Na, fasza! Kezdődik az év végi toplistázgatás!
Minden évben vannak olyan filmek, amikben csalódunk. Hol kellemesen, hol nem... Szóval idén is akadt jó néhány olyan film, amit nagyon vártam, de végül koppantam, meg pár olyan is, ami abszolút nem érdekelt, de áldottam az eget, hogy végül szántam rá időt. Meg persze volt olyan is, ami pontosan azt nyújtotta, amit előzetesen ígért, legyen az valami tök jó, vagy tök kínos dolog. Ebben a listában zsánerek szerint lebontva felsorolok pár zseniális, és pár zseniálisan sz*r filmet, hogy generáljak némi vitát, mert az tök jó...
Az év legjobb vígjátéka: 22 Jump Street - A kopasz osztag
Miért? Mert könnyesre röhögtem magamat rajta, azért. Mert begörcsölt az arcom a sok vigyorgástól, azért. Mert még a rossz szinkronszereposztás sem tudott kárt tenni a moziélményben. Indexesre véve a figurát: ha idén csak egy vígjátékot akarsz megnézni, ez legyen az!
Az év legrosszabb vígjátéka: Nagytudásúak
Oké, nyilván nem ez, hiszen a salakanyag csak úgy ömlik megállás nélkül ebben a zsánerben is szerte a világon, de azok közül, amik hozzám is eljutottak (moziban néztem), ez volt a leggyengébb. Akadt pár kihívója, de végül a bugyutaságának, következetlenségének és gyenge poénjainak hála ez a francia képregényadaptáció lett a befutó. Ebben egyszerűen több volt, és bármennyire is kesztyűs kézzel bántam vele a kritikámban anno, be kell látnom, gyenge film volt. Sajnos.
Az év legjobb sci-fije: Csillagok között
Bármennyire is kiszámíthatónak tűnik a választásom, egyáltalán nem volt könnyű dolgom, hiszen az idei egy roppant erős év volt a sci-fi termésben, elég csak a szintén maradandó A holnap határára gondolni Tom Cruise főszereplésével, vagy a legújabb X-men kalandra. Azért nyert a Csillagok között, mert a nézése közben az IMAX teremben átéltem a nagybetűs moziélményt, amire évente csak 1-2 alkalommal kerül sor. És az ilyesmiért mindig nagyon hálás vagyok.
Az év legrosszabb sci-fije: Transzcendens
Ismét egy olyan film, amihez az átlaghoz képest pozitívan viszonyultam, de így utólag visszagondolva... Mára már csak a bugyutaságai maradtak meg bennem, meg az, hogy Wally fiú bizony a szép képek megkomponálásához ugyan ért, de rendezni azt nem tud. Inkább maradt volna Nolan mellett, minthogy még egy szeget beleverjen Johnny Depp karrierjének koporsójába...
Az év legjobb westernje: A sötét völgy
Muszáj hirdetnem az igét, ahol csak lehet... Egyébként is nagy kedvencem a műfaj, szóval miért ne tenném? Az idei westernfelhozatal az átlagnál zsúfoltabb volt, hiszen 5 (!) komolyabb filmet is kaptunk a témában. Igen, ennél a zsánernél ez meglehetősen soknak számít. Ezek közül a dánok (The Salvation), és a amcsik (The Homesman) is versenyben voltak a legjobbnak járó címért, de végül a sógorék elhappolták előlük A sötét völggyel...
Az év legrosszabb westernje: Délibáb
Sajnos egy magyar próbálkozást kellett ide írnom, de hát ez van... Pedig a Hogyan rohanj a veszTEDbe is esélyes volt... A Délibáb tipikusan az a film, ami baromi jónak ígérkezett, amiben benne volt egy jó film lehetősége, de végül minden feldobott labda a levegőben maradt. Midcultról lévén szó csak félig nevezhető westernnek, hiszen legalább annyira szerzői is, de én mégis bátorkodom ide sorolni. Hajdu Szabolcs jobban tenné, ha az állami pénzt nem maszturbációra költené...
Az év legjobb akciófilmje: John Wick
Keanu Reeves visszatérése bizony lenyomta A rajtaütés 2-t, amire még októberben sem mertem volna fogadni, pedig akkor már szállingóztak a hírek, hogy egy nem mindennapi darabról van szó. A kaszkadőrök beültek a rendezői székbe, és lám ez lett az eredménye. Persze ehhez kellett az is, hogy egy percig ne vegyék magukat komolyan, mert a John Wick csak és kizárólag úgy tud működni, mint egy 100%-ban szórakoztatásra szánt termék. Reeves pedig visszatért, és nagyon jól állt neki a mogorva akcióhős karaktere!
Az év legrosszabb akciófilmje: Need for Speed / 3 nap a halálig
Gyerekek, nem tudtam dönteni! Megpróbáltam, de nem sikerült. Persze ismét el kell mondanom, hogy nyilván vannak ezeknél ramatyabb filmek, hiszen pl.: Steven Segal idén is jelentkezett valami sz*rral, de azok szerencsére nem jutottak el a magyar mozikba. Onnan választva pedig ez a kettő viszi a prímet: A Need for Speed ostobább még a Halálos iramban-filmeknél is, ami azért nem kis teljesítmény, a 3 nap a halálig pedig a Taken-filmek rossz paródiája... Illetve nem, mert még annak is gyenge. Annyi f*szság van benne, hogy összeszámolni is nehéz lenne...
Az év legjobb YA regényadaptációja: Az útvesztő
Mivel idén is belefulladtunk a young adult regények feldolgozásaiba, lassan külön műfajként kell ezekre a filmekre tekintenünk... Sokáig úgy volt, hogy majd biztos a következő Éhezők viadala viszi a prímet (hát nagyon nem vitte), aztán a Csillagainkban a hiba sikere után bátorkodtam azt hinni, hogy az egy igazán jó film (jó, de nem annyira jó), úgyhogy végül Az útvesztő húzott ki a csávából, és ajándékozott meg egy meglepően jó filmélménnyel. Pedig nem is érdekelt a film...
Az év legrosszabb YA regényadaptációja: A beavatott / Vámpírakadémia
Már megint nem tudtam dönteni! Egyik rosszabb, mint a másik! A Vámpírakadémiában annyi a jó, hogy arra így kicsit több, mint fél év után már a kutya sem emlékszik, így nem okozott maradandó károsodást szegény tinilányoknál, ellenben A beavatottal, aminek nemsokára már érkezik is a második része! És nem, hiába néz ki jól a sok akciójelenet, ez a disztópikus világ annyira, de annyira béna, hogy egy pillanatot nem tudok komolyan venni belőle, bármennyire is profi filmet készítenek a könyvek alapján, és bármennyire is jó színészekkel játszatják el a papírmasé figurákat...
Neked mi volt a kedvenc sci-fid, thrillered, vígjátékod, drámád, háborús filmed, gengszterfilmed, szerzői filmed? És melyik tetszett a legkevésbé? Kommentelj bátran, kíváncsi vagyok mindenki véleményére!