úgyhogy kifejezetten tudom ajánlani azoknak, akik nem komálják, de szeretnék szeretni ezt a műfajt. Nem ettől fogják megszeretni, de talán egy lépéssel közelebb kerülnek a céljukhoz, úgy, mint én.

Lisztes

The Tale of the Princess Kaguya az imdb-n

The Tale of the Princess Kaguya előzetes

8 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr757115041

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.02.02. 23:30:17

Ghibli műveket sürgősen pótolni!!!! :)

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2015.02.03. 09:20:49

@Levente B.: Igyekszem :) De ilyenkor év elején egyszerűen lehetetlen :) A mások toplistáiból összegyűjtött, nálunk mozikba el nem jutó filmek mellett végig "kell" nyálaznom magam az Oscar-filmeken, meg már több, mint fél éve belekezdtem a háborús filmek kimaxolásába, jönnek folyamatosan az új premierek, na meg persze néha csak úgy lazításként is nézni kell filmet... De igen, a Ghibli, meg úgy egyébként a távolkeleti cuccok az egyik legnagyobb hiányosságaim.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.02.03. 16:55:10

@lisztes:
Nagy Ghibli őrült vagyok, ami hazai piacon megjelent azt megvettem, egy pár pedig külföldről van meg. Sok élőszereplős ázsiai filmem is van, mondhatni a kis gyűjteményem 30% ebből áll. Illetve, japán animeket néztem rengeteget, most egy sorozatot nézek minden este 2-3 epizóddal. Anno volt, hogy egy vasárnap bedaráltam egy 26 részes darabot. Egyébként a Ghibli bejelentette, hogy Miyazaki visszavonulása miatt szüneteltetik a gyártást, mivel a mester távozása miatt úgymond vezető nélkül maradtak. Csak ne maradjon ez így :(

mojoking77 2015.02.03. 18:40:18

@lisztes: Csak ovatosan azert, naluk is volt egy ketto, ami alatta van az elvarasoknak.
En az IMDB Top250 mararonom reszekent ragtam at magam 4-5 filmjukon.
A Chihiro szerintem egy borzasztoan tulhype-olt mese, kicsit az Alice Csodaorszagban, egy kis japan tarsadalomkritikaval megfuszerezve. Ennel talan egy gyengeb van a Tororo cimu, en hulye meg pot azt valasztottam, hogy felesegemnek megmutassam az animet, varhatom mig meg egyszer a kozelebe megy.
Ennel egy fokkal erdekesebb volt a Vandorlo Palota, a Vadon Hercegnoje mar kimondottan tetszett,a Szel tamad is egy kellemes csalodas volt, de a "csucs" egyertelmuen a Szentjanosbogarak Sirja. Par hete olvastam egy hozzaszolast valakitol, aki azt irta, hogy egy napja latta, de meg mindig a hatasa alatt van. Legszivesebben valaszoltam volna neki, hogy nagy a baj, mert en mar tobb mint egy eve, es meg mindig.
Azert vigyazva vele, es keszitsd fel lelkileg magad es parodat is elotte. Nem lesz egy egyszeru utazas.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2015.02.03. 19:20:41

@mojoking77: Szerintem asszonyt fegyverrel sem tudnám rákényszeríteni ezekre a filmekre. Meg az a baj, hogy a háborúsokra sem. Sajna annyi szabadidőm meg nincs nélküle, ezért haladnak ezek a projektek csigatempóban :) Mondjuk engem egyre jobban érdekel a téma, sokat számít a két éves aktív blogolás, nagyon kitágítottam a látóteremet. Próbálkoztam a Távol-Kelettel tavaly is doggfather ajánlására (Emésztő harag, Túl a haragon), de végül elsikkadt a projekt. És még Kurosawa is hátravan :)

@Levente B.: Irigyellek :) Sajna ez a világ tőlem mindig távol állt, de igyekszem pótolni a legfontosabbakat az elkövetkező években.

Levente B. · combatant.blog.hu 2015.02.03. 19:23:32

Cs@lisztes:
Megjegyzem 14 évesen a Neon Genesis Evangelionnal kezdtem. olvas utána és rájössz miért ragadtam le az animenel. :)

Tengeri csiga 2015.02.03. 19:36:58

Érdekes olvasni, hogy mennyire másként értelmezhetik mások ugyanazt a történetet. Nekem egyáltalán nem a gyermektelen pár és a gyermek története a mese, hanem inkább az emberek a "jó életről" kialakított elképzelésének a korlátoltságáról szól. A szülők azt gondolják, azzal teszik a legjobbat a gyermeknek, ha mindent megadnak neki, már ami az anyagi javakat illeti. Míg a gyerek sokkal nagyobb örömét leli az "egyszerű" dolgokban, mint a természet, a barátság, a művészetek. Az apa észre sem veszi, mennyire boldogtalanná teszi a gyereket és a feleségét is a nagy fényűzés, mert csak a saját ambícióit kergeti. A feleség csendben tűr, bár nem találja a helyét az idegen környezetben, és a gyermek sem lázad fel, még akkor sem, amikor felismeri, hogy neki más élet jelentené a boldogságot.

mojoking77 2015.02.04. 08:20:39

@lisztes: "És még Kurosawa is hátravan :)"
Az oreggel csak ovatosan. Olyan mint a meszkalinos gomba, nagyon ra kell hangolodni, hogy az ember elvezni tudja. A het szamurajt peldaul imadtam, de azt nagyon kipihenten, egy kellemes vasarnap delutan neztem vegig, de pl a Vihar Kapujabant alig birtam vegignezni, pedig sejtettem hogy jo lesz ,ertekeltem, de nem sikerult elveznem.A testort meg pont tegnap elott neztem meg. Nagyon jo, csak Sergio Leonere lettem egy kicsit merges. Bar o soha nem is tagadta, hogy mi volt az egy mareknyi dollar ihletoje...
süti beállítások módosítása