No, hát ez a nap is eljött. Fény derül a nagy titokra, vagyis arra, hogy mi az a 10 nóta, amiért áldom azokat, akik kitalálták, de még inkább azokat, akik csúcsra járatták a western műfaját. Akiknek köszönhetően ennyi remek dúdolgatni való született az évek során. Most is meg kell említenem az utánozhatatlan Ennio Morriconét, aki nélkül ez a zsáner nem ragyogna olyan fényesen. Mert valljuk be, zene nélkül ezek a filmek sem lennének az igaziak. Próbáld végignézni hang nélkül A jó, a rossz és a csúfban azt, amikor Tuco futkározik a temetőben. Mint valami idióta... Vagy az ezt követő legendás hármas párbajt - hiába a nagyszerű vágások és beállítások, zene nélkül elvész a jelenetből a feszültség.
Aki lemaradt volna az elő két részről, az a 30-21 közöttieket ITT, a 20-11 közöttieket pedig ITT pótolhatja. Érdemes. De a legjobbak most következnek - a legtöbbet valószínűleg ismerni fogjátok, de bízom benne, hogy akad egy-kettő, ami miatt érdemes volt összeállítanom ezt a harmincat. Én magamnak a youtubeon megcsináltam a lejátszási listát és szinte minden nap meghallgatom. Azt hiszem, hogy ez mindent elmond. De nem húzom tovább az időt, jöjjenek a legeslegjobbak:
A filmcímekre kattintva a kritikáimhoz juthattok el (ha van), a számok címére kattintva pedig a youtube-on meghallgathatjátok azokat.
10. Butch Cassidy és a Sundance kölyök - Raindrops Keep Fallin' on my Head
Eredetileg Bob Dylennek ajánlották fel, hogy énekelje el ezt a számot a filmhez, de végül visszakozott. Helyette B.J. Thomas ugrott be, de ezt szerintem senki sem bánja. Nagyon jól megragadta a szám lényegét, bár hozzá kell tennem, hogy ha a rádióban hallanánk, nem gondolná azt senki, hogy ezt a számot egy westernhez írták... Pedig a szerzők még Oscar-díjat is kaptak érte (egyébként nem csak a betétdal, hanem a film aláfestő zenéje is elvitte a szobrot).
9. A jó, a rossz és a csúf - Főtéma
Azt hiszem, hogy ezt senkinek sem kell bemutatnom. Ismét egy Morricone klasszikus, talán az első olyan szám az életemben, amiről már 6-7 éves koromban is tudtam, hogy melyik filmhez tartozik, pedig még nem is láttam. Kikerülhetetlen, sokszor leutánzott, klasszikus dallamok, amik azóta is etalonnak számítanak és lényegében az egész világ ismeri is. Ennio Morricone számláló: 11
8. Az ördög jobb és bal keze - Lo chiamavano Trinità
Sok embert kerülgetett agyvérzés, amikor a tudatlan youtube-suhancok hirtelen felfedezték maguknak ezt a számot, miután látták a Django elszabadul című filmet Tarantinotól. A sok nagy öreg nem győzött válaszolni az idióta kommentekre, hogy eredetileg hol is volt hallható ez a muzsika. Tudjátok, a Gyöngyhajú lányt is a Kozmix énekli... De végül is: Tarantino ezzel kultúrmissziót végez, hiszen sok olyan emberhez is eljut, akihez máshogy sosem és talán páran felfedezik maguknak Bud Spencer és Terence Hill méltán klasszikus westernvígjátékát. Egyike a legjobb nyitójeleneteknek, ezt még a Révai Nagylexikonban is tényként kezelik.
7. Pár dollárral többért - Főtéma
Egy kislány bekopogtat a maffiafőnök lakását is magába foglaló társasházhoz, ahol az egyik fegyveres londiner megsajnálja és beengedi. De rosszul teszi. Akár csak Tarantino, úgy Guy Ritchie és Matthew Vaughn (akik jó haverok) is előszeretettel merítenek Morricone mester korábbi munkáiból. Ehhez a Kick Ass-jelenethez tökéletes volt, de persze a Pár dollárral többértben is eszméletlenül jól megteremti a hangulatot a film megnézéséhez. Ennio Morricone számláló: 12
6. Pat Garrett és Billy, a kölyök - Knocking on Heaven's Door
Az egyik legszebb muzsika a haldoklásról. A szám, amit még csak nem is az eredeti előadó (aki a legendás Bob Dylan volt) miatt ismerünk a legtöbben, hanem a 90-es évek elejének egyik legmenőbb rockbandájának, a Guns N' Rosesnak köszönhetően. Pedig bizony ezt a számot Dylan kifejezetten ehhez a filmhez írta, elég csak az első sort lefordítani, miközben épp azt a jelenetet nézzük, ahol felcsendül: "Mama take this badge from me. I can't use it anymore" - üzeni telepatikusan a seriff az asszonykájának, miután halálos sebet kapott.
5. A jó, a rossz és a csúf - Ecstasy of Gold
A legjobb 5 között magam is alig tudok különbséget tenni, de végül ezt a sorrendet választottam. Ismét Morricone, méghozzá egy olyan szám tőle, amit sokáig nem szerettem. Aztán meghallgattam még egyszer. Majd még egyszer. Majd még egyszer. És a hatalmába kerített. Egyébként ezt is feldolgozta egy rockbanda (valami Metallica, vagy mi a szösz :D), bár azért én az eredetit mégiscsak jobban preferálom. Egy tökéletes jelenet tökéletes aláfestőzenéje. Ennio Morricone számláló: 13
4. Ben Wade és a farmer - The 3:10 to Yuma
Az igazat megvallva nem kimondottan ezt a Frankie Lane-félét kedvelem, bár tény, hogy ebbe is beleszerettem a sokszori meghallgatások után. De sajnos ugyanez instrumentális verzióban sehol sincs fent a neten - lehet, hogy nem is létezik külön. Mindenesetre a filmben énekszó nélkül is hallatszik és talán úgy még nagyobbat üt. Egyébként is egy remek western, de ez a muzsika még egy lapáttal rádob. Ráadásul az egyik főszereplő, azaz Ben Wade is gyakran dúdolgatja a film során, ami egyébként eléggé ritka megoldás...
3. Nevem: Senki - The Wild Horde
Tökéletes westernvígjátékhoz tökéletes zene dukál. Két olyan film van, ami háromszor is szerepel ezen a listán: A jó, a rossz és a csúf és a Nevem: Senki. Utóbbi, még ha csak egy hajszállal is, de jobbnak bizonyult nálam. Ahányszor meghallom, rám jön a remakeelhetnék. Tudom, szentségtörés lenne, ha a Nevem: Senkihez valaki hozzányúlna, de ha én rendező lennék, tutira fognám ezt a remek ötletet és kicsit átdolgoznám. Ha senki másnak, csak magamnak tetszene, már akkor is megérné, ha ezeket a nagyszerű zenéket újrahasznosíthatnám benne. De ez persze csak álom. Természetesen ezt is Morricone követte el, kicsit kifigurázva a régebbi szerzeményeit és megspékelve a dolgot egy kis Wagnerrel... Ennio Morricone számláló: 14
2. Ringo visszatér - Főtéma
Ahányszor hallom, bőgni támad kedvem :) Az itt linkelt verzió három különböző keverékeként született (két instrumentális és egy énekes), de talán annyira nem zavaró. Így a legjobb hallgatni, még ha a vágások nem is sikerültek olyan jól közben a zenében. Mindenért kárpótolnak az egyébként egész jó, viszonylag korán készült spagettiwesternből berakott képek - bár nyilván csak azoknak, akik már látták a filmet. Mindenesetre Morricone mester ismét kitett magáért, csodálatos minden szólama. Ennio Morricone számláló: 15
1. Volt egyszer egy vadnyugat - Főtéma
Morricone mesterhármast csinált a végére! A Volt egyszer egy vadnyugat zenéjének szomorúságával semmi más nem vetekedhet. A film egy csodálatos, lírai vers a vadnyugathoz, amihez az olasz zeneszerzőzseni elképesztően ütős dallamokat szerzett. Pár éve a Csillag születikben az egyik csávó nagyon szépen elnyávogta, de én azért maradnék az eredetinél. A hideg futkos a hátamon... Ennio Morricone számláló: 16 - és itt a vége! A lista felét az olasz mester foglalta el, azt hiszem, hogy ez mindent elmond arról, milyen hihetetlenül nagy tehetség a pali. És csak egy nyamvadt életmű Oscart kapott...
+ Egy bónusz szám, mivel Az utolsó mohikán csak nagyon nagy ferdítéssel nevezhető westernnek (lévén egy évszázaddal korábban játszódik), de azért az imdb-n oda van biggyesztve a címe mellé ez a zsáner is, így mindenképpen meg kell ragadnom az alkalmat, hogy a végső tízes mellé még beszúrjam a Promentoryt. Iszonyatosan imádom, a filmben külön tetszett, hogy teljes hosszában (ami 8 perc) hallani, egy nem mindennapi akciójelenetsor alatt. Inspiráló.
Hát ennyi lett volna ez a lista, remélem elégedettek vagytok. Tudom, hiányzik még egy csomó Morricone, sehol nem találni a Keomát (azért, mert nekem annyira nem tetszett) és lehetett volna még több klasszikus westernzenét beválogatni, de én ezeket szeretem a legjobban. Várom a javaslatokat, mivel bővíthetném 40-re, vagy épp 50-re a csapatot! És ne feledd: nemsokára jön az 50 legjobb westernt felvonultató toplistám is, úgyhogy annak érdekében, hogy nehogy lemaradjatok, érdemes dobni egy like-ot az oldalamra Facebookon!
Lisztes