Lisztes megmondja a tutit

Westernfilmek TOP50 - 10 még jobb westernfilm (30-21)

2014. április 26. 15:00 - lisztes

Elérkeztünk a listám feléhez, lehet örvendeni. A most következő filmek közt már jócskán akad olyan, ami nagyon komoly hatással volt rám a nézése közben, de van bőven a "simán csak szórakoztató" fajtából is. Igyekeztem a lehető legváltozatosabban összeállítani a részvevőket, de persze a fő szempont továbbra is a "nekem mennyire tetszett" volt, így aztán objektivitással, csak úgy, mint kb. az összes filmes toplistát, most sem lehet vádolni a szerzőt. A mai témánk pedig a western zsánerén belül alkotó leghíresebb, legnagyobb hatású filmes szakemberek, elsősorban a rendezők és a színészek.

western50C.jpg

Akárcsak az előző projektem esetén, itt is ugyanazt a felosztást követem:

41-50: 10 jó westernfilm

31-40: 10 jobb westernfilm

21-30: 10 még jobb westernfilm

11-20: 10 még annál is jobb westernfilm

01-10: A 10 legjobb westernfilm

+ A bónusz: 10 film, ami kimaradt

Konkrétan egy regényt lehetne írni a western meghatározó filmes alakjairól, úgyhogy eleve bukásra ítélt koncepció még csak a legfontosabbakat is három bekezdésben megemlíteni, úgyhogy elnézést mindenkitől, akit kihagytam. A rendezők közül természetesen John Ford és Howard Hawks nevét kell megjegyezni a klasszikus érából; az átmeneti korszakból Clint Eastwood, Sam Peckinpah, a modern érából pedig Kevin Costner, Tommy Lee Jones és a Coen tesók nevét érdemes mindenképpen az agyunkba vésni.

Az öreg kontinens szülöttei elsősorban a spagettiwesternek révén tettek hozzá valamit (nagyon is sokat) a műfajhoz: a három Sergio nevét (Leone, Corbucci és Sollima) mindenképpen fontosnak tartom megjegyezni, de Tonino Valerii, vagy épp Duccio Tessari filmjeivel is gyakran találkozhatunk. És ha már az olaszoknál járunk, akkor Ennio Morricone nevét, mint az egyik legnagyszerűbb filmzeneszerzőjét mindenképpen meg kell említeni, hiszen nélküle ez a szubzsáner szinte sehol sem lenne.

Ami pedig a színészeket illeti, a teljesség igénye nélkül: a legendás John Wayne, a mindig nagyszerű Henry Fonda, a nem éppen westernhősnek termett, de mégis lenyűgöző James Stewart, a jó kiállású Gary Cooper, Burt Lancester, Paul Newman, Gregory Peck, valamint Clint Eastwood, Kevin Costner, Tommy Lee Jones (mert ez utóbbi három általában saját magát rendezi), Eli Wallach, James Coburn és Charles Bronson... Áh, feladom. De azért pár nevet még a spagettiwestern frontról is benyögök: Lee Van Cleef, Gian Maria Volonté, Tomas Milián, Klaus Kinski, Giuliano Gemma, Bud Spencer és Terence Hill és természetesen Franco Nero, meg még egy rakás másik színész, de egyszerűen lehetetlen mindenkit felsorolni egy ekkora helyen, ezért aki kimaradt volna, attól elnézést, de itt az ideje rátérni a listára:

The Return of Ringo.1965.Tr-Fr Dual.Giuliano Gemma 080_0001.jpg

30. Ringo visszatér / Il ritorno di Ringo (1965) - Kritika

Téma: Bosszú; Típus: Spagettiwestern; Egyéb műfajok: Nincs

Egy viszonylag korai spagettiwestern, ami a nevével ellentétben valójában nem folytatás, ugyanis a Pisztolyt Ringónak című filmmel csak a címszereplő nevében, meg kb. a teljes stábban rokon. Inkább testvérdarabnak mondanám ezt a western környezetbe helyezett Odüsszeia sztorit, amiben a Giuliano Gemma alakította Montgomery Brown arra tér haza a polgárháborúból, hogy szüleit kinyírták a mexikóiak, a nőjét pedig jól lenyúlták, mivel az halottnak hitte főhősünket. Több sem kell hát, jó westernszokáshoz híven irdatlan csinnadrattát csapnak a film végeztével, ahol a jó győz, a rossz pedig szépen megmurdel. Kicsit ugyan TVfilmes hatású, a magyar szinkront sem ajánlom, de Ennio Morricone csodálatos zenéje mindenért kárpótol.

29. Ki tudja? / Quién sabe? (1966) - Kritika

Téma: Mexikói + gringó, Pénzszerzés; Típus: Spagettiwestern, zapatawestern; Egyéb műfajok: Nincs

Ebben az ízig-vérig zapatawesternben a főszereplő mexikói bandavezér köt különös barátságot egy, a hatóságok elől bujkáló amerikaival... Legalábbis ő azt hiszi, hogy társak lettek, de utóbbi valójában csak kihasználja előbbi hiszékenységét, hogy közel kerülhessen a forradalomban aktív részt vállaló tábornokhoz és jól kinyírja egy neki szánt aranytölténnyel. Gian Maria Volonté zseniális játéka, a film fordulatai és az elmaradhatatlan gépfegyveres lövöldözés miatt szinte kötelező megnézni, bár idehaza nehezen szerezhető csak be, abban sem vagyok biztos, hogy készült-e hozzá valaha magyar felirat.

28. A hét mesterlövész / The Magnificent Seven (1960) - Kritika

Téma: Hatalmasok vs kisemberek; Típus: Klasszikus western; Egyéb műfajok: Kaland

Micsoooodaaa? Hogy került ez a film ennyire hátraaaaa? Hát úgy, hogy nekem csupán ennyire tetszett. A Hét szamuráj vadnyugati átirata remek szórakozást nyújtó, ízig-vérig hollywoodi produkció, amin idehaza is rengetegen nőttek fel és szeretik a mai napig. Kár, hogy nekem a fiatal koromból kimaradt, mert így nosztalgikus hangulat nélkül kellett végignéznem. És bár élvezetes volt, azért hanyatt nem vágódtam tőle - szerintem sokkal jobb filmek is készültek ebben a zsánerben. De ezen persze lehet vitatkozni, mindenesetre Eli Wallach zseniális alakítását és a szereplőkkel ügyesen zsonglőrködő forgatókönyvet mindenképpen külön ki kell emelni.

el-mercenario-il-mercenario-15-10-1969-29-08-1968-6-g.jpg

27. A zsoldos / Il mercenario (1968) és Egy kincskereső Mexikóban / Vamos a matar, companeros (1970) - Kritikák: A zsoldos / Egy kincskereső Mexikóban

Téma: Mexikói + ~gringó (európai), Pénzszerzés; Típus: Spagettiwestern, zapatawestern; Egyéb műfajok: Vígjáték, kaland

Utóbbit sokan A zsoldos remakejeként tartják számon, de ezzel én nem feltétlenül tudok egyetérteni a rengeteg nyilvánvaló hasonlóság ellenére sem. Az Egy kincskereső Mexikóban című filmben jobb a főgonosz, talán még a sztori is összeszedettebb valamennyivel, de A zsoldosban menőbb Franco Nero karaktere és a mexikói népből kikerülő másik főszereplő személye is. Mindkettőben amolyan a jó, a rossz és a csúf féle hármast alkotva flangálnak a mexikói forradalom kellős közepén a szereplők, mindkét filmben beizzítják a jó öreg gépfegyvert, mindkét filmben van egy erős női karakter és mindkét film végén a Leone-iskolának köszönhetően egy párbajjal zárják le a sztorit. Látványosak, szórakoztatóak és viccesek, mindezt pedig a jó öreg Sergio Corbuccitól kapjuk meg.

26. Az ajánlat / The Proposition (2005) - Kritika

Téma: Törvényen kívüli vs törvény embere; Típus: Modern western; Egyéb műfajok: Krimi, dráma

Ausztráliában is készült már a zsáneren belül néhány érdemes darab, elég csak a listán kicsit korábban szereplő Red Hillre gondolni. De amíg az a film a jelenben játszódott, Az ajánlat ugyanabba a korszakba, az 1800-as évek végére kalauzolja el a nézőt, mint az átlagos westernfilmek. A helyszín természetesen a kies Ausztrália, ahol egy csapat ismert színész próbál meg felkutatni és rács mögé juttatni pár kevésbé ismertet. Guy Pearce karakterének a feladata, hogy segítse kézre keríteni a Bodri kutya üzemmódban tengődő bátyját és bandáját, mert ha nem, akkor a kisöcsi csúnyán megjárja... Kemény, szikár film, John Hillcoat első komolyabb sikert elérő rendezése.

25. Az üldözők / The Searchers (1956) - Kritika

Téma: Indiánok; Típus: Klasszikus western; Egyéb műfajok: Nincs

Phejj, azok a hazug amerikai westernek! Phejj! John Ford és John Wayne egyik legismertebb filmje, amit hazájában nagyon, Európában azért annyira nem szeretnek (persze kivételek mindig vannak). A regényből adaptált forgatókönyv komolyabb kihívásokat nem tartogatott a színészek számára, akik John Ford biztos kezei alatt hozták az elvárhatót. Amit kritikával illetnék, az az idő múlásának meglehetősen bénácska bemutatása, vagy a végső ütközet sutasága. Ezeket leszámítva viszont egy érdekes, kalandos és nagy hatású westernfilmmel van dolgunk, amit mindenképpen érdemes megnézni.

rango-en-el-oeste.jpg

24. Rango / Rango (2011) - Kritika

Téma: Titokzatos idegen..., Hatalmasok vs kisemberek; Típus: Westernszatíra; Egyéb műfajok: Animáció, vígjáték

Ha egy zsáner ilyen népszerű és ilyen könnyen meghatározható elemekből építkezik, mint a western, akkor óhatatlanul is megjelennek az ezeket parodizálni próbáló filmek. A listán szerepelt és lesz is még westernvígjáték, de talán a klasszikus elemeket semelyik másik alkotásnak nem sikerült olyan jól a sztorijába építenie, mint a Rangonak. A dolog pikantériája, hogy ez egy gyerekeknek szóló animációs mese Gore Verbinskitől, aki Johnny Deppel karöltve a Karib-tenger kalózain filmek sikere után hozta tető alá ezt a projektet (azóta pedig zakóztak egy ordasat a szintén western A magányos lovassal). Remek poénok, kifigurázás-hegyek és még több utalás - a Rango tipikusan az a mese, aminek van egy második rétege, ami kifejezetten a felnőttek szórakozását hivatott szolgálni. És szolgálja is.

23. Kis nagy ember / Little Big Man (1970) - Kritika

Téma: Történelmi, Indiánok; Típus: Revizionista western; Egyéb műfajok: Kaland, vígjáték

A 70-es évek nagy vízválasztó volt, ekkoriban jelentek meg ugyanis a revizionista westernek első példányai, köztül a Kis nagy emberrel is. A Dustin Hoffman főszereplésével készült filmben végre normális emberekként ábrázolják az indiánokat, nem vad barbárokként. Az indián színész, Dan George főnököt az itt nyújtott alakításáért Oscarra jelölték, ezzel ő lett az első őslakos, akinek ez sikerült (azóta is csak Graham Greene lépett a nyomdokaiba). Egy kicsit hosszú a játékidő, sok helyen infantilis humorral operálnak, de alapvetően egy rendkívül szórakoztató, mozgalmas western, amiben Dustin Hoffman megcsillogtatja a tehetségét.

22. Vörös folyó / Red River (1948) - Kritika

Téma: Történelmi; Típus: Klasszikus western; Egyéb műfajok: Romantikus, kaland, akció

Az amerikaik büszkék a sikereikre, szeretik túlmisztifikálni és túlromantizálni azokat, mint ahogy azt magával, a western zsánerével is tették. A Vörös folyó az első nagy sikeres terelésről szól, amolyan hollywoodi módra: egy csapat cowboy egy tízezres marhacsordát hajt át egyik államból a másikba, miközben meggyűlik a bajuk az indiánokkal, a banditákkal, de még egymással is. A csorda megindulását bemutató jelenet eszméletlenül ütős a korához képest, a fekete-fehér képet hamar meg lehet szokni és John Wayne karaktere is érdekes figura, kár, hogy a végére alaposan elrontották a szépen felépített új imidzsét. De ez sem akadályozta meg a filmet abban, hogy ezen a listán egészen a 22. helyig jusson.

high_plains_drifter_stranger.jpg

21. Fennsíkok csavargója / High Plains Drifter (1973) - Kritika

Téma: Titokzatos idegen... Hatalmasok vs kisemberek; Típus: Revizionista western; Egyéb műfajok: Thriller

Clint Eastwood első westernrendezése, amit később még három másik követett. Mind a négy filmjében elvállalta a főszerepet, így a Fennsíkok csavargójának ellentmondásos, elég sokat trollkodó, misztikus idegenét is ő formálja meg. A bányatársaság emberei által elnyomott, de egyébként is szar emberek városába érkező férfit, miután az kicsinálta a védelmezőiket felbérlik az ottlakók, hogy az általuk börtönbe juttatott, de most frissen szabaduló banditáktól védje meg őket. Ő pedig szinte szó szerint poklot csinál a kisvárosból... Egy kicsit lassú folyású, de rövid darab, amiben Eastwood menőbb, mint valaha.

-------------------------------------------------------------------------------------

Ez lenne hát a harmadik 10-es 11 remek filmmel. Bármilyen észrevételt szívesen fogadok kommentben. Hogy biztosan ne maradj le a további cikkekről sem, dobj egy lájkot a facebookos oldalamra! Biztos, ami biztos :) Köszönöm.

Lisztes

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://lisztesmegmondjaatutit.blog.hu/api/trackback/id/tr626048670

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása