Lisztes megmondja a tutit

III. Corvin moziéjszaka: 4.) A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt

2014. június 20. 15:00 - lisztes

A "Döcögős".

Az éjszaka legnagyobb csalódása, ami persze nem egyenlő a legrosszabb filmmel, mert az utolsónak jött... De erről majd a következő részben. Szóval valamilyen rejtélyes okból kifolyólag én ettől a filmtől sokat vártam. Megfogott az előzetes (hozzá kell tenni, hgy az tényleg jó), bíztam benne, hogy az eredeti regény nem véletlenül ilyen sikeres és bíztam a skandináv humorban, bár annak - Az eltűnés sorrendjében alapján - a fekete, morbid válfaja áll a legjobban az északi népeknek, nem az ilyen tévedések/véletlenek vígjátéka.

HYOM_Elephant_WEBSITE.jpg

Ez a film indokolatlanul hosszú. Aláírom, negyedik, éjjel 1:30-kor kezdődő vetítésként sajnos az éjszaka legrosszabb, holtpontot elérő szakaszában érkezett, de ha jól sikerült volna, könnyűszerrel átbillentett volna ezen az intervallumon. Ehelyett azonban egy elnyújtott, mérsékelten vicces, ultrabalfasz gengszterekkel operáló kabaréelőadást kaptunk, amit időről időre megszakít egy kis múltba révedés - csak tudnám, hogy minek. Mármint értem én, hogy a regényben ez tök jól működik, csak filmen kurvára nem.

A történet arról szól, hogy van ez a százéves ember, aki kimászik az ablakon és eltűnik. Méghozzá egy nagy rakás pénzzel, amit szenilitásának (?) hála lenyúl egy hascsikarással küzdő gengszterpalántától. Persze a lábakélt pénzt a tulajdonosai vissza akarják szerezni, de mivel, ahogy említettem volt, balfaszok, ezért rendre megjárják. Eközben főhősünk kiegészülve az egyik elhagyatott kisváros vasutasával, egy nyomi csávóval, aki fél felnőni és egy nagyszájú tökös csajjal próbálja túlélni a kalandokat úgy, hogy közben mindenki más meghal körülöttük.

222159_800x600.jpg

Ezt a történetszálat pedig időről időre megszakítja egy-egy visszaemlékezés: főhősünk ugyanis 100 éves, így olyan sok mindent már nem csinál a jelenben, de "kárpótolván" a nézőket bemutatják nekünk a sokkal érdekesebb fiatalkorát. És ez sokszor valóban érdekes, de valahogy mégsem éreztem úgy, hogy a film szükségszerűen "filmes szerkezete" ezt jól viselné. Értem én, hogy a regény is hasonló struktúrát követ, viszont ami papíron jó, a vásznon egyáltalán nem biztos, hogy ugyanúgy hat: ergo ez egy rossz, vagy inkább egy felesleges adaptáció...

Na de ne csak rosszat mondjak: az abszurd humor ott van a szeren, a közel két órás játékidő bőven kínál alkalmat arra, hogy elröhögjük magunkat. Paradox módon ebben pont az általam az előbb sárba tiport visszaemlékezős jelenetek jeleskednek. A történelmi kitekintő, a nagy személyiségek elé, emberközelről beállított görbetükör szinte végig hibátlanul működik. De a főszereplő korai életének fikciós, robbantgatós szála is tartogat bőven emlékezetes momentumokat.

szazeves-ember-aki-kimaszott-az-ablakon-es-etunt-05-r.jpg

A már említetteken túl három gyenge pontot emelnék ki: 1, A nyomozós szál. Nem vicces. És ezt megfejelve indokolatlanul sok percet pazarolnak az idióta rendőrre, akit mintha csak egy francia vígjátékból szalasztottak volna. És ez nem dicséret. 2, Az idióta mellékkarakterek. Értem én, hogy sok karakter mozgatásánál könnyen behatárolható jellemvonásokra van szükség, emellett a film a néző megnevettetését is kitűzte maga elé célként... Vagyis annak az ominózus jellemvonásnak viccesnek kell lennie, de a nyomi csávó, a beszédhibás bűnöző, vagy Einsten idióta ikertestvére nagyon csúnyán mellémentek.

És végül a legsúlyosabb probléma: 3, A passzív főszereplő. Oké, egy 100 évestől nem vár sokat az ember, de ha a film már ragaszkodott hozzá, hogy minden 5. percben visszaemlékezzünk valamire az életéből, ott illet volna legalább némi aktivitást erőltetni a karakterére. Mert az bizony csak ímmel-ámmal sikeredett. Ez így összességében inkább hasonlított egy kínos magyar "bohózatra", semmint egy igényes vígjátékra.  És ha már magyar, meg vígjáték...

276222_galeria_a_szazeves_ember_aki_kimaszott_az_ablakon_es_eltunt__10_.jpg

Akkor az embernek a film nézése kapcsán, ha másért nem is, a magyar hangok miatt biztosan eszébe jut az Üvegtigris (Rudolf Péter, Csuja Imre, Szilágyi Tibor). Rudolf Péter szinkronhangként egy-két kivételtől eltekintve (Michael J. Fox) kifejezetten rossz (annak ellenére, hogy az egyik legtehetségesebb magyar színész). Most sem éreztem túl jó választásnak a főszerepre, de nyilván ez már nem a film, hanem a minden más szempontból korrekt magyar változat hibája...

Lisztes

A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt az imdb-n

A százéves ember, aki kimászott az ablakon és eltűnt előzetes

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr596352457

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

!Márk! · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.06.20. 16:29:17

Én is írtam már korábban a filmről. Nekem összességében tetszett, de én is kiemeltem, hogy a múltidézésnek semmi jelentősége nem volt. Tudom, hogy a regény ilyen felépítésű, de a filmben semmi párhuzam nincsen a jelen és a múlt között. Csak véletlenszerűen megszakítják a fő szálat a múltidézések.

Demokratikus Koalamackó 2014.06.22. 23:11:50

Ez a film valahol félúton van a Forrest Gump és az Aaltra közt. Inkább laza vasárnap esti DVD kategória, de élvezhető...
süti beállítások módosítása