Lisztes megmondja a tutit

Kész katasztrófa / Trainwreck (2015)

2015. szeptember 01. 16:00 - lisztes

Így közel egy hét távlatából szemlélve az eseményeket érdekes dolgot figyeltem meg. Míg az USÁ-ban kasszasikerként, és ami jelen esetben fontosabb: kritikai sikerként robbant be Amy Schumer első filmje, addig idehaza alig köszörül - az előjátszásokkal együtt is csak 11 000 nézőre futotta tőle, ráadásul a filmes véleményformálók jó része sincs elragadtatva a látottaktól. Míg a Vakáció ottkint nem érdekelt senkit, és szinte csak negatív kritikákat kapott, viszont idehaza elég jól kezdett, és érdekes módon rendre jelennek meg pozitív kritikák...

11189960_ori.jpg

Szerintem tanulságos jelenség az, hogy egy hazai blogger/filmkritikus mennyire képtelen elvonatkoztatni attól, hogy a tengerentúlon hogyan kezelik a filmet: úgy ülünk be rá, hogy 1) ez mocsok jó lesz (és egy kicsit csalódni fogunk, ami kicsapódik az írásunkban), 2) ez biztos sz*r lesz (aztán meg jól érezzük magunkat, és végül pozitívan nyilatkozunk róla). Pontosan ez a helyzet most a Kész katasztrófa és a Vakáció esetében, és én nem az alapvetően más ízlésre, hanem szimplán arra fogom, hogy a külföldön előre meghatározott koordináta rendszer nélkül szinte már nem is tudunk véleményt alkotni.

Ami azért "káros", mert egy ilyen, alapvetően igényesen megírt, és szórakoztató filmet sz*rabbnak állítunk be, mint a teljesen változó színvonalon összehordott poénokkal operáló remake-reboot-sequel Vakációt. Az egyetlen szerencse annyi, hogy idehaza a kutya sem olvas filmes sajtót, vagy ha mégis, nagy ívben tojik az ott megfogalmazott véleményekre (és ezzel most adtam egy pofont a fenti 3 bekezdésnek), így mai filmünk bukása mégiscsak szimplán annak tudható be, hogy "ki a f*szom az az Amy Schumer?"

169689_1438086587_0522.jpg

A nyugati újgazdag értelmiségi vígjátékok first world problematikái idehaza csak ímmel-ámmal működnek (azóta sem tudom átélni a 40 és annyi komoly dilemmáját, miszerint a gázos pénzügyi helyzet miatt az EGYIK kocsit el kell adnia a családnak), így a Judd Apatow-féle, kint már brandként működő filmek rendre nem találják a közönségüket. A Kész katasztrófával is ez a helyzet (azért lássuk be: az, hogy Amy egy magazinnak írt sz*ros portrén hónapokat dolgozik, idehaza nem életszerű), amit tetéz, hogy a forgalmazó meg sem próbálta úgy eladni, ahogy esély is lett volna rá, hogy megvegyék: csajos vígjátékként.

Ha nagyon le akarom egyszerűsíteni, a Kész katasztrófa nagy "találmánya" (bár egyáltalán nem vagyok benne biztos, hogy ezt már nem játszották el korábban 10 másik filmben), hogy megfordítja a klasszikus romantikus vígjátékok nemi szerepeit. Itt most a csaj az, aki nem párkapcsolat-párti, bulizós, élvhajhász (ezt most a hedonista magyar megfelelőjeként használom, mert csak), míg a csávó szeretne már megállapodni, sokkal kimértebb, nyugodtabb típus, amiből persze sok-sok vicces szituáció fog kerekedni.

ht_trainwreck_still_mm_150717_16x9_992.jpg

Amy stand-upos múltja nagyon érződik a filmen. Van olyan karakter (a koldus), aki lényegében az utcán nyomja a show-t, akárhányszor csak a vásznon van, de egyébként is általánosan elmondható, hogy a szereplők zöme kifejezetten viccesen beszél, és látja a világot (a másik fele pedig olyan, akit lehet cikizni). Ez sajnos kicsit egysíkúvá is teszi a filmet, amit tulajdonképpen csak Bill Hader orvosfigurája, és Brie Larson hugica-karaktere tud valamelyest tompítani.

Sok a cameo megjelenés (Marisa Tomei-nek és Daniel Radcliffe-nek hála a túlművészkedett indie-filmek is megkapják a magukét), van 1-2 sztársportoló (LeBron James szerintem sokat köszönhet a magyar szinkronjának, mert egyébként nem mozog túl otthonosan a kamera előtt, hiába játssza saját magát), és Tilda Swinton életében valószínűleg először és utoljára végre jól néz ki, ráadásul olyan szerepet kapott, amiben kedvére szórakozhat - és ezt meg is hálálja.

trainwreck-amy-schumer-john-cena-judd-apatows-movie-review-2015-romantic-comedy.png

A humor fő forrásai a sztereotípiák, vagy azok kifacsarása, rengeteg popkultúrális utalással megfűszerezve. Apatow-vígjátékhoz hűen a játékidő ismét 2 óra felett van, de most egy szakaszt leszámítva (a kötelező szakításos részről van szó természetesen) nem érződik vontatottnak a film. Szókimondó, kicsit már-már túlzottan is sok szexszel nyomuló, inkább csajos vígjáték, amin asszony is, én is, sőt, a Vox nyereményjátékának egész közönsége meglepően jól szórakozott. Emiatt a tapasztalatom miatt merem csak bátran ajánlani mindenkinek, aki egy kicsit is otthon van az USA kultúrájában, és a filmek világában. És fuck yeah, Billy Joel.

01blog_lisztes.png

02blog_elozetes.png

03blog_imdb.png

04_blog_mafab.png

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr627749036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2015.09.01. 17:58:50

Én egyre inkább azt veszem észre, hogy a amcsi véleményvezér kritikusok (értsd: akiknek a véleménye eljut hozzánk is) szemében aduász, ha egy filmtől nagyon okosnak fogsz tűnni. Az ilyen Vakáció-stílusú darabok kivétel nélkül esélytelenek náluk, de a New York-i, harmincas, egyedülálló újságírónál tökéletesen be fog találni a New York-i, harmincas, egyedülálló újságíró története, és ódákat fog zengeni arról, hogy milyen mély gondolatokat tudott előásni a témában. De egyáltalán, már bőven elég, ha egy ilyen hozzáállás sugárzik a filmből. Ezért van az összes nézhetetlen v csak simán érdektelen fesztiválsiker (ld. Z for Zachariah, Cop Car) is az egekig magasztalva (vagy akár mondhatnám Az ajándékot is, amely azért szintén nem volt annyira úttörő, mint amennyire imádták), aztán amikor végre mozikba kerülnek, jön a döbbenet, hogy ezért volt oda mindenki?
Itthon azért szerintem kicsit változatosabb a társaság, jobban mondva változatosabb emberek kerülnek a szemed elé, akik azért nem ennyire homogén véleményeket fogalmaznak meg.

hatar.comment 2015.09.02. 10:57:40

A változatos vélemények jegyében: mindenféle előítélet nélkül ültem neki a filmnek. Semmiféle leírást, kritikát, kommentet nem olvastam róla előzóleg. 60 percig bírtam, erőlködtem, próbáltam befogadni. Nem ment. Számomra ez egy extrém ordenáré film. Finoman fogalmaztam ... Sem a főszereplő, sem a többi szereplő nem jött be. Nem láttam értelmét, hogy tovább nézzem.
süti beállítások módosítása