Kb. annyira ismeretlen a popkultúrában, mint amennyire a forgatókönyvírónak volt az, mielőtt megnyitotta a Vlad Tepesről szóló cikket a wikipédián, és a valós események köré megpróbált egy fantasy-sztorit rettyinteni. Bram Stoker 1897-ben ugyanis valóban a karóba húzásairól, és más válogatott kínzásairól ismert Vlad "Dracula" Tepesről mintázta meg a horrorirodalom egyik legnagyobb hatású alakját, de persze mondanom sem kell, hogy a valóság és az író fikciója között nagyobb a szakadék, mint ide a Hold.
Kicsit több, mint 5 éve már, hogy a Disney elkezdte ezt a franchise-építésnek nevezett, kicsit spanyolviasz-szagú tevékenységét, amit azóta a többi stúdió is majmolni szeretne. Maga a Miki egeres stúdió is folytatja a Marvel mellett a Star Warsszal, jön a Warner a DC képregényekkel, a 20th Century Fox és a Columbia (Sony) a náluk lévő Marvel jogokkal... Úgyhogy nem meglepő, hogy a Universal is meg szeretné fejni az ő tulajdonukban álló szörny-felhozatalt (amivel persze probléma, hogy PG-13-nál kellene maradni ugye).
Első állomásnak Az ismeretlen Drakulát szánták (emlékeztetőül: a Disneynél ez A vasember, a Warnernál pedig Az acélember volt), és ha ezt a franchise-építősdit annyira gondolják komolyan, mint ezt a filmet, akkor nagy gondok lesznek. Nem csupán amiatt, hogy nem költöttek sokat az effektekre (bár az sem ártott volna, ha világraszóló sikert akartak), hanem amiatt is, hogy erre a forgatókönyvnek nevezett misztikus papírlap-gyűjteményre is csak a minimum figyelmet fordították.
Vlad Tepesnek 1000 fiút kellene adni fejedelemségéből a török janicsár-hadseregbe Magyarország ellen, de főhősünk ezt szeretné elkerülni. Miután gyerekkori barátja, Mehmed szultán pöcsként viselkedik vele, megmászik egy magas hegyet, hogy megkérje a barlangjában lakó, a Római Birodalom kora óta ott vegetáló szupererős szerzetet, hogy segítsen a török elleni harcban. Kap egy egész korrekt alkut, amit persze (óriási nagy spoiler következik) végül nem tud betartani, ezért jól megszívja: örök élet, vérszomj, ilyesmik.
A "Ki a tököm az a Gary Shore?" kérdésre nincs épkézláb válasz: a film rendezője, igen. Nem egy Nolan, szóval a Dracula: Begins nem úgy sült el, mint 9 évvel ezelőtt a sötét lovag eredetsztorija. Inkább úgy, mint az Underworld-filmek. Minél több látványelem minél kevesebb pénzből, logikátlanságok tömkelege csak azért, hogy felületesen szemlélve úgy tűnjön, hogy működik a sztori. Mindez PG-13-ra herélve - csak annak örülhetünk, hogy a téma miatt óhatatlanul megjelenő vérnek nem kék volt a színe.
A másfél órás filmben nincs sok idő semmire, mégis unalmas, amikor megpróbál komolyan drámázni. Vlad figurája sosem kerül igazán közel a nézőhöz, hiába próbálja a forgatókönyv vért izzadva (érteeed) megkedveltetni, és más megvilágításba helyezni az igazi Vladról "köztudott" dolgokat. Egyrészt ez a szkript hibája is, mert egyszerűen hiába az igyekezet, kisiklik, másrészt pedig Luke Evans sem képes felnőni a feladathoz. Egy percig nem volt olyan érzésem, hogy egy karizmatikus, sok kemény komprumisszumot meghozni kényszerülő vezetőt látok a vásznon.
A harcjelenetek olyan csúnyán agyon vannak vágva, hogy én kérek elnézést érte. Igaz, még mindig ezek néznek ki jobban, mert (paradox, de) itt legalább nem látunk semmit. Amikor valami totál következne, nagyon erősen kibukik az effektek "olcsósága". Feszültség meg sehol, lévén Draculából konkrétan egy Superman lesz, akinek a kriptonitja az ezüst, de ezt természetesen egyedül a főellenség, a szultán tudja - bár azt nem magyarázták meg, hogy honnan. A végső összecsapás - többek között emiatt is - így aztán baromira erőltetettnek tűnik.
Az ismeretlen Drakula egyetlen szerencsére velem az volt, hogy nemrégiben volt "szerencsém" az Én, Frankensteinhez, és azt kell, hogy mondjam, ez ahhoz képest egy Kubrick-szintű mestermű. És valóban, ha nem sok elvárással ülsz be rá (az előzetesek alapján nincs is miért elvárásokat fűznöd hozzá), akkor "egynek szódával elmegy". De visszatérve a bevezetőben megszellőztetett franchise-építősdihez: Az ismeretlen Drakula nem túl erős alap hozzá. Sajnos.