Lisztes megmondja a tutit

Hajsza a győzelemért - Lisztes megmondja a tutit

2013. október 12. 15:00 - lisztes

Meglepően (számomra mindenképp) kedvező kritikákat kapott Ron Howard Forma 1-es eposza, így mihamarabb szerettem volna pótolni, amire az idei moziünnep kiváló lehetőséget biztosított. Egyrészt relatíve olcsó jegyáraknál (490 Ft-nak azért jobban örülne az ember) megnő a mozizási kedv, másrészt pedig a rendezvény köré szervezett plusz programok egyikét (szinkron vs felirat vita) pont ennek a filmnek az egyik MOM Parkos vetítésére helyezték, így az indok is megvolt hozzá, hogy az asszonyt is elrángassam.

1119280805_1380296298.jpg

Persze nem éppen csajos filmről lévén szó előtte még beiktattuk Richard Curtis utolsó rendezését, az Időről időre-t, nem mintha arra csak muszájból ültem volna be... Épp ellenkezőleg. De mellé nem is találhattunk volna nagyobb kontrasztot a James Hunt és Niki Lauda 300km/h-ás farokméricskélését bemutató, eddigi legjobb Forma 1-ről szóló filmnél. Eddigi legjobb - nem mintha olyan sok készült már volna. Amcsiországban a Nascar dívik, szóval Hollywoodban meredek húzás ilyesféle mozikra pénzt adni (ez meg is látszik a Hajsza a győzelemért nem túl fényes USA szereplésén).

A történet a 70-es években játszódik, ahol világraszóló csatát vívott egymással James Hunt és Niki Lauda - legalább is a forgatókönyv ezt sugallja nekünk. Valóban izgalmasabb lehetett még akkoriban a Forma-1, nem voltak ritkák a halálesetek sem és talán még a témában kevésbé jártas nézők is tudják, hogy maga Lauda is elszenvedett egy súlyos balesetet, amiben elég durván megégett. A film is ezt az időszakot járja körbe, amikor még mindkét szereplő szeme előtt kizárólag a világbajnoki cím megszerzése lebegett. Bármi áron...

Rush-2013.jpg

A legfontosabb kérdés, ami az átlagnézőben felmerül a koncepció megismerése kapcsán: Mennyire Forma-1-es a film? Mennyire van szükség Forma-1-es történelmi tudásra, mennyire fontos az, hogy ismerjük a sportot, hogy rajongjunk érte? Én ismerem, kedvelem, de mostanában a megváltozott szokásaim miatt már nem követem a Forma-1-et, szóval egy köztes állapotot képviselek a témában, de én azt mondom, amit szinte mindenki más is: egyáltalán nem a sport a lényeg, lehetne ez hétvégi talicskatoló bajnokság is, mert itt a karakterek fontosak.

Persze, akinek van némi Forma-1-es előtudása, az ismerheti nagy vonalakban a sztorit, tudhatja, hogy mi lesz a végkimenetele, úgyhogy talán még kicsit hátrányban is vannak a sportág nagy rajongói. De ők is megkapják a maguk szórakozását, mert hihetetlenül látványos képsorokkal és beállításokkal mutatják be a korabeli futamokat... Hol voltak akkor még a 2-3 másodperces kerékcserék? Az operatőri munkára tehát abszolút nem lehet panasz.

real-hunt-and-lauda.jpg

Az igazi Niki Lauda és James Hunt

A film végén még pár eredeti felvételt is láthatunk, amiket Howardék kicsit feljavítottak minőségben. A rendező úr is kitett magáért, mert ahhoz képest, hogy tősgyökeres amerikai, nagy műértéssel nyúlt a témához. Persze ebben a kétségkívül nagyon jól összerakott forgatókönyv is sokat segített (hiszen ha rábólintottak a fejesek ilyen témával, akkor annak kellett lennie). Egyedül talán azt tudom felróni neki, hogy egy kicsit lassan indul be, lassan válik izgalmassá, holott egy Forma-1-es filmtől elvárható lenne, hogy 2-3 másodperc alatt gyorsuljon fel 100-ra...

A főbb szerepekre is megtalálták a megfelelő embereket. A reklámarc és a történet nagymenő nőcsábásza szerepében maga a skandináv hadisten, Thor, azaz Chris Hemsworth díszeleg, aki ausztrál létére is nagyon jól hozza a brit akcentust. De rajta is túltesz a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában már most jelölésre esélyesnek mondott Daniel Brühl is, aki műfogsorával és Lauda kiállhatatlan modorával ellopja a showt az egyébként rivaldafényben úszó Hunttól is. És ez nem kis dolog.

rush-01.jpg

Olivia Wilde igazából csak bekukkantott a forgatásra, sajnos az ő karakterében semmi kihívás, vagy emlékezetes nem volt, de ez a film olyan férfiakról szól, akik jobban szeretik a kocsijukat, mint a nőiket, szóval... A Hajsza a győzelemért egy okosan felépített és meg okosabban hollywoodiasított történet a 70-es évek nagyszerű Forma-1-es csatáiról remek színészi alakításokkal és nagyon szép fényképezéssel. Mindenképpen érdemes a megtekintésre, még akkor is, ha az ember ki nem állja a Száguldó Cirkuszt.

Lisztes

Hajsza a győzelemért az imdb-n

Hajsza a győzelemért előzetes

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr35563232

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

REMY · http://supernaturalmovies.blog.hu/ 2013.10.12. 19:26:01

Hiába ismertem a végeredményt, és egyéb extra infókat, a filmet végtelenül élveztem. Én sosem érzem az, hogy ha egy életrajzi filmnél ismerem a storyt, akkor hátrányban lennék.

Ez a film meg zseniális. Nálam eddig az év 2. legjobbja. (Gravity az első)

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.10.13. 01:57:00

ez az informésön honnét származik, hogy Brühl a férfi mellékszerpért indulhat? csak mert a filmben simán többet van képernyőn mint Hunt, és abban hogy jelölik én teljesen biztos vagyok, és szerintem meg is nyeri

lisztes · http://www.facebook.com/LisztesMegmondjaATutit 2013.10.13. 10:10:45

@scal: A fluxnál van egy Oscar-esély összesítő és ott mellékszereplőként tartják esélyesnek. De ezek csak tippek... Főszereplőként rohadt nehéz dolga lenne.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.10.13. 16:16:08

@lisztes: jah jó van, már megijedtem hogy valami hivatalos helyről szedted az infót de ha ott írták ahol 6 pontot kapott akkor megnyugodtam :D

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.13. 17:23:02

"Egyedül talán azt tudom felróni neki, hogy egy kicsit lassan indul be, lassan válik izgalmassá, holott egy Forma-1-es filmtől elvárható lenne, hogy 2-3 másodperc alatt gyorsuljon fel 100-ra..."

Egy életrajzi filmtől viszont egyáltalán nem. Eleve megvalósíthatatlan a három felvonásos szerkezet, szóval én ilyenkor leginkább valami dögunalomra számítok, ezért sem szeretem annyira ezt a műfajt. De ez az elejétől kezdve lekötött, persze nyilván nem valami adrenalinpumpáló blockbuster volt. Ettől függetlenül viszont Howard nagyon jól egyensúlyozott a klisék és a giccs határán, úgyhogy élveztem nagyrészt.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.10.13. 20:36:58

@danialves: nem valami adrenalipumpáló ????? hát kevés film pumpálta idén annyira az adrenalint mint ez - ráadásul szerintem baszott izgalmasan kezdődik, úgyhogy ezzel sem értek egyet

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.13. 21:02:47

@scal: Én Hemsworth bájolgásán a különböző színésznőkkel meg Lauda tuningműhelyén annyira nem pörögtem fel. (Ha nagyon röviden össze akarom foglalni a film első felét, a második fele ehhez képest sokkal izgalmasabb volt)
Ez a "baszott izgalmas" kezdés meg az, amikor a nürburgringi rajt előtt nézegetik egymást? Mert igazából ott pont semmi érdemleges nem történt még, ami alapján megtudtuk volna, miért olyan fontos az a nap.

scal · http://filmbook.blog.hu/ 2013.10.14. 15:28:41

@danialves: hát nem tom, ebben a filmben épp az a pláne hogy nem csak a versenyeken van a dinamika, de a kefélésben, a tuningolásban is, de még ott is ahogy azonos tempóban vágna rá a két karakter elhatározására, hogy most akkor ennek szentelik az életket

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2013.10.14. 17:51:21

@scal: Ebben nincs vita, de ezt még nem tartom adrenalinpumpálásnak.

Carada 2013.11.25. 11:21:13

Talán meglepő, de én pont nem ismertem a történetet. Nem vagyok egy F1 fan.. :) Sejtettem, hogy (holivudi projekt lévén :) ) valamiféle hepiendre számíthatok, de azt nem tudtam, hogy ekkora teljesítmény volt Hunttól az a győzelem.

Egyébként a filmnek van még egy eszméletlen jó pontja: az írtad, hogy Hemsworth jól hozza a brit akcentust. Ezt nem tudom megítélni, viszont Brühl német angolja teljesen ott van. :)

És sokakkal ellentétben, nekem a film zenéje is tetszett.
süti beállítások módosítása