Lisztes megmondja a tutit

Liza, a rókatündér / Liza, the Fox-Fairy (2015)

2015. május 11. 15:00 - lisztes

Lehet, hogy pont én voltam a 100 000. nézője a filmnek, hiszen épp azon a napon váltottunk rá az asszonnyal jegyet, mert sikerült rábeszélnem, hogy ezt a magyar filmet érdemes lesz megnézni moziban (azóta már megdöntötte Hajnal Tímeát is!). A vicces az, hogy ő elképesztően élvezte, és nagyon tetszett neki, míg nekem már kevésbé. Lehet, hogy ez azért van, mert az első trailer után teljesen felspanolódtam, hogy "végre valami eredeti, valami merész, ami ráadásul még magyar is!" - nos, magyarnak magyar, csak ezt most negatív jelzőként használom.

liza-a-rokatunder-banner-01.jpg

450 000 000 - ilyen sok pénzből készült, elég sok huzavona után. Volt szó skandináv pénzekről (a dán, japán származású főszereplő megmaradt onnan, de végül a producerek visszaléptek), meg egyébként is: azért ennyi pénzt már nem szívesen dob ki az állami gépezet egyetlen egy filmre. Főleg úgy, hogy a 9. héten láttam, és akkor haladtunk át a 100 000. nézőn! Az átlag 800 Ft-os jegyárbevétellel számolva (nincs még ennyi sem) is csak 80 milka - és az ilyet idehaza már sikerfilmként aposztrofálják!

De ezzel persze nem az alkotókat támadom, csupán egy szomorú képet festek a jelenlegi honi helyzetről. A feleennyi lakosságú Norvégia is messze jobb látogatottsági adatokat produkál saját gyártású filmjeinél, mint mi, és akkor még nem beszéltem a Fák jú, Tanár úr! (Németország), vagy a Nyomtalanul (Dánia) irdatlan sikereiről saját hazájában. Persze itthon is egyre több a jól elsülő próbálkozás, és a Liza is egy közülük, csak éppen nem az én szememben:

liza_a_rokatunder.jpg

Unom már, hogy ha magyar film, akkor csöcsök. Mindegy, hogy nincs semmi értelme, hogy benne legyenek, a lényeg, hogy csöcsök. Egy ilyen, alapvetően ártatlan, meseszerű történetbe ugyan miért kellett beleerőszakolni a csöcsöket? Félreértés ne essék, férfiből vagyok, és nem a látványuk miatt panaszkodom, csak a funkciótlanságuk miatt. És mellékesen megjegyzem, hogy a szocializmusban játszódó filmeket (még ha meg is van egy kicsit bolondítva mindenféle kitalált dologgal) is rettenetesen unom már. Pedig olyan sok magyar filmet nem is nézek.

A történet - nem meglepő módon - Lizáról szól, aki az egykori magyarországi japán nagykövet mozdulni is alig tudó feleségét ápolja napi 24 órában. Liza aranyos lány, de nincs magánélete, se sok pénze. Ellenben van egy "barátja", akit csak ő lát: Tomy Tani, a halott japán popénekes szelleme. Eléggé beteg, mi? Miután az ápolt néni meghal, Lizára hagyja a házát, aki elkezdene pasizni, de minden férfi elhalálozik körülötte, akinek megtetszik, szóval nagyon úgy néz ki, Lizából a japán mondák egyik ismert figurája, rókatündér lett!

2.jpg

Az alapfelállás nagyon tetszik. Szimpatikus, hogy más népek kultúráját vegyítik a hazaival, így hozva létre valami újat (még fülbemászó kamu popslágert is írtak hozzá!). A mikrokultúrákon való viccelődés (pl.: Zoltán zászlós a finn westernzene egyetlen hazai rajongója, és hasonlók) működik. De ez általánosan is elmondható a filmre: a fekete humort eltalálták, Reviczky Gábor minden szava arany - egyedül talán a sztereotipizálásból van sok, illetve a nagyon abszurd dolgok (Cserna Antal különös ízlése az asztalnál) mennek egy kicsit félre.

Oh, és még valami: A Tomy Tanihoz kapcsolódó tök felesleges, pár másodperces, de a filmet megakasztó, és bizonyosan nem túl olcsón leforgatott "poénok". Olyan kár érte, hogy ilyesmivel taszítanak ki a film világából, újra a moziszékben ülve találva magamat. Ujj Mészáros Károlynak itt még lenne hová fejlődnie, bár biztosra veszem, hogy már így is elég sok kompromisszumot kellett kötnie, és sok mindenről le kellett mondania, hogy a Liza elkészüljön. És a csalódottságom ellenére is örülök, hogy elkészült.

cinemani-liza-a-rokatunder1.jpg

Mert a filmnek van egy jól megfogható, könnyen átélhető üzenete, miszerint: egy kapcsolat halálra van ítélve, ha csak az egyik fél szerelmes, ha valaki nem tiszta szándékkal közeledik a másikhoz. Szeresd azt, aki megérdemli, és ne azt, akit szeretnéd, hogy megérdemelje. Mert rövid távon lehet, hogy jól jársz, de hosszútávon semmiképp sem (copyright by Oravecz Nóra). És persze, ha már megvan az a bizonyos kapcsolat, akkor sem szabad eltunyulni. Egy kapcsolatért folyamatosan küzdeni kell, és ilyenkor gyakran szerez újabb, és újabb sebeket az ember. De ettől szép ez az egész. Meg persze a finn westernzenétől.

blog_lisztes.png

blog_imdb.png

blog_elozetes.png

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr797447974

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lova 2015.05.12. 11:14:38

Elfogadom a véleményed, még akkor is ha teljesen más, mint az enyém, de nagyon nem értek vele egyet. Nekem nagyjából az Indul a bakterház óta az első magyar film ami igazán tetszik. Szerintem eredeti, könnyed, nem erőltet semmilyen klisét vagy filmes eszközt és szórakoztató. Nem szeretnék 'az egymilliárd légy nem tévedhet' érvrendszerrel élni, de a magyar és a nemzetközi fogadtatása is igen jó volt (és még viszik erre-arra ezután is).
Nem értem miért mondod, hogy csöccsel próbálják eladni, én egy fedetlen kebelre sem emlékszem, legalábbis nem "lógott ki"(hehe) a történetből ilyesmi. Szemben például a Hasutasok végtelenül kínos jelenetével, ahol Hernádi Judit fedetlen mellét láthattuk és ott az film egész promóját erre a bal mellre építették fel. Na AZ gáz volt. Én itt ilyenre nem emlékszem. Kifejtenéd mire gondolsz, ha már a felütése is ez a cikknek?
Szintén nem értem, miért fontos ebből a filmből (pont egy vígjátékból!) az üzenetet kiemelni, mint pozitívumot. Ha üzenetre vagyok kíváncsi Tarr Bélát nézek vagy Szabó Istvánt. Itt egy japán popsztár szelleme öli a fiúkat a szerencsétlen szerelme körül. Heló, ez az alaphelyzet annyira abszurd, hogy nagyon nehezen látok bele bármilyen "üzenetet". És ha van is, akkor sem hiszem, hogy egy fekete komédiát az alapján kell leginkább megítélni.
Szóval a véleményedet tiszteletben tartva szerintem ez az elmúlt húsz év legjobb magyar vígjátéka (ha nem filmje!) és még ha drágára sikerült is, szeretnék még sok ilyenre elmenni moziba.

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2015.05.12. 11:29:23

@Lova: Én is tökre örülök a sikerének, még ha a filmben csalódtam is.

A mellekről:
A nyitóképsorokban például Balsai Móni melleit csak a kiírással takarják el, miközben fürdik - ez persze nem a legdurvább, cak abszolút nem illik oda, lévén egy ártatlan, visszahúzódó lányt kell(ene) bemutatni. Nem prűdség miatt írom (egyáltalán nem vagyok az), hanem azért, mert teljesen szituációidegen.

Egyébként pedig Gubik Ági jeleneteire céloztam például:
youtu.be/JALDIrbyIeA?t=91
(a trailerben ez csak 1-2 mp, a filmben takarás nélkül mutatnak mindent, hosszabban, és emlékeim szerint többször is (mellette van még egy nő pucéran, akinek a férje aztán felbéreli Szabó Győzőt, hogy...)

Nem írom azt, hogy tanulság minden filmbe kell, de elég sokszor van így. Ez a vígjátékoknál egyébként is általános (nem a paródiáknál), és általában arra megy ki a dolog, hogy milyen jó, hogy vannak barátaink/szerelmünk, merjünk változtatni, új dolgokat kipróbálni, élni, stb. Ez az Amerikai pitétől elkezdve a Trópusi viharral folytatva a Három amigóig mindenhol megtalálható. És tök jó, hogy a Lizában ezt ilyen jól beleillesztették a koncepcióba.

Lova 2015.05.12. 11:54:52

Köszi, így már világos, hogy mire gondoltál. Na erre mondtam, hogy ez nekem nem lógott ki a filmből. és szerintem a trélerben is inkább vicces volt mint erotikus, ahogy a az ugráló felirattal kitakarták az ugráló melleket :)

Egyébként ha már üzenet, akkor nekem inkább az jött le, hogy a kitartás és alázat hosszú távon meghozza a gyümölcsét: Liza végtelen türelemmel és alázattal viseli a tragikus kanyarokat az életében és a film végére el is nyeri a jutalmát és megtalálja a boldogságot.

Kyria 2015.05.12. 13:50:23

@Lova: Én is elfogadom a véleményed. Számomra azonban konkrétan borzalmas volt. Egy pocsék ötlet villámgyorsan felejthető kivitelezése, ami megmaradt, az csak a düh, hogy hallgattam a kritikára és bedőltem, hogy ez tényleg jó. De menjünk sorban: a vígjátékon általában nevetni szoktak, ám én ezen a filmen inkább sírtam volna. Egy 30 éves normális nő nem hisz ilyen hülyeségben, még ha szürreálisak akarunk lenni, akkor sem. Számomra a lehetetlen alapötletet roppant gyenge színészi játék (Schmied Zoltán szabályosan szenvedett, de Reviczky is roppant halvány volt, a címszereplőnek pedig a naiv nézésen kívül nem sok dolga akadt), néhol gusztustalan (mint pl. szegény Molnár Piroska lábai, vagy Cserna Antal "étkezése"), néhol csak szimplán szánalmas (mint pl. a lakásbelső, még ha a 70-es évekre akart is visszautalni), ráadásul nevetségesnek látszani akaró, de inkább erőltetett (mint pl. a Mekk Burger) felvételek tolták a még pocsékabb végeredmény felé. Poént én egy szálat sem bírtam felfedezni, az egész egy öncélú, unalmas, véghetetlenül sivár munka volt. Nem szoktam magyar filmeket nézni, de most adtam egy esélyt és elmondhatom: kár volt. Ja és a csöcsök tényleg kilógtak - ami engem különösebben nem zavart, mert szépek voltak, csak röhejes, hogy magyar film enélkül nem létezhet - bár vélelmezem, a férfi nézőkre apelláltak (a Kedvesem is lelkesen gyönyörködött bennük).

Lova 2015.05.12. 15:34:30

Régi igazság, hogy "minden filmbe kell egy dramaturgiai funkció nélküli férfisegg" (vagy női mell - a szerk.)
www.youtube.com/watch?v=TO2qexSXT6A

Analking Skywalker 2015.05.12. 19:52:02

Ez a film jó, tényleg jó. Az egyetlen problémája, hogy nagyon szűk az a korosztály, amelyik valóban értelmezni tudja, illetve, hogy túlzottan épít a jelenre, pár éven belül érthetetlenné válik. Kicsit olyan, mint az üvegtigris 1. része, ami akkor, amikor kijött, akkor volt ütős, azóta eltompult az éle.

Morrancs 2015.05.13. 09:31:54

@Analking Skywalker: Negyvenen túl együtt néztem a kamasz gyerekeimmel a filmet, Mindenkinek tetszett. Ez azért elég tág korosztály. És szerintem a nálam idősebbek is értik. A fiam azóta a film zenéjét hallgatja naponta, és erről a történetről beszélgetnek a lányommal.
süti beállítások módosítása