Lisztes megmondja a tutit

Disney zenék TOP50 - A 10 legjobb NEM Disney zene

2014. november 30. 15:15 - lisztes

Ennél idiótább címet nem is adhattam volna a bejegyzésnek, de talán ez felkelti a kedves olvasók figyelmét, és rákattintanak, hogy jól kioszthassanak, mekkora hülye vagyok. Természetesen tisztában vagyok a címben rejlő paradoxonnal, de ha már a Disney rajzfilmek zenéit ilyen alaposan kivesézem, gondoltam teszek egy kis említést azokról, amiket más cégek gyártottak. Azokból úgy sincs olyan sok, és amik vannak, azok sem túl erősek. Gondoltam én, kis naiv.

The-Other-Oscars-Best-Original-Song.jpg

A sorozat tervezett tagjai:

41-50: 10 jó Disney mese betétdal

31-40: 10 jobb Disney mese betétdal

21-30: 10 még jobb Disney mese betétdal

11-20: 10 még annál is jobb Disney mese betétdal

01-10: A 10 legjobb Disney mese betétdal

+ A bónusz: A 10 legjobb NEM Disney mese betétdal

Az igazság az, hogy kezdetben valóban nem találtam olyan sok érdemes darabot, de aztán ahogy jobban beleástam magamat, elszabadult a pokol. Nem viccelek, ennél nehezebben még nem sikerült megszülni a végleges sorrendet. Akármit hagytam ki, megfájdult a szívem bele... Mert azon felül, hogy a jó számokat gyűjtöttem ki, igyekeztem minél diverzebben összeállítani a végső tízest, és emiatt például a nagy kedvenc Anasztázia dalaival is szigorúnak kellett lennem.

toystory3_img10_720.jpg

Meg kell említeni, hogy azért a Pixar nem csak a legjobb animációs film kategóriában erős az Oscaron, hanem a betétdaloknál is, de az igazság az, hogy Randy Newman és társai zenéi olyan szinten irritálnak, hogy emiatt ezen a listán végül csak 2 Pixar kapott helyet, és kihagytam rengeteg Oscar-jelölt (pl.: Verdák, Wall-E), sőt, két Oscart nyert betétdalt is (Szörny Rt. - If I Didn't Have You és Toy Story 3. - We Belong Together). Mondjuk a mai napig nem tudok afelett napirendre térni, hogy ez utóbbi hogyan győzte le az Aranyhaj és a nagy gubanc I See the Light-ját.

A végső 10-ben főleg DreamWorks akad, de a japán rajzfilmgyártás felé is kikacsintottam (erősen gondolkoztam a magyaron is, mint mondjuk a Vili, a veréb, de végül meggondoltam magam). Kimaradt a South Park Oscar-jelölt Blame Canadája is (az egyik legnagyobb szívfájdalmam), de a szintén Oscar-jelölt Shrek 2 Accidentally in Love-ja sem úszta meg végül... És meg kell említeni még azt is, hogy itt most EREDETI betétdalokat gyűjtöttem ki, nem régebbi számokat, sem kicsit módosított feldolgozásokat. Ha azokat is beleszámoltam volna, külön 50-es listát kellett volna készítenem.

The-Road-To-El-Dorado-the-road-to-el-dorado-4919652-1920-1080.jpg

10, ? / Someday out of the Blue (2000)

Mese: Irány El Dorado; A jobb verzió: ?; Stúdió: DreamWorks; Oscar: -

Rögtön egy fejtörő, mert sajnos nem találok semmilyen infót sem a neten arról, hogy ebből a számból készült-e magyar verzió (egyébként biztos, mivel a többihez a filmben igen). Mindenesetre Elton John nem csak Az oroszlánkirályhoz komponált muzsikát, hanem a DreamWorks Irány El Dorado-jához is, ami kb. az Eszeveszett birodalomra érkezett válasz volt a stúdió részéről. Egyébként elég sok jó szám található az OST-n (pl.: a The Trail We Blaze), de én végül emellett döntöttem, noha sokan középszerűnek tartják. De ez az ő bajuk.

9, ? / Making of Cyborg (1995)

Mese: Páncélba zárt szellem; A jobb verzió: Csak japán létezik; Stúdió: Bandai; Oscar: -

Az egyik legismertebb anime nyitódalocskáját is beválogattam, ami inkább egyfajta kántálásra emlékeztet inkább. Ebből adódóan jelentősen eltér a listán eddig megszokott zenéktől, de pont ezért kikerülhetetlen résztvevő. Én rögtön megkedveltem, amikor felcsendült a film nyitókreditjei alatt, és azóta is elő-elő kaparászom a youtube-on, hogy újra meghallgassam. És ez nálam ritkaság.

8, Vár rád egy jó barát / You've Got a Friend in Me (1995)

Mese: Toy Story - Játékháború; A jobb verzió: Angol; Stúdió: Pixar; Oscar: Jelölés

Randy Newman szerzeményeit nem csipázom. A Disney listáról is lemaradtak az általa komponált A hercegnő és a béka dalok, feláll a szőr a hátamon a Szörny Rt. Oscart nyert betétdalán, hasonlóan a Toy Story 3-hoz. Az egyetlen, ami szintén nem egy nagy durranás szerintem, de közel 20 év alatt ikonikus dallá nőtte ki magát, az a Toy Storyból a You've Got a Friend in Me, szóval ennek azért itt a helye a listán.

brave1.jpeg

7, A hűvös szél szárnyán / Touch the Sky (2012)

Mese: Merida, a bátor; A jobb verzió: Angol; Stúdió: Pixar; Oscar: -

Talán ez a legváratlanabb résztvevője a mezőnynek. Pláne, hogy a Merida, a bátor nem sikerült túl combosra. Pláne, hogy ez csak az egyik dalocska a soundtrackjén. Pláne, hogy valószínűleg már a kutya sem emlékszik rá. Pedig ez tényleg jó szám, amiben remekül ötvözték a skót népi hangzást a fiatalos, elsősorban lányoknak szóló énekkel, dallammal. Olyan kis vidám, olyan kis játékos, olyan kis fülbemászó...

6, Vártak rám / Here I Am (2002)

Mese: Szilaj, a vad völgy paripája ; A jobb verzió: Angol; Stúdió: DreamWorks; Oscar: -

Hiába Szolnoki Péter, Bryan Adams hangját nem lehet utánozni. A Szilajról nehéz elhinni, hogy nem Disney mese, pedig biza ez is DreamWorks, akárcsak az Irány El Dorado. A Here I Am pedig egy nagyon jól eltalált dal, amit valamilyen rejtélyes okból kifolyólag mégsem jelöltek Oscarra, pedig Bryan Addams tényleg odatette magát, csak úgy, mint pár évvel korábban Phil Collins a Tarzannal.

5, Volt egy régi december / Once Upon a December (1997)

Mese: Anasztázia; A jobb verzió: Angol; Stúdió: Fox; Oscar: -

Az Anasztázia a legjobb Disney mese, amit nem a Disney készített, így aztán ezen a furcsa listán is bérelt helye van. Ezt a számot mindenki ismeri, aki valaha is járt már szalagavatón, hiszen kb. minden iskolában erre keringőznek a végzősök. Szintén egy nagyon fülbemászó dallam, ami ráadásul kellően ünnepies is, amitől egyébként egy kicsit ki is lóg az 50-es lista többi tagja közül - ez ugyanis nem jellemző hangzásvilág a gyerekmesékben. Én imádom, de még így is csak az 5. helyre volt ez elég.

spirited-away-1_0.jpg

4, ? / Always with Me (2001)

Mese: Chihiro szellemországban; A jobb verzió: Csak japán létezik; Stúdió: Ghibli; Oscar: -

Bevallom, maga a mese nem annyira tetszett (sosem voltam nyitott a japán cuccok irányába), de ez a szám valami csodálatos. Eredetileg egy másik Myazaki animációs filmhez írták, csak az végül nem készült el, így tulajdonképpen a Chihiro eredeti betétdalának lehet tekinteni, mivel itt hangzott fel először. Nagyon szép hangzásvilága van, és a dallama is rögtön beránt. Mondom ezt úgy, hogy ismétlem: nem rajongok a japán kultúráért.

3, Mert ő küld 100 csodátWhen You Believe (1998)

Mese: Egyiptom hercege; A jobb verzió: AngolStúdió: DreamWorks; Oscar: Nyert

Az egyetlen Oscart nyert dal a listán (miután a Toy Story 3, és a Szörny Rt. nem kerültek fel). A DreamWorks csinált egy Bibliai mesét, amihez írtak egy nagyon frankó számot - a filmben a szereplők (Michelle Pfeiffer és Sally Dworsky) adják elő, de ezt a dalt mindenki Whitney Hustonról és Mariah Carreyről ismeri - nem véletlenül.

2, Vár a múlt / Journey to the Past (1997)

Mese: Anasztázia; A jobb verzió: Magyar; Stúdió: Fox; Oscar: Jelölés

Az Anasztázia az első egész estés animációs filmje volt a Foxnak, mondjuk azóta nem készítettek túl sokat (Titan AE), inkább a Blue Sky tevékenykedik ilyen ügyben a stúdiónál. Első próbálkozásukkal rögtön két Oscar-jelölésre is futotta: az aláfestőzene mellett a Journey to the Past című dalt is jelölték - teljesen joggal. Fülbemászó, a szövege is egész jó, magyarul meg talán még jobb. Ez a Disney meséknél tipikus "Vágy" dalocska (a Volt egy régi december a "Nyitó", a Mikor eljön az éj a "Gonosz", a Ha én is megtanultam pedig a "Tanító"). Sokáig első helyen állt, de aztán...

140226-tdy-140226-shrek-530-1727_6c2b53b6adf17373c2a5def8e29817ac.jpg

1, ? / It is You (2001)

Mese: Shrek; A jobb verzió: Csak angol létezik; Stúdió: DreamWorks; Oscar: -

...jött a Shrek, és az It Is You. Azt hiszem, hogy nem is kérdéses, miért Dana Glover dalocskája került az első helyre (mert az asszony megfenyegetett). De viccet félretéve: valóban megérdemelt helyezés az övé, még ha ez nem csak kizárólag ennek a számnak, hanem úgy általában a Shrek filmeknek, és azok betétdalainak szól. Amiknek többsége persze feldolgozás... De azért akad kivétel.

-------------------------------------------------------------------------------------

Na, egyetértesz velem? Nem? Helyes! Most már tényleg csak az utolsó 10 Disney betétdal van hátra, azaz a legeslegjobbak, úgyhogy tartsatok továbbra is velem! Ennek az egyik legjobb módja, ha dobtok egy lájkot a facebookos oldalamra! Köszönöm :) Kommentben pedig várom, hogy mit hagytam ki! Nem, a Gru 2-ből a Happyt nem véletlenül nem raktam fel ide...

Lisztes

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr286884145

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

danialves · http://smokingbarrels.blog.hu 2014.11.30. 15:54:46

És nincs egy Owl City-szám sem? Akkor legalább a legjobb legyen itt közülük:
www.youtube.com/watch?v=ukgvTE3A0Ic

Amúgy tényleg félelmetes, hogy a Shreknek milyen erős soundtrackje volt, a mai napig a kedvenceim azok a számok.

LoonyLuna · http://aedua.deviantart.com 2014.11.30. 22:19:23

A Merida nem igazán jött be, de a zenei világa nagyon tetszett.
süti beállítások módosítása